کد خبر: 379414
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، در پی درگذشت امین تارخ در پیام‌های جداگانه فقدان این هنرمند نام آشنای سینما و تلویزیون مدیران فرهنگی هنری کشور را به جامعه هنری تسلیت گفت و با خانواده آن مرحوم ابراز همدردی کردند.

مرحوم تارخ هنرمندی دلسوز و اخلاق‌مدار

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی در پیام تسلیت نوشت: درگذشت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون مرحوم امین تارخ، جامعه هنری کشور را متاثر کرد.

وی تصریح‌کرد: مرحوم تارخ فردی دلسوز و اخلاق مدار بود که طی چند دهه فعالیت حرفه‌ای در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون و به‌ویژه آموزش، در نزد مخاطبان از مقبولیت و محبوبیت برخوردار بود و با همین روحیه تا آخرین روزهای عمر به تلاش در این عرصه همت ورزید.

تارخ به حرفه بازیگری اعتبار افزونی بخشید

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

محسن برمهانی معاون سیما سازمان صدا و سیما هم در پیام تسلیت خود خاطرنشان کرد: قلب هنرمندی از تپش ایستاد که خون تازه‌ای به رگ‌های فرهنگ و مرام هنرپیشگی در سینما و تلویزیون و تئاتر ایران می‌دمید، چرا که او به حرفه بازیگری اعتبار افزونی بخشید و به درستی عنوان هنرمند ملی را دریافت کرد.

وی افزود: استاد امین تارخ هنرپیشه‌ای بزرگ، توانمند و صاحب سبک بود که بخشی از خاطرات خوش و فراموش نشدنی ملت ما در پای تلویزیون را خلق کرد و موجب پرورش نسلی از بازیگران جوان هم شد.

معاون سیما سازمان صدا و سیما اظهار داشت: در کارنامه مرحوم تارخ اسامی آثار فاخر و ماندگاری چون «سربداران»، «بوعلی سینا»، «شیخ مفید»، «معصومیت از دست رفته» و «اغما» ثبت شده که نشان از رسالت و تعهد وی در ثبت تاریخ و فرهنگ ملی و باورهای معرفتی و ارزشی این سرزمین است.

نقش آفرینی‌های تارخ، بخشی از تاریخ سینمای ایران است

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت امین تارخ نوشت: خانواده بزرگ سینما و هنر ایران زمین بار دیگر داغدار هنرمندی از نسل بزرگان هنر سینما شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه نمایش، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد.

وی با ابراز تأسف و تأثر از درگذشت این هنرمند فرهیخته و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران و تسلیت فقدان وی به خانواده او و جامعه هنری و سینمایی ایران، تاکید کرد: نقش‌آفرینی‌های امین تارخ بخشی از تاریخ و خاطره ماندگار سینمای ایران است.

نقش‌آفرینی‌های جاودانِ امین تارخ، خاطره‌هایی ساخته ماندنی و بی‌تکرار

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما هم در پیامی درگذشت امین تارخ را به خانواده آن مرحوم و جامعه هنر ایران تسلیت گفت و افزود: هنر بالذات برای ماندگاری رویدادهاست و هنرمند، کسی‌ست که در این ماندگاری، نقش‌اول است. در این میان، معدود هنرمندانی هستند، خود آنچنان ماندگار می‌شوند که به تالار ابدی اذهان مردم راه می‌یابند و در قلب آنان برای همیشه، خانه می‌کنند. امین تارخ، از همین جرگه است. ننوشتم از همین جرگه بود، چون آن‌کس که «ماندگار» شده، دیگر تاریخ انقضا و پایان برایش بی‌معناست.

وی خاطرنشان‌کرد: گاه، عاشقانه‌ای در ابن‌سینا آفرید، گاه در دلشدگان، دل از مخاطبِ هنر هفتم ربود، گاه در اغما، بیننده را هوشیار کرد و گاه، در اثر بی‌بدیلِ علی حاتمی، پسری فرهیخته خلق کرد برای مادری اصیل و ایرانی؛ و چه بسیار نقش‌های دیگر که امین تارخ را با تاریخ جاودانگی سینمای این کهن‌بوم‌وبر، گره زده است.

مدیرموزه سینما اظهار داشت: جسمِ خاکی‌ امین تارخ به افلاک رفت اما نقش‌آفرینی‌های جاودانِ او، خاطره‌هایی ساخته ماندنی و بی‌تکرار.

«امین تارخ» بخشی از میراث تصویری و فرهنگی ماست

گروه سینمای فرهنگستان هنر هم با انتشار پیامی، ضایعه درگذشت امین تارخ را به خانواده تارخ، دوستان و دوستداران این هنرمند مردمی و جامعه هنری کشور، تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: امین تارخ استاد برجسته عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، خالق نقش‌های به یادماندنی در حافظه و خاطره ایرانیان است ؛ جان بخشیدن به شخصیت‌های ماندگار در «سربداران»، «ابن سینا»، «دلشدگان»، «مادر»، «مرگ یزدگرد»، «سارا»، «معصومیتِ از دست رفته» و... با کلام نافذ و سیمای دلنشین او، به بخشی از میراث تصویری و فرهنگی ما مبدل شد.

«امین تارخ نه تنها بازیگری هوشمند و توانا، که معلمی دلسوز بود و نسلی از بازیگران با استعداد امروز را به جامعه سینما و تلویزیون معرفی کرد و در طی مسیر راهبر و راهنمای آنان شد»

در پیام فرهنگستان هنر آمده است: پیگیری دلسوزانه امور صنفی از این هنرمند پیشکسوت سینما شخصیتی محبوب در نزد فعالان صنعت تصویر ساخته بود. فقدان امین تارخ ضربه‌ای سهمگین بر پیکره فرهنگ و هنر وارد ساخت که تسکین و درمان آن به سادگی میسور نیست.

تارخ و نقش ماندگاری که در دل مردم جا باز کرد

مرکز سیما فیلم هم در پیامی درگذشت زنده‌یاد امین تارخ را موجب تاثر خانواده هنر و اندوه مردم دانست و افزود: زنده‌یاد تارخ با بازی در سریال‌هایی نظیر سربداران، آپارتمان، اغما، جراحت، معصومیت از دست رفته و... نقش‌های ماندگاری را خلق و جای خود را در دل مردم باز کرد.

پیام‌های تسلیت مدیران فرهنگی هنری به مناسب درگذشت امین تارخ

به گزارش ایرنا، امین تارخ پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به علت سکته قبلی، روز دوم مهرماه در بیمارستان از دنیا رفت.

تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد.

وی به عنوان هنرپیشه و عضو هیات داوری در جشنواره‌های ملی بیشمار و همین‌طور به عنوان عضو هیات مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته است. تارخ همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد.

نقش‌آفرینی او در آثار سینمایی مرگ یزدگرد، پرنده کوچک خوشبختی، دلشدگان، سارا و پابرهنه در بهشت همچنین سریال‌هایی تلویزیونی سربداران، بوعلی سینا، معصومیت از دست رفته، اغما و جراحت او را به یکی از هنرمندان محبوب بسیاری از علاقه‌مندان به هنر هفتم تبدیل کرده است.

وی سال ۱۳۷۳ نخستین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد که یکی از مؤسسات آموزش بازیگری سینما در ایران محسوب می‌شود، حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، پوریا پورسرخ، بیتا بادران، غزل صارمی، شهرام قائدی و شبنم مقدمی از جمله هنرمندان فارغ التحصیل از این کارگاه بازیگری هستند که توسط او به عرصه سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند.

تارخ در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم سینمایی ماه و خورشید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد و در دوره بیست‌وچهارم این جشنواره برای بازی در فیلم سینمایی پرونده‌های هاوانا نامزد دریافت جایزه شد.

همچنین این هنرمند برای نقش‌آفرینی در سریال به یاد ماندنی معصومیت از دست رفته برنده تندیس شبکه سوم سیما، تندیس حافظ و تندیس جشنواره عاشورائیان شد. وی در سال ۱۳۸۷ لوح افتخار «هنرمند ملی» را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید

پیکر امین تارخ دوشنبه تشییع می‌شود

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.