کد خبر: 379999
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه با انتشار اوراق تبعی

«مهدی زمانی سبزی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به ابلاغ دستورالعمل اوراق اختیار فروش تبعی از سال ۹۱ اشاره کرد و افزود: کارکرد اولیه اوراق اختیار فروش تبعی بیمه کردن سهام است؛ به این صورت که سهامدار عمده می‌تواند اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کند و کف قیمت سهم را ببندد و در مدتی در آینده (تاریخ سررسید) سهم را از نوسانات قیمت بیمه کند.

وی اظهار داشت: از سال ۹۵ تاکنون اختیار فروش تبعی علاوه بر بیمه کردن سهام، کارکرد تامین مالی نیز به خود گرفت به طوری که سهامداران عمده و اشخاص حقوقی می‌توانند با فروش سهم و انتشار اوراق اختیار فروش تبعی عملاً از بازار تامین مالی کنند.

معاون عملیات بازار شرکت بورس در پاسخ به این سوال که اوراق تبعی چه میزان می‌تواند در بهبود روند بازار تاثیرگذار باشد؟، گفت: اوراق فروش تبعی به دلیل کارکرد بیمه کردن سهم در نوسانات بورس موثر است، زیرا این اوراق معمولاً یک ریالی است و با انتشار آن روی سهام شرکت‌هایی همانند شستا، ایران خودرو و ... فعالان بازار می‌توانند آن را به منظور بیمه کردن سهم خریداری کرده و با خرید آن دیگر نگران نوسانات سهام تا زمان سررسید نباشند.

به گفته زمانی سبزی، این اقدام می‌تواند در افزایش اعتماد سهامداران به بازار سرمایه موثر باشد، زیرا شرکت‌ها بنا بر درخواست سهامداران عمده اقدام به انتشار اوراق تبعی می‌کنند و ارزندگی سهام خود اطمینان دارند.

به گزارش ایرنا، سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که ظرف ۲ روز کاری اقدام به بررسی صدور مجوز انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از سوی ناشران می‌کند که از بازار خبر می‌رسد شمار از هلدینگ ها برای حمایت از سهام زیرمجموعه‌شان به‌زودی اقدام به انتشار اوراق تبعی خواهند کرد.

منبع : ایرنا

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.