کد خبر: 379786
۰
۰
نسخه چاپی

۷۰ درصد زیرساخت انتقال مشاغل مزاحم شهری قم آماده شد

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: با احداث شهرک صنوف و خودرویی، شهرداری قم زیرساخت اولیه جهت انتقال 70 درصد از مشاغل مزاحم و آلاینده به خارج از بافت شهری را ایجاد کرده است.

۷۰ درصد زیرساخت انتقال مشاغل مزاحم شهری قم آماده شد

به گزارش قم پرس: مهدی اصفهانیان مقدم در کارگروه ساماندهی مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده شهری، اظهار داشت: طبق بند ۵ قانون ۲۰ شهرداری‌ها، ساماندهی این امور به شهرداری‌ها سپرده‌شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نارضایتی‌های شهروندان در بافت شهری و مسکونی از فعالیت صنوف مزاحم و آلاینده است، گفت: شهرداری قم برای ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم شهری از درون بافت شهری، طی سال‌های گذشته صدها میلیارد تومان برای راه‌اندازی دو شهرک مهم خودرویی و صنوف هزینه کرده که هم‌اکنون زیرساخت‌های این دو شهرک نهایی و در آستانه بهره‌برداری کامل است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تصریح کرد: شهرک صنوف در ۱۳۶ هکتار مساحت در کیلومتر ۵ بزرگراه قم-تهران واقع‌شده که درمجموع ۱۶۰۴ واحد صنفی در آن احداث‌شده که ازاین‌بین ۱۳۰۰ واحد واگذار و بقیه واحدها نیز در شرف واگذاری است.

وی یادآور شد: با توجه به آماده‌سازی زیرساخت‌های اولیه شهرک صنوف و خودرویی، مدیران شهری باید نسبت به فرهنگ‌سازی و معرفی این دو شهرک زیربنایی جهت انتقال صنوف مشاغل اهتمام داشته باشند.

اصفهانیان مقدم با تأکید بر اینکه از ۱۶۰۴ واحد شهرک صنوف افزون بر ۱۲۰۰ واحد واگذاری شده که حدود ۱۰۰۰ واحد از آن مربوط به صنف در و پنجره سازی است، افزود: شهرک خودرویی نیز در مساحتی بالغ‌بر ۲۸ هکتار در سه فاز تعمیرگاهی، نمایشگاهی و خدماتی بر اساس آخرین استانداردها در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرک ۹۱۱ واحد تعمیرگاهی، ۱۹۷ واحد نمایشگاهی و ۲۹۶ واحد خدماتی پیش‌بینی‌شده است، اذعان کرد: تمام مشاغلی که در تعریف صنوف آلاینده و مزاحم قرار می‌گیرند باید به این دو شهرک منتقل شوند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اظهار داشت: قانون‌های بالادستی نسبت به انتقال صنوف مزاحم و آلاینده به این شهرک‌ها تأکید داشته و قوه قضاییه نیز احکام مربوطه را صادر کرده و بر این اساس قدرت اجرایی ساماندهی این صنوف بسیار قدرتمند و دارای پشتوانه حقوقی و قانونی است.

به گفته وی، صدا و آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی بالاتر از حد استاندارد در حریم شهری از مسائل اصلی و مهم در تعریف و شناسایی صنوف مزاحم و آلاینده شهری است، افزود: گاراژهای ضایعاتی ازجمله صنوفی بوده که میزان آلایندگی یا مزاحمت شهری آن باید توسط سازمان مدیریت پسماند مشخص شود.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه طبق برخی برآوردهای انجام‌شده در سطح شهر، حدود ۲۶ شغل مزاحم و آلاینده وجود دارد، عنوان کرد: ساماندهی کامل این مشاغل به خاطر گستردگی آن کاری بسیار زمان‌بر و طولانی است و به همین خاطر مجموعه مدیریت شهری در تلاش است تا با ایجاد زیرساخت‌های اولیه صنوف مزاحم را از شهر خارج کند.

وی ادامه داد: برای ساماندهی و انتقال صنف ضایعاتی‌ها نیز شهرداری در تلاش است تا زمینی را در نزدیکی جاده کوه سفید جهت خارج کردن این مشاغل راه‌اندازی نماید.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید