کد خبر: 374003
۰
۰
نسخه چاپی
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق تأکید کرد:

ضرورت ترجمه ارزش های علوم انسانی به مدل فناروانه

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: در دانش بنیان شدن علوم انسانی از مهم ترین مباحثی که باید به طور عمده به آن پرداخت مسأله فرایند ترجمه ارزش های مطرح شده در این دسته از علوم به مدل های فناورانه می باشد؛ در این جا ارزش ها شامل بحث های اعتقادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی، روانشناسی و جامعه شناختی است؛ این بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد که چگونه ارزش های یاد شده را در مدل های فناورانه ارائه نماییم.

ضرورت ترجمه ارزش های علوم انسانی به مدل فناروانه

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی خانه خلاق و نوآوری اشراق، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ششمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با موضوع «معیارهای دانش بنیان در علوم انسانی» با همکاری خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه برگزار شد، گفت: در حوزه دانش بنیان به طور جدی به علوم انسانی با ماهیت انسانی بودنش به آن پرداخته نشده است.

وی حوزه های کلی علوم انسانی را برشمرد و گفت: علوم انسانی به سه حوزه علوم عقلی، علوم نقلی و علوم اجتماعی تقسیم می گردد؛ از نظر علمی در هر کدام از این علوم، متدهای مختلفی حاکم می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به مِتُد پهنه علوم عقلی افزود: در علوم عقلی، روش علمی که می تواند یک گزاره عقلی به دست ما برساند در واقع روش استدلال است.

وی تصریح کرد: در پهنه علوم نقلی، روش و متد علمی استنباط می باشد. در علوم اجتماعی نیز روش متفاوت است؛ در این پهنه با روش پایش و پیمایش، یک گزاره به نتیجه می رسد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق ضمن اشاره به دستاوردهای علمی در حوزه علوم انسانی گفت: امروزه هر شرکتی که قصد دانش بنیان شدن در حوزه علوم انسانی را داشته باشد، می بایست به شرایطی از جمله دارا بودن نوآوری و خلاقیت، حل چالش و مسأله، روشمند و بر اساس متد علمی بودن و قابلیت تجاری سازی دست یابد.

وی در ادامه به برخی از پارامترهای خلاقیت و نوآوری اشاره کرد و بیان داشت: نوآوری می بایست دارای پتانسیل در ایجاد اشتغال، ایده و نوآوری در افزایش بهره وری و کاهش هزینه و صرفه جویی، تقویت و توسعه صادرات، ایجاد موقعیت رقابتی مبتنی بر نوآوری، محصولات فرهنگی نوآور و دارای اهمیت توسعه فرهنگی و کاهش انواع ریسک باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی سپس برخی از شاخص های حل چالش و مسأله را برشمرد و خاطرنشان کرد: شناسایی یک نیازِ بخصوص، شناسایی متخصصان دارای توانمندی، تحلیل توانمندی ها و منابع ضروری موجود برای ارائه راه حل، ترجمه و شناسایی ویژگی های مورد انتظار محصول یا خدمت و شکل گیری این احساس که چیزی کم است از مهمترین شاخص های حل چالش و مسأله در دانش بنیان می باشد.

وی با اشاره به پارامترهای تجاری شدن محصول و خدمت در دانش بنیان بیان کرد: شاخص هایی اعم از مشاهده و درک اصول علمی و پایه و گزارش آن ها، مدل سازی ایده اصلی فناوری و کاربرد آن، اثبات عملکرد در سطح مدل ریاضیاتی و آزمایش های اولیه، دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمد در محیط آزمایشگاهی، دستیابی به نمونه اولیه کارآمد در محیطی که به محیط عملکرد واقعی شباهت دارد، اثبات عملکرد نمونه اولیه در محیط واقعی، افزایش مقیاس تولید به سطح تولید پایلوت و راه اندازی سیستم نهایی در محیط واقعی برای رسیدن به تجاری سازی محصول یا خدمت مورد توجه می باشند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: در دانش بنیان شدن علوم انسانی از مهم ترین مباحثی که باید به طور عمده به آن پرداخت مسأله فرایند ترجمه ارزش های این دسته از علوم به مدل های فناورانه می باشد.

وی اضافه کرد: در این جا ارزش ها شامل بحث های اعتقادی، اخلاقی، فقهی، تاریخی، روانشناسی و جامعه شناختی است؛ این بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد که چگونه ارزش های یاد شده را در مدل های فناورانه ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان نمونه هایی از ترجمه ارزش های علوم انسانی به مدل فناروانه تصریح کرد: به عنوان مثال می توان مدل روز قدس را مدلی برای تجلی و ظهور یک ارزش فرهنگی دانست؛ همچنین به منظور صیانت از طبیعت و محیط زیست یک روز در سال به این عنوان نام گذاری شده که این نامگذاری نیز یک بروز و ظهور فناورانه ارزش می باشد.

وی در ادامه بحث گفت: در تمام حوزه های علوم انسانی امکان ورود به فضای دانش بینانی وجود دارد.

لازم به ذکر است، سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان هرهفته با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی "مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق" از سوی این خانه برگزار می گردد که این هفته نیز بصورت زنده از خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه پخش گردید.

علاقه مندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این وبینارها و فعالیت های خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی می توانند به سایت این خانه به نشانی https://noavari.dte.ir/ مراجعه کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید