کد خبر: 379860
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انقلاب اسلامی به لطف الهی و حضور مردم یک مصونیت دایمی دارد

«محمد حیدری» روز دوشنبه در آیین گرامیداشت سالروز عملیات غرور آفرین مسلم ابن عقیل و بزرگداشت یاد شهدا با حضور یادگاران هشت سال دفاع مقدس، جمع مسوولان و فرماندهان نظامی و انتظامی و سپاه و فرماندار گیلانغرب در منطقه سومار، افزود: انقلاب اسلامی یک جریان و نهضت بسیار سترگ برای مردم ما، مظلومان و همه شیعیان جهان است.

وی اظهار داشت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی جریان مقاومت در غرب آسیا و شکل گیری نهضت هایی بوده که یکی از پس دیگری در مقابل آمریکایی ها و اروپایی ها و دیگر کشورهای ظالم ایستاده اند.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: ما اطمینان داریم تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضور نیروهای بسیج، سپاه دلیرمردان ارتش و مرزبانان ما و همه نیروهای مسلح به خصوص نیروی انتظامی که امروز در میدان این فتنه بسیار پیچیده هستند اجازه نمی دهند دیگرانی با محوریت معاندین و منافقین، نظم و امنیت این کشور مقتدر و پرصلابت را تحت شعاع قرار دهند.

حیدری با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا به خصوص شهدای دفاع مقدس و عملیات غرور آفرین مسلم بن عقیل اضافه کرد: انقلاب اسلامی در مقطعی از تاریخ معاصر به وقوع پیوست که شرق و غرب عالم، علیه انقلاب و ماهیت انقلاب اسلامی و رهبری و بدنه اجتماعی که انقلاب را به پیروزی رساند و همگام و همراه انقلاب بود وجود داشت.

او گفت: برای اینکه انقلاب ناکام بماند دشمنان، تجزیه طلبی و گروه های تجزیه طلب در استان های مرزی و غربی طراحی کردند که به فضل الهی سرکوب و منکوب شدند، طراحی جنگ تحمیلی و به تعبیر ما دفاع مقدس برآمده از اتاق فکرهای سازمان اطلاعاتی آمریکایی ها، سایر سرویس ها و پنتاگون بوده که هشت سال ادامه پیدا کرد.

وی افزود: این مناطق و اراضی که امروز با افتخار در آن مستقر هستیم و به شهدای آن ادای ادای احترام می کنیم زمانی در اشغال نایب آمریکایی ها یعنی رژیم بعثی عراق بود.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: بعد از پیروزی شکوهمند ما در دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط صدام، ادامه جنگ از فایل جنگ نظامی وارد جنگ های دیگری به نام نرم شد که دایما توسط رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ها و در دهه های گوناگون آن را متذکر شدند که در دهه ۷۰ بعد از اتمام جنگ ما با ناتوی فرهنگی و جنگ فرهنگی مواجه شدیم.

حیدری اظهار داشت: ناتوی فرهنگی امروز آمریکایی ها بذر آن را در فتنه اخیر در تهران و دیگر شهرها درو می کنند همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب ۲ دهه پیش یادآوری کردند و مانیفست فرهنگی برای آن طراحی کردند اما غفلت دیروز باعث جریاناتی که امروز سربرآورده اند شده است.

وی گفت: در دهه ۷۰ جریان های اعتراضی دانشگاهی داشتیم و همان طور برنامه هایی که امروز آمریکایی ها و سرکرده های آن ها و دنباله روندگان آن با خیال وهم دنبال می کنند نشان دهنده این است انقلاب ما با رهبری رهبر معظم انقلاب و حضور مردم خاری در چشمان دشمنان و سد محکمی در برابر فتنه ها و دشمنی های آنان است.

او افزود: جداره مرز ما امروز با حضور نیروهای مسلح به یک دژ نفوذ ناپذیر تبدیل شده که دایما در معرض تهدید دشمنان است اگر امروز امنیت داریم یعنی تهران امنیت دارد و اگر امنیت سومار، قصرشیرین و گیلانغرب و دیگر مناطق ما تضمین شده یعنی امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی تامین شده است.

او یادآور شد: دشمن دایما به دنبال رخنه از طریق مرزها است از این رو ماموریتی که امروز ما در شهرستان راهبردی قصرشیرین بر عهده داریم مهم و حساس است و اگر لحظه ای غفلت کنیم دشمن از همان غفلت استفاده خواهد کرد و هیچ غفلتی جایز نیست و ما باید دایما هوشیار و بینا و گوش به فرمان رهبری باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: دستاورد بزرگی که کشور ما ما ظرف یک ماه گذشته در عرصه بین المللی و جهانی به نام خود ثبت کرده کنگره عظیم اربعین حسینی بوده که بیش از ۲۵ میلیون نفر از نقاط مختلف جهان و جمهوری اسلامی به کربلا مشرف شدند.

وی با قدردانی از حضور همه جانبه مردم، نیروهای انتظامی و امنیتی گفت: هم در عرصه تجارت و هم در اعزام زائر پس از سال های متمادی با بازگشایی مرز خسروی نزدیک ۵۰۰ هزار نفر بدون هیچ مشکلی تردد کردند و ۷۰ هزار خودروی زائران در خیابان ها و معابر قصرشیرین و پارکینگ های این شهرستان استقرار یافت که حتی یک مورد سرقت نداشتیم و همچنین اسکان ۲۷۰ هزار نفر در قصرشیرین افتخاری برای این منطقه است و همه این ها مرهون عنایت امام حسین (ع) بود.

انقلاب اسلامی به لطف الهی و حضور مردم یک مصونیت دایمی دارد

عملیات مسلم بن عقیل

عملیات مسلم ابن عقیل در ۹ مهر سال ۱۳۶۱ در منطقه سومار از توابع شهرستان قصرشیرین که منجر به آزادسازی بخشی از خاک کشورمان و عقب نشینی دشمن بعثی شد، به دلیل غافلگیری دشمن و پیروزی رزمندگان، تداعی کننده تکرار غزوه بدر در زمان رسول خدا (ص) است.

این عملیات با همکاری سپاه و ارتش و با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) اجرا شد که در مرحله نخست، نیروهای ایرانی به خوبی پیش رفتند و در مرحله بعدی از سرعت پیشرویشان کاسته و با وجود پاتک های سنگین دشمن، سرانجام مواضع فتح شده تثبیت شد.
عملیات مسلم ابن عقیل به مدت هفت روز و در ۲ مرحله انجام شد که در جریان آن ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران اسلامی آزاد شد و حدود ۳۰ کیلومتر مربع از خاک عراق نیز به تصرف رزمندگان اسلامی درآمد.
در این عملیات موفق، رزمندگان کشورمان با تامین دشت سومار، روی ارتفاعات کیسکه، کهنه ریگ مستقر و بر تنگه های مرزی منطقه مسلط شدند.
هدف از انجام عملیات مسلم ابن عقیل تصرف همه ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق و همچنین تامین مرزهای جبهه میانی، آزادسازی بخشی از خاک ایران و پس زدن عراق از غرب شهر سومار بود.
در این عملیات که در نخستین ساعت بامداد روز ۹ مهر ۶۱ صورت گرفت، دشمن چندین کیلومتر از نوار بین المللی به عقب رانده شد و نیروهای رزمنده با روحیه بالا به آنها هجوم بردند و با وجود تپه های بلند در این ارتفاعات، دقایقی بعد از صدور حمله، نیروهای عمل کننده با عبور از میادین مین و سیم خاردارهای زیاد، یک به یک به اهدافشان رسیدند.
بعد از گذشت ۱۵ دقیقه از آغاز عملیات، ارتفاعات 'گیسکه' تا 'کله شوان' فتح و به ترتیب ارتفاعات 'قلعه مین' تا سمت راست 'تنگه جوق' از ارتفاعات مثلثی منطقه تصرف شد.
با وجود آنکه دشمن از جریان حمله باخبر بود، به دلیل آماده باش های پی در پی و خستگی شدید، بیشتر نیروهای بعثی در هنگام عملیات در خواب بودند و همین امر باعث شد تا متحمل تلفات سنگینی شوند.
در سمت راست ارتفاعی به نام 'سلمان کشته' بخش سومار، نیروهای خودی بدون درگیری به مواضع خود رسیدند و آن چنان دشمن را غافلگیر کردند که توپخانه دشمن تا چند ساعت از کار افتاده بود.
با روشن شدن هوا، دشمن اقدام به پاتک های متوالی در طول جبهه کرد که تمامی این پاتک ها یکی پس از دیگری توسط رزمندگان ایران دفع شد.
این عملیات با حضور شهید محراب حضرت آیت‌الله عطاالله اشرفی اصفهانی امام جمعه اسبق کرمانشاه و به فرماندهی شهید حاج محمدابراهیم همت به اجرا درآمد.
در این عملیات، یگان های دشمن شامل تیپ های ۴۲۱ پیاده، گارد مرزی و ۴۶ مکانیزه منهدم و به طوری کلی خسارات دید و بیش از چهار هزار و ۲۷۵ تن از بعثی ها کشته و زخمی و ۳۲۵ تن نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
در این عملیات ۱۵ دستگاه تانک، بیش از سه عراده توپخانه و ۲۰ دستگاه خودروی دشمن منهدم و ۶ دستگاه تانک و نفربر، ۲۰ عراده توپخانه و ۳۰ دستگاه خودرو نیروهای بعثی به غنمیت گرفته شد.
ارتفاعات کهنه ریگ، گیسکه و کانی شیخ از مناطق حساس منطقه سومار بشمار می آیند که بر مناطق مندلی عراق و سومار امکان دیده بانی بسیار خوبی را ایجاده کرده و پاسگاه های قلعه جوق، سانواپا، سلمان کشته، چقا شیرگه و سه تپان نیز بر روی ارتفاعات یاد شده، قرار دارند.

سومار از شمال به قصرشیرین، از شمال شرق به ایوان غرب و از جنوب و غرب به عراق محدود می شود.
بخش مرزی سومار در ۹۰ کیلومتر شهرستان قصرشیرین و در غرب کرمانشاه قرار دارد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق ۲ مرز رسمی فعال خسروی و پرویزخان دارد.
قصرشیرین دارای ۲ بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای ۲۸ روستای خالی از سکنه و ۲۵ روستای دارای سکنه است.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد