کد خبر: 374170
۰
۰
نسخه چاپی

شهرک‌هایی با جمعیت ۵۰هزار نفری در فاصله ۱۵ کیلومتری سواحل تأسیس می‌شود

به گزارش حوزه دولت ایرنا از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، سیدجواد سادات فریزنی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی این مرکز در نشست شورای راهبری طرح‌های نخبگانی، اهداف محوری برگزاری این سلسله جلسات را توضیح داد.

فریزنی تشکیل شورای راهبری طرح‌های نخبگانی را اقدامی در راستای توسعه شبکه نخبگانی و از جمله ماموریت‌های چهارگانه مرکز بررسی‌های استراتژیک دانست و گفت: این شورا به منظور نهادینه کردن ارتباط نخبگان دانشگاهی و کارشناسان اندیشکده‌ها با دولت سیزدهم و ارائه پیشنهادات راهبردی به دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است.

رضا روستاآزاد، رئیس اندیشکده حکمرانی شریف و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با تشریح طرح «توسعه و ایجاد کانون‌های جمعیتی در سواحل مکران» بیان کرد: تأسیس شهرک‌هایی با جمعیت ۵۰ هزار نفری در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری از سواحل، لکه‌گذاری و آمایش سرزمین در سواحل مکران، ترویج و توسعه فناوری ماهی‌گیری در قفس، استفاده از انرژی تجدیدپذیر تابش خورشید و تلاش برای ترویج فرهنگ سکونت در مناطق ساحلی از جمله راهکارهایی است که در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

لزوم پیوست‌نگاری فرهنگی و اجتماعی قبل از اجرای طرح، مشارکت و همفکری نخبگان و اندیشکده‌های محلی در توسعه سواحل مکران، لزوم توسعه جوامع محلی موجود و لزوم تدوین دقیق شرح وظایف شورای توسعه سواحل مکران نیز از دیگر موضوعاتی بود که توسط کارشناسان حاضر در این نشست، بر آن تأکید شد.

چالش‌های تأمین مالی و هزینه‌های اجرای طرح، چالش ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، نبود آیین‌نامه‌های اجرایی روزآمد در زمینه قوانین ساحلی کشور، نبود محرک‌های انگیزشی کافی برای مشارکت فعالان توسعه‌ای و مردم، وجود مخاطرات اجتماعی و فرهنگی احتمالی اجرای طرح‌های وسیع مسکونی‌سازی در مناطق مرزی از جمله چالش‌های پیش روی اجرای این طرح بود که توسط خبرگان و کارشناسان حاضر در این نشست عنوان شد.

مرکز بررسی های استراتژیک همچنین نشستی با عنوان «بررسی ملاحظات سیاسی و امنیتی برنامه هفتم توسعه» در محل این مرکز برگزار کرد که در این نشست کارشناسان مدعو ضمن تاکید بر ضرورت استفاده حداکثری از توان جامعه نخبگانی کشور و نظرخواهی از ایشان به ارائه نقطه نظرات خود پرداخته و پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه دادند.

ابوذر گوهری مقدم، معاون سیاسی و بین‌الملل مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به نقش این مرکز در ارائه گزارش‌های راهبردی و سیاستی به دولت و شخص رئیس جمهوری، گفت: ارائه پیشنهادات راهبردی در نگارش احکام برنامه هفتم توسعه به خصوص در بخش‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی یکی از این زمینه‌هاست که در تلاش هستیم به شکل احکام برنامه‌ای به دولت برای گنجاندن در برنامه هفتم ارائه کنیم.

وی افزود: از این‌رو مرکز بررسی‌های استراتژیک با برگزاری جلساتی با دستگاه‌ها، نخبگان و صاحبنظران این عرصه تلاش کرده است تا نظرات جامعه نخبگانی کشور را برای نگارش برنامه هفتم توسعه به دولت منعکس کند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید