کد خبر: 376614
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تعطیلی موزه هنرهای معاصر تهران برای سم‌پاشی

به گزارش ایرنا از موزه هنرهای معاصر، به دنبال دیده شدن دو حشره روی عکس‌های برند و هیلا بکر بر اساس بررسی‌های انجام شده، موزه هنرهای معاصر تهران روز پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ مرداد ماه ـساعت ۱۷ برای سم‌پاشی تعطیل خواهد شد.

طی روزهای گذشته حضور دو حشره کوچک در قاب عکس چند ده‌هزار دلاری در نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت موزه هنرهای معاصر خبرساز شد. با اینکه این نمایشگاه از اول تیرماه با ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند جهانی در معرض دیده است اما آشنایی مردم با آن بیشتر پس از انتشار ویدئویی در فضای مجازی صورت گرفت؛ ویدئویی که حشراتی مرموز را روی یکی از آثار به‌نمایش‌درآمده در این موزه نشان می داد.

اتفاقی که باعث شد موزه هنرهای معاصر تهران به‌طور رسمی عذرخواهی کند و حساسیت شایسته جامعه هنری را ارج نهد.

موزه هنرهای معاصر تهران پس از واکنش جامعه هنری اعلام کرد: آثار گنجینه این موزه، ثروت ملی و نگهداری شایسته از آن‌ها مهم‌ترین دغدغه همه ماست و توجه و حساسیت خانواده هنر ایران سرمایه گران‌بهاست.

به‌محض آگاهی از ورود حشرات به‌عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله (همان شب) در موزه حاضر شدند و ضمن پاک‌سازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند.

خوشبختانه این اثر هیچ‌گونه آسیبی ندیده و هیچ حشره‌ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است. سپس بررسی نوع حشره، میزان نفوذ آن در گنجینه با دعوت از چند کارشناس خبره این مهم در دستور کار قرار گرفت.

سیاوش تیرگری دکترای حوزه بهداشت و حشره‌شناسی، دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، سمانه حسینیان، کارشناس مستقل مرمت آثار تاریخی و زهرا نیکویی کارشناس حفاظت موزه ملک ازجمله این کارشناسان هستند که درباره نوع حشره و شیوه برخورد با آن اتفاق‌نظر داشتند. در دو بند زیر بخش‌هایی نظرات این کارشناسان تقدیم می‌شود:

یک: نوع این حشرات سیلور فیش یا ماهی نقره‌ای است که با توجه به بازدید از همان اثری که در فیلم پخش شد، مقوای اصلی و پاسپارتو اثر، هیچ فعالیتی در آن‌ها مبنی بر تغذیه این حشرات از سلولز مقواها دیده نشد. چراکه این حشره در زمان بالغ شدن و تغذیه از خود ردی قهوه‌ای‌رنگ به همراه ایجاد دالان‌هایی بر روی مقوا به‌جا می‌گذارد.

دو: با توجه به شواهد دیده‌شده در تابلوها و ازآنجایی‌که تا این زمان هیچ نوع آسیبی به بخش‌های سلولزی هیچ‌کدام از تابلوهایی که بررسی شد، از طرف کارشناسان موزه، دیده یا گزارش نشده است، به‌احتمال‌زیاد این حشرات از فضاهای جانبی موزه به تابلوها واردشده است.

لذا بر اساس نظرات و پیشنهادها کارشناسان مربوطه مراقبت‌های فصلی و ویژه در محیط پیرامونی موزه موردتوجه می‌گیرد.

در پایان بار دیگر قدرشناس حساسیت به‌جای جامعه هنری نسبت به گنجینه ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران هستیم. موزه هنرهای معاصر تهران ضمن استقبال از این نظارت دقیق، خواهان اتخاذ تصمیم‌هایی راهگشاست تا این مجموعه گران‌بها با شیوه‌های روز موزه‌داری دنیا هم گام شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.