کد خبر: 383079
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بازار سرمایه ۲۵ درصد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را تامین مالی می‌کند

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمود گودرزی» روز پنجشنبه در اولین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور، که با حضور "مجید عشقی" رییس سازمان بورس و مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در سرسرای اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد؛ افزود: این در حالی است در سال ۹۰؛ بازار سرمایه کشور پنج درصد در تامین بار مالی بخش های مختلف اقتصادی کشور نقش داشت و ۹۵ درصد آن بر دوش بانک ها بود.

وی توضیح داد: در گذشته در همه کشورهای جهان؛ به طور سنتی بانک ها نقش اساسی در تامین مالی پروژه ها را به عهده داشتند اما بعد از بحران سال ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و شیوع ویروس کرونا؛ باعث شده متغییر های مالی جهانی به سمت بازار سرمایه گام بردارند و این بار سنگین را از گردن بانک ها بردارند و بازارهای سرمایه میدان عملی بهتر پیدا کند.

گودرزی اضافه کرد: بازار سرمایه کشورمان که سال ۹۰ تنها پنج درصد در تامین مالی بنگاه های اقتصادی نقش داشت و ۹۵ درصد بانک ها این نقش را ایفا می کردند ؛ متعاقب این روند جهانی به میدان آمد و توانست سهم خود را به ۲۵ درصد برساند و این نشان می دهد بازار سرمایه پتانسیل و چشم انداز آینده خوبی دارد.

بازار سرمایه برای تولید ثروت چاره‌ای جز حمایت از شرکت های دانش بنیان ندارد

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: در چند دهه گذشته اقتصاد جهانی مبتنی بر بنگاه های اقتصادی فیزیکی و غول آسا بین المللی برای تولید ثروت و ارزش افزوده بود و بانک ها و سرمایه گذاران از دارایی های فیزیکی بنگاه حمایت می کردند، اما امروز تولید ثروت و ارزش افزوده ها مبتنی بر دانش و حمایت از شرکت های دانش بنیان است و قطعا بازار سرمایه کشور ما نیز راه و آینده ای جز این ندارد.

گودرزی چشم انداز بازار سرمایه را در حمایت از شرکت های دانش بنیان روشن دانست و افزود: این الگو جهانی برای ما وجود دارد که اگر بخواهیم به اشتغال و ثروت و توسعه برسیم باید از شرکت های دانش بنیان و علم دانش آنها حمایت کنیم.

وی گفت: بازار سرمایه نیز برای تولید ثروت باید مشتاقانه به طرف حمایت از شرکت های دانش بیان گام بردارد.

شرکت های دانش بنیان استان های غرب کشور سهم بسیار کمی در بازار بورس دارند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از مسئولان استان کرمانشاه در راستای برپایی همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور گفت: متاسفانه کرمانشاه و سه استان لرستان، کردستان و ایلام از هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان در بازار سرمایه فقط ۲/۲ درصد از بازار سرمایه بهرمند هستند و این بسیار غم انگیزه است.

گودرزی در ادامه با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان ها گفت: بازار سرمایه در تامین مالی کسب و کار های کوچک نقش موثری دارد و صندوق های متعددی در راستای حمایت از آنان تعریف کرده ایم امیدوارم جوانان این استان ها از آنان استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، در نخستین همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر کشور، نایب رئیس اتاق ایران و مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و جمعی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران غرب کشور حضور دارند.

تامین مالی پروژه‌های استانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین پذیرش شرکت‌ها در بازار بورس و فرابورس و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و تولیدی استان کرمانشاه از اهداف این همایش است.

در این همایش یک روزه میزگردهای تخصصی مختلفی به منظور اطلاع رسانی از دستاوردها و ظرفیت‌های استان کرمانشاه در بخش دانش بنیان، فناوری، شرکت‌ها و کارخانجات با حضور مدیران بخش خصوصی و اجرایی و کارآفرینان و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد و برگزار می شود.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.