کد خبر: 385204
۰
۰
نسخه چاپی

هیأت دخترانه بنت الهدی، هیأت دهه هشتادی‌ها است

زهره قاسمی مسؤول هیأت دخترانه بنت‌الهدی با استناد به بیانات رهبر انقلاب در خصوص نقش زنان اظهار داشت: رهبری می‌فرمایند برای اینکه اجتماع سالم شود خانواده باید سالم بشود، برای سالم شدن خانواده زن نقش محوری دارد؛ مهمترین دوران رشدی یک زن دوران نوجوانی اوست بر همین اساس تربیت دختران نوجوان یکی از اولویت‌های هیأت دخترانه بنت‌الهدی است.

وی افزود: این قشر در اکثر بحران‌ها نقش کلیدی دارد بر مثال یکی از آن بحران‌ها بحران جمعیت است. اما با این همه اهمیت ناباورانه کاری برایشان نمی‌شود و عمده کارهای فرهنگی اثر گذار پسرانه است؛ پسران در مسجد امام جماعت را می‌بینند مکبر و مؤذن می‌شوند، در هیأت مداح و سینه زنی را می‌بینند و غرق در هیجان و جذابیت‌های هیأت می‌شوند و عمده الگوهای ما الگوهای مردانه هستند و به طور کلی عمده زیر ساخت‌های فرهنگی هم مردانه است.

قاسمی بیان کرد: فعالین فرهنگی نیز به طور جدی در این عرصه ورود نکردند؛ معدود کارهایی که صورت گرفته نیز مختص قشر مذهبی بوده و قشر اصطلاحاً خاکستری از بسیاری از برنامه‌های فرهنگی تربیتی محروم مانده است بر همین اساس مخاطب هیأت بنت‌الهدی دختر نوجوان دهه هشتادی قشر خاکستری است که مظلوم‌ترین، محروم‌ترین و مؤثرترین قشر در مسائل فرهنگی جامعه، قشری که به شدت ذائقه، سلیقه و زبان فهم مختص به خود را دارد.

مسؤول هیأت دخترانه بنت‌الهدی با بیان اینکه مهمترین و ریشه‌ای‌ترین مشکل این نسل بحران‌های هویتی است، گفت: هیأت دخترانه بنت‌الهدی معتقد است بهترین بستری که می‌توان در آن به نجات این نسل امیدوار بود هیأت است. هیأت دخترانه بنت‌الهدی از سال ۹۸ تأسیس شده و اینک در مراسمات خود با مخاطب ثابت ۱۰۰۰ الی ۱۵۰۰ نفره مورد استقبال این قشر قرار گرفته است و هم اکنون در ۸ استان کشور شعبه فعال دارد.

وی با اشاره به اینکه در این هیأت از حیث محتوایی بر روی ۷ عنصر هویتی این قشر کار تربیتی جدی صورت می‌گیرد، بیان داشت: آن ۷ عنصر هویتی شامل دختر، نوجوان، ایرانی، مسلمان، انقلابی، کنشگر و پیشران می‌شود که بر روی هر کدام از این عناصر برنامه‌های اثر گذار مفصلی ارائه شده است تا در نقطه اوج تمام این دختران به قدر توان خود پیشران شوند.

قاسمی ادامه داد: ما معتقدیم بسیاری از گره‌های دختران نوجوان به دست خود دختران نوجوان حل می‌شود؛ یکی از مهمترین جذابیت‌ها و زیبایی‌های این هیأت نیز همین است که عمده کارهای خادمی و محتوایی هیأت به دست خود دختران نوجوان انجام می‌شود و ما در حال حاضر بیش از ۵۰ خادم آموزش دیده نوجوان در قسمت‌های انتظامات، تدارکات، تزئینات، رسانه محتوایی و… داریم که زیر نظر سرگروه‌هایی از بانوان توانمند و با تجربه مجالس هیأت فعالیت می‌کنند.

مسؤول هیأت دخترانه بنت‌الهدی اضافه کرد: ما تا کنون تبلیغات چندانی برای جذب مخاطب نداشته‌ایم و عمده تبلیغات هیأت از طریق خود همین مخاطبین می‌باشد که با یک بار آمدن به این هیأت مشتاقانه دوستان خود را برای جلسات بعدی هیأت دعوت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیأت دخترانه بنت‌الهدی یک هیأت چند بعدی و فعال در عرصه‌های مختلف می‌باشد گفت: برنامه‌های جذاب پیرامون هیأت موجب حفظ ارتباط با مخاطب و تداوم اثر گذاری می‌باشد، دوره آموزشی هویتی که دوره‌ای جذاب و کارگاه محور به بازیابی هویت‌های ذکر شده می‌پردازد، برگزاری اردوی تفریحی تربیتی شمال، مشهد، راهیان نور و…، اردوهای جهادی دخترانه با هدف کنشگری اجتماعی، برگزاری جشن‌های تولد و ویژه برنامه‌های والدین و… ابعاد دیگر برنامه‌های هیأت بنت‌الهدی است.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: جذب مخاطب جدید از طریق خود همین دختران نوجوان (مخاطب قدیمی)، رشد مستمر کمیت و کیفیت هر برنامه نسبت به برنامه‌های قبل، بازخوردهای مردمی پس از انعکاس خبری برنامه‌ها در خبرگزاری‌ها و صدا و سیما و الگودهی و نتیجه‌گیری این مدل هیأت در ۷ استان دیگر همه نشانه مؤثر و خروجی دار بودن این اتفاق فرهنگی مهم می‌باشد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید