کد خبر: 382308
۰
۰
نسخه چاپی

چالش‌های علوم دینی در شرق و غرب جهان بررسی شد

به گزارش قم پرس جعفر عباس استاد دانشگاه کویت در نشست بررسی چالش‌های علوم دینی در شرق و غرب که به زبان عربی در مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی برگزار شد، به ارائه نظریه علم دینی پرداخت و با بیان اینکه متون و نصوص دینی به طور عملی بوده و مسئله ذهنی و استدلالی و خیالی نیست، گفت: مشکل ما این است که وقتی قرآن را می‌خوانیم قرائت ذهنی است نه وجودی و وجدانی، تا در درون ما اثر بگذارد.

استاد دانشگاه کویت با اشاره به بسیاری از رفتارهایی مانند وسواس، ناامیدی، افسردگی، دیوانگی، خودکشی و … که در زندگی اتفاق می‌افتد، گفت: همه این مشکلات به‌خاطر تسلط مفاهیم ذهنی بر مفاهیم وجودی است.

وی یادآور شد: تجربه‌های پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله تجربه وجودی بوده است که ایشان بیان نمودند و به دیگران انتقال داده‌اند.

همچنین سیدی، مسئول میز علوم‌انسانی اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی نیز به ارائه مقاله‌ای در زمینه چالش‌های علوم دینی در شرق و غرب پرداخت و افزود: تمدن غرب باتوجه‌به تسلط بر عالم و به‌واسطه تکنولوژی و علم تلاش می‌کند مسائل و اتفاقات و فرهنگ‌های دیگر از جمله فرهنگ جهان اسلام را روایت کند.

وی به دوگانگی بین فرهنگ سنتی و مدرن اشاره کرد که سبب طرح مسئله علم سکولار و دینی شده و موجب می‌شود ادبیات علم سکولار و دینی در جهان اسلام برجسته شود.

سیدی خاطرنشان کرد: علوم دینی به‌مثابه نماینده سنت و فرهنگ دینی در جهان سوم، می‌تواند منبع و ذخیره‌ای برای دفاع از حریم فرهنگ داشته باشد. در همین مسیر طرح مسئله اسلامی‌سازی علوم‌انسانی یکی از راهبردهای مهم زنده نگه‌داشتن نهاد علوم دینی در جامعه و فرهنگ است. چرا که این علم است که می‌تواند زمینه توصیف، تحلیل، تفسیر و تجویز درباره واقعیت‌های انسانی و اجتماعی را فراهم می‌نماید.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید