کد خبر: 373885
۰
۰
نسخه چاپی

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت/ورود “نانو” به خط‌کشی معابر در قم/هوشمند سازی تقاطع‌های شهر

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اهمیت تشکیل کارگروهی در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت گفت: موتورسیکلت در سطح شهر ترافیک ایجاد نمی‌کند ولی باید اقدامات و ملاحظات استفاده مناسب از موتورسیکلت فراهم شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از موتورسیکلت/ورود “نانو” به خط‌کشی معابر در قم/هوشمند سازی تقاطع‌های شهر

به گزارش قم پرس حسین شعبان‌زاده در میزگرد ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل نقلیه شخصی در بین خانواده‌ها، اظهار داشت: برای فرهنگ‌سازی این موضوع که به جای استفاده از موتورسیکلت از حمل‌ونقل عمومی استفاده شود، بسیار زمان‌بر و نیازمند برنامه جامع چندساله و همتی مضاعف برای شفاف سازی این موضوعات است.

وی با بیان اینکه امروز کسی توان خرید خودرو را ندارد و به همین دلیل از موتورسیکلت استفاده می‌کند، افزود: قیمت موتورسیکلت هم نسبت به قبل بسیار افزایش قیمت داشته است ولی بازهم از آن استفاده می‌شود؛ در سنوات گذشته وقتی موتورسیکلتی توقیف می‌شد کمتر کسی دنبال آزادسازی آن‌ها می‌رفت اما امروز بسیاری از مردم با پرداخت جرائم و غیره به دنبال موتورسیکلت خود می‌روند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ابراز کرد: در برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که مردم به سمت عدم استفاده از موتورسیکلت نروند، بلکه موتور باید استفاده شود چراکه این وسیله ترافیک ایجاد نمی‌کند، اما باید اقدامات انجام شود که این وسیله خوب استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید روی استفاده از کلاه ایمنی، لباس ایمنی، عدم انجام حرکات پرخطر و برخی موارد دیگر فرهنگ‌سازی انجام شود، اضافه کرد: باید دستگاه‌ها هم در این موارد وارد شوند و فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهند. باید در این خصوص کارگروهی در شهر ایجاد شود.

شعبان زاده با اشاره به اینکه برخی برنامه‌های هشدار دهند باید تکرار شود، گفت: شهرداری در چندساله گذشته در افزایش ناوگان عمومی بسیار فعالیت کرده است و اقدامات خوبی هم در این راستا به‌ویژه افزایش اتوبوس‌های داخل شهر انجام‌گرفته است.

خط‌کشی کل شهر با رنگ نانو برای کاهش تصادفات

وی عنوان کرد: برای کاهش تصادفات، معابر ازنظر تجهیزات ترافیکی و خط‌کشی آشکارسازی‌هایی انجام‌شده و در این زمینه قراردادی هم اخیراً بسته‌شده است که کل شهر خط‌کشی و رنگ نانو خواهد شد که در بحث تصادفات بسیار مؤثر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ایجاد تقاطع‌ها در شهر را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: ایجاد تقاطع در کاهش تصادف بسیار تأثیر دارد، چراکه سرعت را کاهش می‌دهد؛ البته شاید دسترسی آتش‌نشانی و اورژانس را با مشکل روبرو کند ولی حداقل از حیث تصادف کاهش ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: استانداردسازی سرعت کاه‌ها موضوعی بوده که از سال گذشته در شهر شروع و چندین مدل در سطح شهر ایجاد شده است و این سرعت کاه‌ها باعث کاهش سرعت در تمام وسایل نقلیه می‌شود.

همه ارگان‌ها و نهاد در خصوص فرهنگ‌سازی وظیفه دارند

شعبان زاده با اشاره به اینکه همه ارگان‌ها و نهاد در خصوص فرهنگ‌سازی وظیفه دارند، گفت: صداوسیما می‌تواند با ارائه آمار صحیح از تصادفات که منجر به جرح و فوت‌شده، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: همه مردم و اقشار مختلف جامعه می‌توانند در کاهش تصادفات سهیم باشند و باید در این زمینه کمک کنند.

لزوم طراحی کلاه ایمنی مناسب

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم کلاه ایمنی راکبان موتورسیکلت را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد: طراحی کلاه‌ها به‌گونه‌ای است که در فصل گرما و سرما مانع از استفاده راکبان از کلاه می‌شود که باید در زمینه مکانیزم ساخت کلاه تفکر شود؛ همچنین کلاه باید دید مناسب داشته باشد و راکب بتواند کناره‌ها را هم ببیند.

وی اضافه کرد: آشکارسازی معابر از حیث اینکه برخی از معابر مشکلاتی داشته باشند رنگ‌کاری معابر با رنگ نانو از بلوار آیت‌الله بروجردی شروع خواهد شد که این خطر کشی دو ماه به طول می‌انجامد.

تلاش برای هوشمند سازی تقاطع‌های شهر

شعبان زاده با اشاره به تقاطع هوشمند، گفت: در حال حاضر هوشمند سازی چهار تقاطع سطح شهر در دستور کار است و هر تقاطع ۱۲الی ۱۴روز زمان نیاز داشته تا تجهیز شود.

وی با بیان اینکه به مسئله فرهنگ‌سازی که موضوع این میزگرد است باید به‌صورت جامع رسیدگی شود، افزود: از خانواده‌ها خواهش داریم از خرید موتورسیکلت برای فرزندان خود پرهیز کنند چراکه کسانی که آموزش ندیده‌اند و هیجان دارند حادثه خواهند ایجاد کرد. این افراد هم برای خود خطرآفرین هستند و هم برای عابرین و وسایل نقلیه دیگر خطر ایجاد خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری قم فردا

انتهای پیام/****ن

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید