کد خبر: 374016
۰
۰
نسخه چاپی

زلزله هرمزگان و تکرار الگوی مدیریت جهادی

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بندر خمیر استان هرمزگان بامداد روز شنبه ۱۱ تیرماه با زلزله مهیبی لرزید و ویرانی‌هایی بر جای گذاشت. گرچه شدت این ویرانی‌ها بالاست اما آمار جانباختگان تاکنون حکایت از آن دارد که به قول معروف «به خیر گذشته است». شواهد از بالا بودن سرعت عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده دارد و مسئولان کشور هم در پایتخت و هم در استان از لحظات ابتدایی این رویداد تلخ در صحنه امدادرسانی حضور یافتند. اسکان موقت، رسیدگی به حال مصدومان و حضور به موقع تیم‌های امداد و نجات در منطقه، نشان از جاافتادن یک رویه در مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کشور دارد و آن الگوی مدیریت جهادی است که برای رسیدگی به آلام مردم زمان و مکان نمی‌شناسد و مسئولان معتقد به آن در کمترین زمان ممکن خود را به مرکز مشکلات مردم رسانده و از نزدیک آن را مدیریت می‌کنند.

لرزش‌های ناتمام در هرمزگان

ساعت ۲ بامداد روز شنبه ۱۱ تیرماه، روستاهای بندر خمیر، لنگه و بندر کنگ در استان هرمزگان لرزید و خواب را بر چشمان مردمان جنوب ایران و حتی حاشیه‌نشین‌های خلیج‌فارس حرام کرد. زمین تا صبح نه یکبار که بیش از ۲۰ بار (تا لحظه تنظیم گزارش) لرزید که بزرگترین آن‌ها سه زلزله ۶.۱ و ۶.۳ ریشتری بود و کانون اصلی آ« روستای سایه‌خوش در بندر خمیر. آمار جانباختگان با توجه به مقیاس و شدت لرزش‌ها امیدوارکننده است؛ ۵ نفر از هموطنان در این زلزله جان خود را از دست دادند و تاکنون ۸۴ مصدوم در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مداوا هستند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ساکنین شهرهای دبی و العین امارات هم پس از زمین‌لرزه‌های متعدد به خیابان آمده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان خسارات وارده به بندر خمیر در استان هرمزگان بالا بوده و منجر به خرابی‌های گسترده شده است. برخی گروه ها از خسارت ها در روستاهای دواب، دژگان و کنخ بندر لنگه خبر می‌دهند. این زلزله ها با وجود اینکه مرکز آن دریا بوده ولی شهرهای اطراف به ویژه شهر بندرعباس هم احساس شد. براساس گزارش‌های اعلامی برخی محورهای مواصلاتی در مسیر نشست کرده است.

حضور مسئولانه مسئولان در منطقه

به فاصله دقایقی از وقوع زلزله‌های مهیب در بندر خمیر و لنگه و روستاهای این منطقه، گروه‌های امداد و نجات به همراهی فرماندار شهرستان بندر خمیر در منطقه حاضر شدند، نخستین جلسه ستاد مدیریت بحران منطقه به فاصله زمانی کمتر از یک‌ساعت از آغاز لرزش‌ها، در محل استانداری هرمزگان برگزار و با تقسیم کار میان مسئولان، فرمانداران بندر خمیر و بندرلنگه را موظف به آماده باش و حضور در میدان کرد. استاندار هرمزگان نیز به همراه جمعی از مدیران استان برای بررسی آخرین وضعیت زلزله عازم بندرخمیر شدند. فرماندار قشم بلافاصله پس از وقوع زلزله در مسیر غرب جزیره قشم حاضر شد و شخصا کنترل شرایط خاص منطقه را به دست گرفت. «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور هم صبح امروز در تماس تلفنی با استاندار هرمزگان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت مناطق زلزله زد دستور داد تا حداکثر توان و سرعت را برای آواربرداری و امدادرسانی به مردم زلزله زده به‌کار گرفته شود.

«احمد وحیدی» وزیر کشور و مرد در میدان دولت، این بار هم مانند تجربه متروپل آبادان، عازم مناطق زلزله زده شد تا از نزدیک و شخصا، مدیریت این رویداد را برعهده گیرد. وحیدی پیش از عزیمت به بندر لنگه در گفت‌وگو با استاندار هرمزگان، ضمن در جریان قرار گرفتن آخرین گزارش از خسارات زلزله هرمزگان دستور داده بود تا امکانات لازم برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان به سرعت ارسال شود.

تلاش‌هایی برای عادی‌سازی شرایط

بر اساس توضیحات وزیر کشور، از همان ساعات اولیه وقوع زمین‌لرزه تمامی مسئولان در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و با توجه به گرمای هوا و شرایط خاص رطوبت در منطقه موضوع آب و برق مناطق زلزله‌زده در اولویت‌های امدارسانی قرار دارد. در همین راستا و به گفته وحیدی هماهنگی‌های لازم برای ارسال تعدادی کانکس انجام شده است و ظهر شنبه بیش از ۲۵۰۰ پرس غذای گرم در منطقه پخش خواهد شد. براساس اعلام مسئولان محلی، توزیع غذای گرم از ۸ صبح شنبه در مناطق زلزله‌زده آغار و در مراکز تمام استان‌های اطراف امکانات مورد نیاز برای اعزام به منطقه فراهم شده بود و ۳۰۰ خانوار در چادرهای امدادی اسکان داده شدند و با توجه به گرمای شدید هوا در منطقه چادرها با انتقال کولر از مدارس استان و ارگان‌های دولتی دمای قابل تحملی خواهند داشت.

بیمارستان‌های استان و شهرستان‌های اطراف زمین لرزه در آماده‌باش کامل قرار گرفتند، تمام امکانات وزارت بهداشت فعال و بالگردها و آمبولانس‌هایی از بوشهر، شیراز و جهرم به منطقه اعزام شدند. نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه در مناطق زلزله‌زده، اتمام عملیات جستجو و نجات به فاصله ۱۲ ساعت از زمان حادثه و آغاز اسکان اضطراری مردم و توزیع اقلام ضروری شد. سامان‌بخشی به موقع همچنین سبب شد که آزمون سراسری روز شنبه در استان هرمزگان لغو نشده و سر ساعت مقرر برگزار شود.

حضور ۲۷ تیم امدادگر، ۶۰۰ دستگاه چادر گروهی که ۷۰ درصد آن نصب شد و پزشکان متخصص و ارتوپد برای درمان مصدومان و تأمین حداکثری دارو و اقلام بهداشتی مورد نیاز تا حد بسیاری از شوک ابتدایی حادثه کاست.

زلزله هرمزگان و تکرار الگوی مدیریت جهادی

تلاش برای وصل شدن برق ۵۳ روستا از همان ساعات ابتدایی و با وجود تداوم لرزش‌ها آغاز و برق ۲۷ روستا وصل شد و مدیرعامل توزیع برق استان هرمزگان از وصل برق تمامی روستاهای همجوار استان هرمزگان تا بعداز ظهر شنبه خبر داد. همچنین تا ظهر روز شنبه محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه که بازگشایی شد. با سرعت گرفتن اسکان موقت هموطنان زلزله‌زده در چادرها و با توجه به احتمال بارش‌های هفته آینده، مسئولان منطقه برای احداث کانسکس‌های مناسب با بنیاد مسکن استان رایزنی‌های خود را آغاز کردند.

۱۲ ساعت پس از وقوع نخستین زلزله در بندر خمیر و لنگه استان هرمزگان، مسئولان از پایان عملیات جست‌وجو و نجات در مناطق زلزله‌زده و انجام کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگانِ ۱۲ روستا خبر می­دهند. گرچه خبری امیدوارکننده است اما به همان میزان هم آغاز مسیری است که خسارات زلزله­زدگان و آسیب­های مردم در روستاها را ترمیم کند.

جهاد؛ الگویی برای مدیریت

حضور مسئولانه میانه میدان دشواری‌های مردم، رویه دولت سیزدهم است و هر گزاره‌ای جز این، بی انصافی در حق تلاش‌هایی است که دستکم در دو حادثه طبیعی و انسانی اخیر در کشور رخ داده است. روزهای آینده از نحوه مدیریت، زلزله هرمزگان با حضور وزیر کشور و دیگر مردان در میدان رئیس‌ جمهور بیشتر خواهیم شنید اما این الگوی مدیریتی که با ایده شخص آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» درحال اجراست، تاکنون نتایج ملموس خود را نشان داده و مورد تقدیر رهبرمعظم انقلاب و مردم هم قرار گرفته است. مدیریتی که رکن ابتدایی آن حضور در میدان و ارتباط مستقیم با مردم، بدون مانیتور، بدون واسطه و بدون از دست دادن زمان است. شیوه مدیریتی که امید مردم به حضور مسئولان در میان خود را قوت می‌بخشد و در روزگاری که برای ناامید کردن آن‌ها دلارهای میلیاردی صرف می‌شود، حافظ امید آنان است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید