ماسک هوشمند ویروس کرونا را شناسایی می کند

به گزارش قم پرس به نقل از ایندپندنت، این پوشش صورت بسیار حساس می‌تواند ویروس جدید را در هوا ردیابی کند و به وسیله اپلیکیشن در موبایل به کاربر هشدار دهد. همچنین این ماسک می‌تواند ویروس آنفلوآنزای خوکی و پرندگان را نیز ردیابی کند.

هنگامیکه افراد مبتلا به این بیماری‌ها حرف می‌زنند، سرفه یا عطسه می‌کنند، ویروس آنها به شکل قطرات در هوا منتشر می‌شود.

مولکول‌های کوچک و نامرئی می‌توانند برای مدتی طولانی در فضا معلق بمانند و افراد با تنفس انبوهی از مولکول‌ها به بیماری مبتلا شوند.

محققان چینی در اتاقی دربسته و با اسپری کردن پروتئین‌های ویروس به صورت فردی که این ماسک را پوشیده، آن را آزمایش کردند. حسگر موجود در ماسک حتی نسبت به ۰.۳ میکرولیتر از مایع در هوا نیز واکنش نشان داد. این میزان بین ۷۰ تا ۵۶۰ بار کمتر از مایعی است که هنگام سرفه یا عطسه کردن فرد در هوا منتشر می‌شود.

حسگر حاوی آپتامرها است. آپتامرها نوعی از مولکول مصنوعی است که می‌تواند پروتئین در پاتوژن ها را ردیابی کند.

هنگامیکه آپتامرها با پروتئین‌های ویروس در هوا پیوند برقرار می‌کنند، یک گجت به نام ترانزیستور دروازه دار یونی از طریق اپلیکیشن به کاربر درباره پاتوژن ها هشدار می‌دهد.

یین فانگ از دانشگاه شانگهای تونجی و یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: تحقیقات پیشین نشان داده بود پوشیدن ماسک می‌تواند ریسک گسترش و ابتلاء به بیماری را کاهش دهد. ما می‌خواستیم ماسکی بسازیم که قادر به ردیابی حضور ویروس در هوا و هشدار به کاربر است. ماسک تولیدی ما در فضاهایی با تهویه نامناسب مانند آسانسور یا اتاق‌های دربسته نیز کارآمد است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید