کد خبر: 376294
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

راهکارهای کاهش خسارات و تلفات در سوانح طبیعی

به گزارش ایرنا، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران درباره فرآیند تشکیل این سازمان گفت:‌ به دنبال سفر مقام معظم رهبری به منطقه زلزله‌زده بم در ۵ دی‌ماه ۸۲ و تأکید ایشان بر ایجاد سازمانی که بتواند ذیل همان دستگاه‌های اجرایی ایجاد وحدت رویه و همگرایی ایجاد کند، و همچنین مصوبه‌های مقام معظم رهبری که مبنای تشکیل سازمان مدیریت بحران شد و نهایتاً قانون مدیریت بحران در سال ۸۷ مطرح و به صورت آزمایشی اجرا شد تا این که در سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید.

نامی با بیان این که اساس قانون مدیریت بحران بر سه محور پیشگیری، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی پایدار است، گفت: از ۴۲ مورد سوانح طبیعی، اکثر آن در کشور ما رخ داده یا رخ خواهد داد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله، آتش‌سوزی، رانش، فرونشست، خشک‌سالی، سرمازدگی، ریزگرد، گردباد، طوفان‌های موسمی، سونامی و ... است.

وی افزود: عمده سوانح همان زلزله، آتش‌سوزی و سیل است که اخیراً ما دچار همین سیل بسیار خطرناک بودیم. البته سیلی که در هفته‌های گذشته کشور را هدف قرار داد به مونسون معروف است؛ از مشخصات این توده این است که در هر منطقه ۴۰ تا ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و از مشخصات دیگر آن این است که در یک نقطه جغرافیایی کوچک، حجم عظیمی از آب را وارد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره علت تلفات سیل اخیر هم گفت:‌ علت این تلفات این بود که مردم در روز تعطیل برای تفرج به مناطق اطراف شهرها می‌روند و برخی هم در حاشیه رودخانه‌ها رفته بودند. اما سرعت سیلاب باعث شده بود که تعدادی از عزیزان علی‌رغم اطلاع‌رسانی نتوانند از رودخانه خارج شوند. اگر روز جمعه نبود شاید این میزان تلفات نداشتیم ولی علی‌رغم این که مردم منطقه، بسیج و سپاه اطلاع‌رسانی کردند، تعدادی نتوانستند خارج شوند و تلفات در این مناطق داشتیم.

وی با اشاره به این که یکی از موارد پیشگیری در آینده، دقت در ساخت‌وسازها و مکان‌های جغرافیایی است، بر ضرورت آبخیزداری در مناطق مختلف کشور تأکید کرد و افزود: حضرت آقا در بخش آبخیزداری می‌فرمایند امکان این که آب را بتوانیم نگه داریم وجود دارد اما امکان این که خاک را بتوانیم نگه داریم خیلی کم است.

نامی افزود: جایگزین شدن یک سانتی‌متر مربع خاک نیاز به حداقل ۸۰۰ سال زمان دارد. پس بحث آبخیزداری مهم است. ما می‌توانیم آبخیزداری را به میزان زیادی طی دو سال به کمک نهادهای مختلف در کشور اجرا کنیم. استان چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت انتخاب شده که در آن آبخیزداری را اجرا کنیم و بقیه استان‌ها را هم پس از آن اجرا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره کاستن از خسارات زلزله هم گفت: اگر ما مصالح ساختمانی و سازه‌های خودمان را به گونه‌ای بسازیم که تا ۸ ریشتر مقاومت داشته باشد، آنگاه دیگر زلزله بلا نیست بلکه یک پدیده طبیعی خواهد شد. ضمناً تجربیات گذشته نشان می‌دهد که اگر ما در ساخت‌ وسازها دقت می‌کردیم، حتی در مناطقی که زلزله آمده، خطرات آنچنانی گریبانگیر کشور نشده است.

وی افزود: سال ۸۲ زلزله‌ای با ۶.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در بم آمد که حدود ۳۴ هزار نفر تلفات داشت. اخیراً هم زلزله دیگری داشتیم با شدت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری که تنها ۵۴ نفر تلفات داشتیم. هرچند یک نفر تلفات هم زیاد است اما کاهش چشمگیر تلفات، نشان‌دهنده اهمیت ساختمان‌سازی برای جلوگیری از خسارات زلزله است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.