کد خبر: 383383
۷
۰
نسخه چاپی
شاهچراغی در قم به دنبال چیست؟

از نامه سرگشاده تا دسته گل جدید استاندار !

از نامه سرگشاده تا دسته گل جدید استاندار !

به گزارش قم پرس ؛ مهندس محمدرضا محمودی نایب رییس انجمن کارفرمایی فناوری استان قم و عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه استان در یادداشتی از عملکرد استاندار قم انتقاد کرده است که عینا متن آن منتشر می شود.

شهرک فناوری اطلاعات پس از طرح پیشنهاد از طرف فعالین صنف فناوری و حمایت مدیران وقت به عنوان اولین و تنها شهرک ICT توانست موافقت و تاییدیه هیئت دولت را در سالهای 1380 اخذ نماید و با توجه به بروکراسی های اداری درون کشور پروسه های طولانی مدت برای طی مراحل صدور سند و تأییدیه های قانونی طی شد و در این مسیر انرژی زیادی از بخش فناوری تحلیل رفت به امید اینکه در آینده پتانسیل رشد و اشتغال زایی در استان قم فراهم گردد و استان قم به عنوان قطب خدمات حوزه ICT تبدیل شود.
در شرایطی که دنیا در حوزه ICT بیشترین تمرکز و برنامه ریزی را جهت اشتغال زایی و درآمدزایی دارد و همزمان کشورهای همسایه ایران در این بخش اقدام به سرمایه گذاری های سنگین نموده اند متأسفانه مسئولین استانی و کشوری به علت نداشتن فهم و درک درستی از این حوزه، چوب حراج به این فرصت و دستاورد استان قم زدند درست در زمانی که مراحل قانونی بعد از حدود 15 سال پیگیری صنف فناوری در فروردین سال 1401 به اتمام رسید و سند شهری مذکور منتقل گردید در سفر اخیر ریاست جمهوری در یک جلسه غیر کارشناسی و کاملاً احساسی موضوع تحویل شهرک فناوری به پارک علم مطرح شد البته با قید رعایت ضوابط که استاندار قم صرفاً برای جلب رضایت مافوق خود کارشناسی و مستندات موجود را رها کرده و پا فراتر گذاشته و قید رعایت ضوابط را هم کنار گذاشته اند در شرایطی که بخشی از شهرک به اهالی صنف واگذار شده و مبالغ آن دریافت گردیده در مصاحبه ها و جلسات صحبت از واگذاری بدون طی فرآیند قانونی شهرک به پارک را مطرح میکنند که هم خیانت به حوزه اشتغال و صنف فناوری محسوب میشود و هم کاری خارج از عرف و رعایت قانون‌های موجود میباشد که صرفاً برای تثبیت جایگاه خویش در تلاشند تا حقوق و پتانسیل های بالقوه استان را نابود کنند.
اشراف حداقلی و عدم دریافت مشاوره از مدیران و متخصصان و دخالت در امور مراکز قانونی متولی امر شهرکها از قبیل مسکن و شهرسازی و شرکت شهرکها و منابع طبیعی و الزامات محیط زیستی برای واگذاری زمین و موقعیت یابی آن و عدم اطلاع از آغاز واگذاری زمین توسط شرکت شهرک ها از یک سوء و ایراد سخنانی درباره تغییر مالکیت فراتر از ضوابط قانونی نشان از عدم صلاحیت استاندار محترم دارد که باید در این مهم تصمیم گیری عالی داشته باشد
پیشنهاد به آقای استاندار
با عنایت به مالکیت زمین و اخذ مجوزات قانونی مبنی بر شهرک فناوری اطلاعات و تعیین تکلیف موضوع توسط شورای گفت‌وگو با این حال حوزه فناوری اطلاعات آمادگی دارد تا حضور پارک را در شهرک فناوری اطلاعات را بپذیرد و بخشی از زمین به پارک علم و فناوری اختصاص پیدا کند که با این اقدام شهرک با نام و عنوان فناوری اطلاعات باقی میماند و از سوی دیگر پارک علم و فناوری هم به خواسته خود میرسد
انتظار داریم تا نه تنها مسئولین استانی در صحبتهای خود دقت نظر بیشتری داشته باشند تا موجبات دلسردی مدیران کسب و کارها نشوند بلکه طبق وظایف خود باید برای رشد و توسعه صنوف استان از هیچ کوششی فروگذار نباشند

همچنین مهندس محمدی از فعالان نظام صنفی فناوری استان قم نیز در نامه ی سرگشاده نقدهایی را به استاندار قم مطرح کرد که بازنشر می شود.

از نامه سرگشاده تا دسته گل جدید استاندار !

بسمه تعالی
جناب آقای شاهچراغی!
استاندار محترم قم!
سلامی چو بوی خوش آشنایی؛ بدان مردم دیده روشنایی؛ نمی‌بینم از همدمان هیچ بر جای؛ دلم خون شد از غصه، ساقی کجایی؟!
استاندار عزیز! نه سخن حافظ بر شما کارگر افتاد که گفته بود:
اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را
به خال هندویش بخشم سمرقند و بخارا را
نه سخن شهریار و صائب تبریزی و امیر نظام که گفته بودند:
هر آن کس چیز می‌بخشد به سان مرد می‌بخشد
هر آن کس چیز می‌بخشد، ز جان خویش می‌بخشد
جوانمردی به آن باشد که ملک خویشتن بخشی
نه چون حافظ که می‌بخشد سمرقند و بخارا را
حال اگر لااقل به خدای سخن، سعدی، اندک ارادتی داشته باشید از گلستان او هم نقل است که:
«سه چیز پایدار نماند: مال بی‌تجارت و علم بی‌بحث و ملک بی‌سیاست»
و هم او که گفته است:
«غافلی را شنیدم که خانه رعیت خراب کردی تا خزانه سلطان آباد کند بی‌خبر از قول حکیمان که گفته‌اند هر که خدای را عزّ و جلّ بیازارد تا دل خلقی به دست آرد خداوند تعالی همان خلق را بر او گمارد تا دمار از روزگارش برآرد»
در مرسوله پیشین از جناب‌تان خواهش کرده بودیم که اگر نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از بخش خصوصی حمایت کنید، لااقل به سان مسئولین پیشین کاری انجام ندهید، هیچ کاری نه سلبا و نه ایجابا، و بگذارید که بخش خصوصی به همت فعالین خود، دردهای خودش را چاره کند. به شما یادآوری کردیم که هیچ مطالعه کارشناسی‌ای روی شهرک فناوری اطلاعات استان قم انجام نداده‌اید و به سان یک مسئول مهربان و بخشنده کیسه خلیفه را گشوده‌اید و شهرک ما را که 15 سال تمام خون دل‌ها برای به ثمر نشستنش خورده‌ایم به پارک علم و فناوری بخشیده‌اید.
جهت استحضارتان یادآوری می‌کنیم که چندی پیش در اواخر شهریور 1401 فقط به مدت یک هفته قطعاتی از این شهرک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در معرض فروش گذاشته شد و تعداد قابل توجهی از پیشکسوتان عرصه فناوری اطلاعات قم اقدام به خرید آن‌ها کردند و سرمایه‌های‌شان را در خاک این شهرک نشاندند، با این امید که سایر فعالین این حوزه در بخش خصوصی را نیز به حضور و سرمایه‌گذاری در آن ترغیب کنند و جایگاه فناوری اطلاعات قم را ارتقا بخشند. اما نمی‌دانیم این چه اصراری است که می‌خواهید امید این جماعت را ناامید کنید. این چه اصراری است که می‌خواهید تیشه به ریشه بخش خصوصی فناوری اطلاعات قم بزنید. آخر کجای دنیا برای چنین صنعتی تلاش می‌کنند بخش خصوصی فعال را حذف کنند و بخش دولتی غیرفعال و ناکارآمد را جایگزین آن سازند. آن هم بر سر شهرکی که خون دل پانزده‌ساله‌اش را بخش خصوصی خورده است و حالا گرفتار چنگال یک بخش دولتی شده است که خودش هکتارها زمینِ کنارگذاشته دارد.
استاندار محترم قم! خواهش‌مان از شما را تکرار می‌کنیم: برای فناوری اطلاعات قم هیچ قدمی بر ندارید. همین‌قدر ما را بس است و سپاسگزارتان خواهیم بود. اگر ویژگی‌های حاتم طایی را هم سرلوحه خود قرار داده‌اید به آن‌چه می‌بخشید خوب توجه کنید که آیا رنج و تعب چه کسانی و عزم و همت چه افرادی پشت آن بوده است. اگر به شیخ اجل اندک ارادتی دارید در مورد حاتم طایی هم ما را بی‌نصیب نگذاشته است:
«حاتم طایی را گفتند: از تو بزرگ‌همت‌تر در جهان دیده‌ای یا شنیده‌ای؟ گفت: بلی! روزی چهل شتر قربان کرده بودم امرای عرب را، پس به گوشه صحرایی به حاجتی برون رفته بودم، خارکنی را دیدم پشته فراهم آورده. گفتمش: به مهمانی حاتم چرا نروی که خلقی بر سماط او گرد آمده‌اند؟ گفت: هر که نان از عمل خویش خورد، منت حاتم طایی نبرد. من او را به همت و جوانمردی از خود برتر دیدم»
و من الله التوفیق
عبدالحمید محمدی
فعال صنف فناوری اطلاعات قم - 8/9/1401

از نامه سرگشاده تا دسته گل جدید استاندار !

قم پرس منتظر پاسخ رسمی استاندار قم در این باره می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید