کد خبر: 380706
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
سردار گودرزی:

۹۷ درصد مرزهای کشور در اختیار مرزبانی است

سردار سرتیپ "احمدعلی گودرزی" روز سه‌شنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: بعد از چین و روسیه بیشترین مرز و همسایه را داریم و همه استان‌های مرزی دارای فرمانده مرزبانی در تابعیت فرماندهی مرزبانی کشور هستند.

وی گفت: هنگ‌های مرزی، گروهان‌ها، پاسگاه‌ها، یگان‌های تکاوری و گروهان‌های واکنش سریع به نام احتیاط در حاشیه مرزها قرار گرفته‌اند و از هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرزهای کشور، ۹۷ درصد در اختیار مرزبانی است و ۲ تا سه درصد به دلایلی در اختیار دیگر نیروهای مسلح قرار دارد.

فرمانده مرزبانی کشور افزود: همین بخش باقیمانده مرزها در مواردی توامان و برخی از آنها در رابطه با گروه‌های ضدانقلاب در شرق و غرب کشور، برادران سپاه و ارتش پشتیبانی ما را در اجرای تدابیر فرماندهی معظم کل قوا برعهده دارند.

وی با اشاره به تغییر ساختار مرزبانی بعد از صدور فرمان فرمانده معظم کل قوا در سال ۱۳۹۸ عنوان کرد: ساختار مرزبانی به مثابه یک نیرو در تابعیت فرمانده کل انتظامی قرار گرفت که ارتقا پیدا کرد و اکنون در ۱۶ استان مرزبانی استقرار دارد.

سردار گودرزی به برگزاری مراسم اربعین در سال جاری اشاره کرد و گفت: هرچند متاسفانه اتفاقات اخیر در کشور ماموریت سنگین راهپیمایی اربعین را به کام نیروهای مرزبانی و انتظامی تلخ کرد اما در حوزه مرزبانی امسال دیپلماسی قوی و موثری با کشور عراق داشتیم.

وی افزود: ۵۳ جلسه بین کلانترهای مرز عراق با فرماندهان مرزبانی ما از استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان که امسال گذرهای مرزی آنها باز شده بود، برگزار شد لذا هر زمان که زائران و اتباع خارجی قصد عبور از کشور ما را داشتند و با اشکالاتی مواجه شدند به محض برگزاری جلسه‌ی با عراقی‌ها مسیر باز می‌شد که البته عنایت خداوند بود.

فرمانده مرزبانی فراجا گفت: به این ترتیب امسال سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشتاقان امام حسین (ع) به سفر اربعین مشرف شدند و امنیت آنها را تامین کردیم که تقدیر فرمانده کل قوا را در پی داشت.

وی افزود: بعد از این اتفاقات به جای اینکه نیروهای مرزبانی و انتظامی استراحت نسبی داشته باشند با اتفاقات اخیر مواجه شدند و البته از نظر ما امنیتی‌ها اغتشاشات اخیر در کشور مانند کف روی آب بوده و فاقد ارزش است.

سردار گودرزی اظهار داشت: هر زمانی که شاهد چنین حوادثی در کشور بوده‌ایم، انسجام مردم با نیروهای مسلح بیشتر شده و پیوند قوی‌تری حاصل می‌شود.

وی گفت: در استان خراسان جنوبی نیز این اتفاقات کمرنگ بود و وجود خارجی نداشت که با وجود دیانت، ولایتمداری و ارزشی بودن مردم استان انتظاری جز این نیست و استاندار خراسان جنوبی هم به نبود مشکل خاص در استان اذعان داشت.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به پایداری امنیت در مرزها گفت: شب ۳۱ شهریور ماه در آستانه رژه نیروهای مسلح که عده‌ای با تحریک نظام سلطه قصد خرابکاری داشتند، همکاران مرزبانی گروه هفت نفره از گروه‌های معاند و پژاک در شمال غرب و هنگ خداآفرین را با همه سلاح‌های مخرب و انتحاری در یک ایست و بازرسی دستگیر کردند.

وی اظهار داشت: مردم نیز در دستگیری اعضای این گروه کمک کردند که نشان می‌دهد پایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در بین مردم قوی و ارزشمند است و از این بابت خداوند را باید شکر کرد.

سردار گودرزی با اشاره به مرزی بودن استان خراسان جنوبی ادامه داد: علیرغم وجود مرز گسترده در مجاورت کشور افغانستان، این استان و مردم آن مشکلی ندارند بلکه دیگران مثل گروه‌های مواد مخدر و اشرار مشکلاتی را تحمیل می‌کنند که در این دیار به لحاظ دیانت مردم که زبانزد است، اشرار قدرت عرض اندام ندارند.

وی افزود: تحلیل داده‌ها هم در حوزه مرزی و هم پلیسی نشان می‌دهد که خراسان جنوبی از استان‌های امن کشور است و خداوند را شکرگزاریم که مجموعه اقدامات فرهنگی و انتظامی و سایر دستگاه‌هایی که در تولید امنیت پایدار در استان نقش دارند، این دستاورد را به منصه ظهور رسانده است.

سردار گودرزی با بیان اینکه حمایت و دعای خیر شخصیت‌های معنوی همواره پشتیبان نیروهای مسلح بوده است گفت: نظم و امنیت در خراسان جنوبی زبانزد است و اساسا نظام در این استان دغدغه‌ای ندارد.

وی گفت: اگر مواد مخدر رد می‌شود از جاهای دیگر عبور کرده لذا مرزهای خراسان جنوبی نفوذناپذیر است و به خاطر وحدت و دیانت مردم و گروه‌های مذهبی کمتر دغدغه و نگرانی را داریم.

فرمانده مرزبانی فراجا همچنین در این مراسم سردار "حسین دهکی" را به عنوان فرمانده مرزبانی خراسان جنوبی معرفی کرد و از سردار "علی‌اصغر مسروری" فرمانده سابق مرزبانی این استان تقدیر شد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد