کد خبر: 376562
۰
۰
نسخه چاپی

با وجود مشکلات اقتصادی، مردم در برگزاری اربعین کم نگذاشتند

به گزارش قم پرس نخستین همایش قدم‌های آسمانی در راستای تکریم و تعظیم شعائر اربعین حسینی و ایجاد تعامل مؤثر، هم افزایی و هم اندیشی با موکب داران اربعین پیش از ظهر امروز به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در بقعه شیخ صدوق برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در سیره زیارت امام حسین (ع) آمده کسی که حضرت را زیارت نکرده باشد تا یوم القیامه دچار حسرت می‌شود، همچنین آمده کسی که حضرت را زیارت کند گویی خدا را در عرش زیارت کرده است.

وی با بیان اینکه پرچم اباعبدالله الحسین سال به سال با پیشرفت دانش بشری برافراشته‌تر می‌شود، گفت: برخلاف عقیده بعضی‌ها که در ایام کرونا تصور می‌کردند برگزاری مجالس عزاداری امام حسین روز به روز کم رونق تر خواهد شد امروز شاهد برگزاری باشکوه مراسمات عزاداری و تعظیم شعائر حسینی بخصوص در دهه محرم امسال بودیم و هستیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به جریان اربعین ۱۴۴۴ اشاره و تصریح کرد: امامزادگان، هیئات مذهبی و دیگر تشکلات در برگزاری مراسم اربعین حسینی امسال نقش آفرینی خواهند داشت و در کنار این مجموعه‌ها سازمان اوقاف این افتخار را دارد که در داخل ایران برای زائران ایرانی خدمات رفاهی ارائه کند و همچنین مواکبی در داخل و ورودی کشورهایی مانند پاکستان، آذربایجان و عراق در نظر گرفته شده تا میزبان زائران حسینی باشند.

خاموشی ادامه داد: در داخل عراق در خط نجف-کربلا و هم در مجموعه دیگر خطوط اعتاب اقدامات ویژه ای از سوی سازمان در نظر گرفته شده تا سرویس‌های لازم به زائران ارائه شود.

پیوند برادران ایرانی و عراقی در برگزاری مراسم اربعین حسینی

وی به پیوند برادران ایرانی و عراقی در برگزاری مراسم اربعین حسینی اشاره و عنوان کرد: پیوند برادران ایرانی و عراقی در موکب داری مشترک زبانزد جهان معاصر است، هر سال باید این پیوند تقویت شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره گرمای هوای اربعین حسینی امسال اظهار کرد: موکب داران باید به طور ویژه به گرمای هوای امسال فکر کنند، گرمایی که تدابیر ویژه ای را می‌طلبد. برای مثال اگر برای زائران لازم است آب سردکن یا یخساز تهیه شود باید این اقدام صورت بپذیرد تا زائران گرمازده نشوند.

خاموشی ادامه داد: همچنین لازم است تبلیغ مشی شبانه صورت بگیرد تا گرمای هوا زائران را اذیت نکند. با توجه به گرمای هوا کسانی که فکر می‌کنند با مشکل رو به رو خواهد شد باید برای حرکت خود برنامه و تدبیر داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امسال افزایش زوار پیش بینی شده است، از این رو موکب داران باید برای پذیرایی و ارائه خدمات به زوار برنامه داشته باشند. لازم است زوار کمترین زمان استقرار را در کربلا داشته و بیشتر زمان خود را در مسیر پیاده روی داشته باشند.

در ادامه حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی مردم در این سال‌ها در برگزاری مراسم اربعین حسینی کم نگذاشتند و هر سال در برگزاری این حرکت عظیم کمک کردند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی ادامه داد: مردم عراق ثابت کردند که میزبان خوبی برای اربعین حسینی هستند و در طول این سال‌ها اتفاقاتی در برگزاری این حرکت بزرگ رقم خورد که مایه افتخار مکتب تشیع به شمار می‌رود. مردم عراق هیچ نگاه قومیتی نسبت به پذیرایی از زائران اربعین ندارند حتی برخی از آنان با اینکه امکانات مالی ندارند اما همه داشته خود را در طبق اخلاص گذاشته و از زائران امام حسین پذیرایی می‌کنند.

اربعین حسینی اتفاقی بزرگ در جامعه شیعی

وی با تاکید بر اینکه خدمات ارائه شده توسط موکب داران باید زیبنده مردم ایران و زائران حسینی باشد، گفت: موکب داران از ارائه محتوای معنوی در حین برگزاری مراسم اربعین غفلت نکنند و به اهداف برگزاری این مراسم توجه داشته باشند. پیاده روی اربعین حسینی بزرگترین حرکت و اتفاقی است که هر سال در جامعه شیعی رقم می‌خورد و می‌طلبد از این فرصت برای افزایش درک و تحول زائران بهره برده شود به گونه‌ای که وقتی زائران حسینی از این مراسم بر می‌گردند این تحول را در خود و زندگیشان مشاهده کنند.

قاضی عسکر با اشاره به زیارت عاشورا تصریح کرد: محورهای زیارت عاشورا باید در اهداف اربعین پیاده شود. فراگیری اربعین به سمت اهداف امام حسین در زیارت عاشورا که مبارزه با ظلم و مستکبران سطح بین‌المللی است جهت داده شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی به یکی دیگر از اهداف اشاره و عنوان کرد: یکی از آن اهداف این است با نزدیک شدن به امام حسین و یارانش نزد خداوند آبرو پیدا کنیم به گونه‌ای که با همه وجود در مسیر امام حسین حرکت کنیم. همچنین از دیگر اهداف این است که وقتی در مسیر پیاده روی اربعین قرار گرفتیم بدانیم این حضور بیعت با امام بوده و ثابت قدم ماندن در این مسیر را از حضرت درخواست کنیم.

وی افزود: رسیدن به قرب الهی و مقام محمود یکی از اهدافی است که در زیارت عاشورا بیان شده که باید در زیارت اربعین مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید بتوانیم از رهگذر پیاده روی اربعین برائت خود را از دشمنان به صورت رسمی اعلام کنیم؛ امروز همه کسانی که به ایران و انقلاب اسلامی علاقه دارند به قدری در جبهه مقاومت قدم پیش گذاشته اند که این اقدام آنان لرزه بر اندام دشمن انداخته و خود دشمنان اذعان دارند که آمریکا در حال افول است.

قاضی عسکر در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان نباید تصور کنند که با پاره کردن و سوزاندن قرآن کریم می‌توانند به اسلام ضربه بزنند این اجتماع نشان دهنده آن روزی است که گلوی مستکبران در دست مسلمانان فشرده شود. بنابراین در پیاده روی اربعین حسینی باید به این نتیجه رسید که همواره در این راه می‌مانیم و از امام حسین جدا نمی‌شویم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید