کد خبر: 379684
۰
۰
نسخه چاپی

ورود ۴۲ هزار تُن پسته و انار قم به بازار همزمان با فصل برداشت

به گزارش ایرنا، باغداری در قم سابقه‌ای بسیار طولانی دارند و کشاورزان این استان با وجود دست‌وپنجه نرم‌ کردن با کم‌آبی و سایر مشکلات محیطی، در زمینه تولید انواع محصولات باغی نظیر انار و پسته مهارت قابل توجهی دارند و می‌توانند علاوه بر تامین نیاز داخلی، حجم قابل توجهی از محصول تولیدی خود، به ویژه‌ پسته را صادر کنند.

در همین رابطه رییس سازمان جهاد کشاورزی قم به ایرنا گفت: با آغاز فصل پاییز روزهای برداشت محصول پسته از باغ های قم فرا می‌رسد و در همین رابطه پیش‌بینی می‌شود امسال ۶ هزار تُن پسته در استان برداشت شود.

محمدرضا حاجی رضا بیان داشت: پسته کاری در بخش باغبانی قم می‌درخشد و اکنون ۱۴ هزار هکتار باغ پسته در این استان موجود است که هفت‌هزار و ۵۰۰ هکتار آن بارور است و یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این که ظرفیت پسته کاری در استان قم بسیار ویژه‌ است، افزود: پسته کاری علاوه بر تناسب با شرایط آب و هوایی قم از نظر اقتصادی نیز برای بخش کشاورزی استان ارزش افزوده مناسبی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: نیاز است تا فرآیند کشت پسته در قم بر اساس مباحث دانش بنیان متحول شود و شاهد افزایش عملکرد و برداشت بیشتر محصول در باغ‌های پسته استان باشیم.

ورود ۴۲ هزار تُن پسته و انار قم به بازار همزمان با فصل برداشت

حاجی رضا گفت: کشت پسته برای کشاورزی قم مهم است و به همین دلیل برای افزایش سطح کمی و کیفی تولید این محصول با همکاری کشاورزان استان از جدیدترین فناوری‌های علمی استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به طور حتم نیاز است تا موضوع سلامت محصول مورد توجه پسته‌کاران استان باشد و در این رابطه باید بتوانیم با رعایت استانداردهای تعیین شده در بازارهای بین‌المللی حضور موفق داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز در استان قم علاوه بر موفقیت‌های کسب شده در زمینه تولید پسته، بسترهای لازم برای فرآوری این محصول در بالاترین سطح کیفی نیز فراهم شده‌است.

ورود ۴۲ هزار تُن پسته و انار قم به بازار همزمان با فصل برداشت

برداشت میانگین ۱۵ تُن انار در هر هکتار از باغ‌های قم

در خصوص ظرفیت‌های قم برای تولید محصول انار نیز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ انار در مناطق مختلف استان وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور است و به طور میانگین در هر هکتار آن ۱۵ تُن محصول برداشت می‌شود که نشان دهنده ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۶ هزار تُن انار در قم است.

محمد علی سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: انار دارای ارقام مختلفی است که در استان قم بیشتر رقم "قجاق" در باغ‌ها کشت شده‌ و زمان برداشت آن به طور معمول در خبرنگارماماه است، البته ارقام دیگر همچون "ملس ساوه"، "شاه پسند" نیز در باغ‌های استان وجود دارد و کشاورزان قمی در زمینه تولید انار عملکرد خوبی دارند.

وی با اشاره به این که محدودیت‌های ایجاد شده در تامین منابع آبی، سطح باغ‌های انار قم در برخی از مناطق استان را کاهش داده‌است، افزود: با وجود عملکرد خوب کشت انار در قم، به دلیل میزان آبی که برای تولید این محصول به خصوص در فصل تابستان نیاز است، توسعه باغ‌های انار در قم براساس راهبرد تغییر الگوی کشت در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم با ارتقا بهره‌وری سطح کمی و کیفی تولید انار در استان را افزایش دهیم.

وی با بیان این که ایجاد بازار فروش مناسب در زمان برداشت محصول از جمله راهکارهای حفظ باغ‌های انار موجود استان است، ادامه داد: ایجاد واحدهای صنایع غذایی و فرآوری انار و تبدیل کردن آن به چند محصول مورد نیاز مردم از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص است.

گفتنی است با وجود کشت انار در همه مناطق قم، باغ‌های انار استان بیشتر در مناطق جعفرآباد، سلفچگان،‌ کهک،‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان واقع شده‌است که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد.

ورود ۴۲ هزار تُن پسته و انار قم به بازار همزمان با فصل برداشت

برگزاری روز مزرعه در باغ‌های انار و پسته قم به‌منظور انتقال تجربه کشاورزان نمونه

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی قم در این خصوص به ایرنا گفت: طی سال‌جاری، ۱۰۰ مورد برنامه روز مزرعه به منظور آموزش عملی مهارت‌های کشاورزی به بهره‌برداران این بخش در استان برگزار می‌شود که ترتیب‌ یافتن این برنامه در باغ‌های انار و پسته از جمله اقدام‌های شاخص در این رابطه است.

کاظم شکوریان بیان کرد: این برنامه‌های تخصصی در راستای ارتقا فعالیت‌های آموزشی و ترویجی سازمان جهاد کشاورزی قم در مزارع و باغات نمونه سراسر استان با حضور کشاورزان پیشرو ترتیب می‌یابد و در جریان آن الگوهای موفق کشاورزی در قم به سایر بهره‌برداران و علاقه‌مندان این بخش معرفی می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در قم،‌ افزود: در زمان اجرای این برنامه‌ها تلاش داریم تا در جریان بازدید از مزرعه و باغ‌ها به صورت مشخص فایده‌های کشت گیاهان سازگار با آب‌وهوای قم را که در برابر تنش‌های محیطی مقاوم هستند و به آبی‌کمی برای رشد نیاز دارند،‌ معرفی کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزان قمی سابقه طولانی در کشت انواع گیاهان دارند و توانسته‌اند با وجود محدودیت‌های محیطی ناشی از وضعیت جغرافیایی خاص استان همچون کمبود منابع آبی در تولید انواع محصولات کشاورزی موفق عمل کنند.

شکوریان همچنین با اشاره به این که ترویج کشاورزی دانش‌بنیان و نوآور با هدف استفاده هرچه‌بیشتر از ظرفیت‌های فناوری در بخش کشاورزی استان در دستور کار این سازمان است، گفت: استفاده از فناوری دربخش کشاورزی قم علاوه برافزایش سطح تولید محصولات به طور حتم هزینه‌های جاری بهره‌برداران را نیز کاهش خواهد داد و موجب سوددهی بیشتر بسیاری از کسب‌وکارها در این حوزه مهم اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: کشاورزان قمی نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان و تامین امنیت غذایی مردم دارند و به همین دلیل گسترش مباحث آموزشی و مهارتی در قالب برنامه‌های ترویجی در میان ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

دبیرخبر: #علی_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید