کد خبر: 379949
۰
۰
نسخه چاپی

مدیر حوزه‌های علمیه: تراث عظیم و تاریخی علمای هند احیا شود

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی دیدار تعدادی از علما و مدیران مدارس دینی هندوستان، کشور هندوستان را قطب بزرگی در دنیا توصیف و اهمیت رشد و توسعه آن در تمام حوزه ها را متذکر شد و اذعان داشت: تراث عظیم و تاریخی هند، کتابخانه‌ها، علما و نیز نقش گسترده علمای این سرزمین پهناور در نجف و سایر حوزه‌های علمیه جهان باید احیا گردد. نیاز است تا روحانیت هند به همه ابعاد و زوایا توجه داشته، جامع و متوازن برنامه ریزی کرده، همه نیازهای جامعه هندوستان را احصا و برای حل آن قدم های مهمی بردارند.

مدیر حوزه‌های علمیه تربیت فقیه، مجتهد، فیلسوف، متفکر و مفسر بین المللی را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: نیاز است تا علما و روحانیون سراسر جهان به ویژه فضلای سرزمین پهناور هند، مبتنی بر نگاه راهبردی، کلان و جامع و با نهانی ریشه دار، پاک و مهذب و برخودار از شخصیت ایمانی و معنوی، تراث تاریخی حوزه های دینی را در خود بازتاب دهند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت توجه به گفتمان انقلاب اسلامی، بر لزوم تربیت نخبگان و اندیشمندان بین المللی تاکید کرد و ابراز داشت:حوزه های دینی سراسر جهان، باید بسیار قوی گام برداشته، در تمام رشته های دانشی مورد نیاز بشر، نیروهای علمی توانمندی را ناظر به امتداد رسالت روحانیت تربیت کنند.

عضو جامعه مدرسین در پایان، از زحمات تلاشگران تبیین معارف ناب الهی در سراسر گیتی تقدیر کرد و اظهار داشت: امیدوارم حضور شما در موطن خودتان و در جایگاه علم و جهاد حضوری مبارک و سرشار از بهره‌های علمی و معنوی باشد.

امام حسن عسکری برای شکل گیری عصر جدید سختی های بی مانندی تحمل کرد

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنانش ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) و تبریک آغاز ولایت بقیة الله الاعظم(عج) گفت: این امام همام بعد از تلألو امامت، با سختی بی مانندی در مسیر دو رسالت مهم حفظ تشیع و زمینه سازی برای شکل گیری عصر جدید قدم برداشتند.

وی با بیان این که بعد از ولایت عهدی تحمیلی به امام رضا (ع) و رویارویی سنگین و سخت ایشان، ابناء الرضا شرایط متفاوتی را تجربه کردند، خاطرنشان ساخت: اواخر عمر شریف امام رضا (ع) اتفاق راهبردی، بی نظیری و بی سابقه‌ای از اوج رویایی بنی عباس با ولایت شکل گرفت؛ به گونه ای که مامون به دنبال ذوب ولایت اولیای الهی در خلافت بود تا با این راهبرد شیطانی، ولایت الهی را حذف کند.

وی با تأکید بر این که هجرت تحمیلی امام رضا (ع)، بستری برای حضور و اقامت امام معصوم در ماورای سرزمین‌های جزیرة العرب بود، خاطرنشان کرد: تحمیل ولایت عهدی بر امام رضا (ع) از پیچیده ترین راهبردهای شیطانی برای مقابله با ولایت اولیای الهی و جریان امامت بود که با هوشمندی امام (ع) و هدایت های الهی اتفاقات بی سابقه‌ای در تاریخ شکل گرفت.

عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن اشاره به امتداد حضور امامت در قلمروهای وسیع تر، با بیان این که بعد از شهادت امام رضا(ع)سخت ترین و دشوارترین دوره های اختناق و فشارهای فیزیکی و محدود سازی حضور امام در میان مردم آغاز شد، اظهار داشت: ائمه(ع) بعد از امام رضا علیه السلام مخصوصا امام حسن عسکری (ع) بعد از تلألو امامت، با سختی بی مانندی در مسیر دو رسالت مهم حفظ تشیع و زمینه سازی برای شکل گیری عصر جدید قدم برداشتند.

وی برخورداری عالمان دین و پرچمداران شریعت از هوشمندی راهبردی برای مواجهه با هر موقعیت در عمل به رسالت دینی را از بزرگترین درس‌های ائمه اطهار (ع) به طلاب و عالمان توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: مقاومت، ایثار و ایستادگی برای ادای وظیفه، مهمترین درس اهل بیت علیهم السلام به پرچمداران دین و شرعیت است. همه ما باید آماده ایفای مسئولیت و انجام رسالت در همه شرایط باشیم؛ این مهم نیازمند دانش، بینش، امید، استقامت و مقامت است.

اعرافی در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه، با تآکید بر این که دنیا در چشم عالم دین کوچک است، اظهار داشت: تمام دید عالمان دین متوجه آخرت و آرمان های بزرگی است که با تلاش و مجاهدت خود را در آن فانی می‌سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز پایه ریزی یکصدسالگی حوزه علمیه قم اشاره کرد و با اشاره به این که پایه‌های حوزه قم در سخت ترین روزگار اختناق دین و ارزش های الهی بازتاسیس شد، اظهار داشت: جامعة المصطفی گل سرسبد حوزه علمیه قم است؛ حوزه علمیه با شکل گیری گفتمان انقلاب اسلامی دنیای جدیدی را پیش روی بشریت معاصر باز کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که با علم، راهبرد و برنامه‌ریزی صحیح می توان کارهای بزرگی را رقم زد، اظهار داشت: عظمت برآمده از معارف الهی، دینی و شریعت برای دشمنان اسلام و انقلاب غیرقابل پذیرش است./

دبیرخبر: #علی_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید