کد خبر: 385554
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

قیمت مسکن ملی نامشخص است

فرهاد بیضایی، کارشناس بازار مسکن در خصوص طرح ساخت خانه‌های ویلایی در نهضت ملی مسکن به خبرنگار مهر گفت: ساخت ویلایی در برخی از مناطق کشور که تأمین زمین وجود دارد مشکلی نیست و اما اتفاقی که در وزارت راه وش هرسازی باید مشخص شود این است که واحدهای ویلایی قرار است براساس چه مدلی اجرایی شود و هدف از ساخت وسزهای ویلایی چیست؟ چرا که این نوع ساخت و سازها با شرایط مسکن مهر متفاوتاست از طرف دیگر این ساخت و سازهای ویلایی با چه منبع پولی قرار است ساخته شود با توجه به اینکه بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات ندارد بانک مرکزی هم کمک چندانی نمی‌کند بنابراین باید مشخص شود منابع ساخت از کجا قرار است که تأمین شود.

وی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به شرایط تورمی حاکم در کشور هیچ ساختمانی پیش فروش و پیش خرید نمی‌شود طرح نهضت ملی هم پیش فروش خانه‌ها است و مردم در این پیش فروش از طریق تسهیلات و راه‌های دیگر منابع پرداخت را تأمین می‌کردند اما با شرایط تورم موجود مردم توان پرداخت اقساط مسکن ملی را ندارند.

قیمت‌های مسکن ملی هم نامشخص است

این کارشناس مسکن از شرایط نامعلوم قیمت‌ها دربازار مسکن به مهر گفت: در گذشته اعلام شده بود هر واحد مسکونی مهر متری ۳۰۰ هزار تومان است اما امروزه نمی‌توان گفت هر واحد مسکونی نهضت ملی چه قیمتی است؟ با توجه به تورم و گزانی روزانه مصالح نمی‌تواند یک نرخ را تعیین از سوی دیگر بخش خصوصی در یان شرایط حاضر نمی‌شود که ساخت و ساز کند با توجهب ه اینکه وزارت راه وشهرسازی هم نمی‌تواند یک قرارداد با یک قیمت مسخص را تعیین کند در شرایط تورمی ساخت و ساز با مشکل رو به رو است.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مردم ثبت نام می‌کنند اما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند چرا که منابع مالی ندارند رد حال حاضر استقبال مردم برای خرید مسکن دولتی کم شده است از سوی دیگر بانک مرکزی هم توان پرداخت ندارد دولت باید دنبال راه‌های دیگر باشد.

توسعه افقی با ویلاسازی متفاوت است

فرهاد بیضایی درخصوص توسعه افقی شهرها به مهر گفت: افزایش توسعه افقی یعنی توسعه شهری است الزاماً به معنی ویلاسازی نیست توسعه افقی شهرها به معنی این است که زمین‌های اطراف شهر را به شهرها متصل کنند و این می‌تواند باعث جذب سرمایه گذار برای ساخت وساز باشد اما صرفاً اینکه دولت بخواهد ویلاسازی کند مسکلی را حل نخواهد کرد. و این طرح توسعه شعری شاید کمی به حل مشکل مسکن کمک کند.

وی در پایان از سرمایه گذار خارجی در بخش ساخت وساز گفت: سرمایه گذار خارجی وجود ندارد پیمانکار خارجی است که قبلاً هم ترک‌ها و یک دوره مالزیایی‌ها آمده بودند و حتی مهندسان ما هم در برخی از کشورها پیمانکار هستند این رخ داد راهکار نیست چرا که بازهم مصالح ساختمانی و حتی تأمین منابع هم از سوی وزارت راه است اتفاق خاصی نمی‌افتد فقط پیمانکاری به یک کشور دیگر واگذار می‌شود مسکن که نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد بنابراین پیمانکار داخلی و خارجی فرقی ندراد همانطور که رد شمال کشور در گذشته از چینی‌ها استفاده کردیم و در حال حاضر همون شرکت چینی به یک ایرانی واگذار شد در اصل قضیه هیچ فرقی نخواهد داشت.

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.