کد خبر: 383129
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اصلاح قیمت‌گذاری‌ برای خروج شرکت‌ها از زیان/ واگذاری، زمینه‌ساز تقویت نقدینگی خودروسازان

به گزارش ایرنا از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «محمدرضا نجفی‌منش»، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان در سومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا که با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه شرکت‌ها از حالت زیان خارج شوند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد، اکنون راهکار بورس برای این موضوع قرار داده شده است که راهکار بسیار خوبی است، آخرین باری که خودرو در بورس عرضه شد، ۵۰ میلیون تومان ارزانتر از بازار به دست مصرف کننده رسید و ۱۷۰ میلیون تومان نیز خودروسازان بیش از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد، این روش باید برای همین خودروها اعمال شود.

وی با تأکید بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان گفت: واگذاری ضمن ورود نقدینگی به خودروسازان باعث تقویت نقدینگی آنان می شود، پس از انجام این واگذاری باید مدیریت را به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود.

نجفی منش تصریح کرد: دولت به خاطر قیمت‌گذاری دستوری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان اظهار داشت: ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت قیمت‌گذاری آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان نیز با بیان اینکه برای خصوصی سازی باید سهام تودلی را واگذار کنیم، گفت: شکاف بازار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی که از کارخانه خودرو خریده و در بازار آزاد به فروش رساندن واریز کرده است و در همین زمان ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی ایجاد شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید قطعه سازان در کشور برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار در کشور داریم اما چه چیزی موجب شده که ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: مشکل اصلی در این زمینه سیاست گذاری و مصادق حکومتی است.

سه الزام واگذاری خودروسازان

شجاعی عضو مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه سه الزام برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم گفت: ابتدا باید ویژگی بازار را تقویت کنیم در مرحله دوم باید سهام چرخه ای را که در این بنگاه ها وجود دارد و منشا مشکلات عدیده‌ای است باید واگذار شود و سومین الزام که قبل از همه واگذاری‌ها باید انجام شود باید برای واگذاری ها یک سری تمرین ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت بر می‌تابد یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر.

وی بیان کرد: اینکه هر دو خودروساز را بخواهیم به طور هیجانی هم زمان واگذار کنیم به نظر مناسب نیست بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارند ابتدا واگذار و عرضه کنیم و سپس با دیدن آثار آن نسبت به واگذاری بنگاه بعدی اقدام کنیم. نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم.

«امیرحسین کاکایی»، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست گفت: اگر سهام تودلی را به خوبی واگذار کنیم به سرعت مدیریت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی افزود: ما نیاز به سیاست گذاری برای رقابت سالم داریم و نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید تعرفه در کل زنجیره تعریف و توازن داشته باشد، برای اهلیت باید هدف تعیین و چارچوب آن را مشخص کنیم و این چیز پیچیده ای نیست بلکه چیزی که می خواهیم مهم است، باید یک نظام تنظیم گری که ۲۹ نهاد را در راستای حمایت و تقویت هماهنگ کند، تدوین شود تا هر نهاد نظر متفاوت ندهد.

ریشه مشکلات مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است

«علی نبوی»، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به زیان‌دهی خودروسازان گفت: اگر بخش خصوصی هم مدیریت ایران خودرو و سایپا را برعهده داشت با این نحوه قیمت گذاری زیان‌ده می‌شد و زیان انباشته آن نهایتاً به جای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

وی تاکید کرد: ریشه مشکلات مدیریت بخش دولتی در بنگاه نیست بلکه مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: وزارت صمت با اجماعی که با همه نهادهای موثر ایجاد می کند نقشه راه این صنعت را برای متولیان آینده مشخص می‌کند و ما هم اصرار داریم سهام تودلی باید واگذار شود.

نبوی با بیان اینکه یکی از موضوعات تشکیل بازار رقابتی است، بیان کرد: فضای اقتصاد کشور در دهه‌های گذشته نشان داده اقتصاد ما برای اینکه وصل مستقیم به بازار بین المللی داشته باشیم عزم نداشته است.

سیاست‌های حمایتی با رقابتی باید توام باشد

«مهدی مجیدپور»، رییس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز اظهار کرد: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده‌ایم و یا تنها واگذاری و خصوصی‌سازی را راه حل مشکل می‌دانیم، ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم.

وی با بیان اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از راه حل باشد گفت: اطاله یک روند نامطلوب و سیاستگذاری نامطلوب در دهه‌های گذشته در صنعت خودرو موجود شده احساسی با واگذاری برخورد کنیم در صورتی که اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ما باید همزمان اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را با هم ببینیم و واگذاری سهام بخشی از پازل باشد، باید به فکر این باشیم که توسعه صادرات داشته باشیم.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.