کد خبر: 382399
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رشد ۶ درصدی شاخص فرابورس در سومین هفته آبان‌ماه

به گزارش ایرنا از روابط عمومی فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس در روز انتهایی هفته گذشته به ۱۸ هزار و ۴۲۱ واحد رسید که از رشد ۶ درصدی نسبت به هفته پیش از آن حکایت داشت؛ علاوه بر این آیفکس نسبت به ابتدای آبان ماه نیز ۳.۲ درصد افزایش یافته است.

بررسی داده‌های هفتگی معاملات فرابورس نشان می‌دهد که ارزش کل معاملات در هفته گذشته به ۱۷۱ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان رسید که تحت تاثیر کاهش ارزش بازار ابزارهای مشتقه، با ۷ درصد افت روبه‌رو شد. در هفته گذشته مالکیت بیش از ۲۷ میلیارد برگه انواع دارایی مالی در فرابورس تغییر کرد که نسبت به هفته پیش از آن ۴۱ درصد رشد کرد.

در ۵ روز معاملاتی هفته اخیر، در بازار ابزارهای نوین مالی، معاملاتی به ارزش ۱۶۴ هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان رقم خورد که طی این معاملات ۹ میلیارد و ۸۲۸ میلیون برگه دارایی مالی دادوستد شد.

اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های ETF

آمارها نشان می‌دهند در هفته منتهی به ۲۰ آبان، معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله برای دومین هفته متوالی با رونق همراه بود و ارزش معاملات این صندوق‌ها به دنبال رشد ۲۷ درصدی به ۹ هزار و ۱۱۵ میلیارد تومان رسید. در هفته اخیر بیش از ۸ میلیارد یونیت صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته پیش از آن ۲۶ درصد افزایش یافته بود.

نگاهی به آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی به تفکیک نشان می‌دهد در هفته اخیر ۱ میلیارد و ۷۴۲ میلیون ورقه مالی اسلامی به ارزش ۱۵۵ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که حجم و ارزش این دادوستدها به ترتیب ۹ درصد و ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین در هفته منتهی به ۲۰ آبان، به دنبال ردوبدل شدن ۱ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن به ارزش ۹۵ میلیارد تومان، حجم و ارزش معاملات این اوراق نیز با افت ۱۰ و ۱۳ درصدی مواجه شد.

داده‌های مربوط به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام نشان می‌دهد که نزدیک به ۴۰ درصد معاملات سهام هفته اخیر در گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «سرمایه‌گذاری‌ها»، «خودرو ساخت قطعات»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورده است و گروه محصولات شیمیایی با معاملاتی به ارزش ۶۱۲ میلیارد تومان، بیشترین سهم از معاملات را از آن خود کرده است.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.