کد خبر: 385794
۰
۰
نسخه چاپی

موفقیت‌های سازمان تبلیغات در عرصه فرهنگی چشمگیر است

حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به جزئیات دیدار جمعی از مسئولان و مدیران سازمان تبلیغات اسلامی با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: دیدار صمیمی مقام معظم رهبری با مدیران جوان سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بعد از ۲۵ سال برگزار شد و این فاصله نوعی عطش و طلب را در جامعه تبلیغی و فرهنگی کشور ایجاد کرده بود بر همین اساس منتظر آن بودیم که حضرت آقا نقدهای مشفقانه و در عین حال راهبردهای اساسی را مطرح کنند که الحمدالله این جلسه آکنده از افق نمایی و تذکرات راهبردی و کاربردی بود.

وی افزود: به عقیده بنده مهمترین قله‌ای که معظم‌له در این جلسه مورد تأیید و تصدیق قرار دادند جدیتی بود که در این نسل از مدیران فرهنگی کشور مشهود است؛ مقام معظم رهبری علاوه بر طلب، وجود این شاخصه را تأیید کردند و همچنین به عنوان گلایه مطرح فرمودند که برخی افراد در خیلی از جایگاه‌ها کار و وظایف خودشان را جدی نمی‌گیرند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی به چارچوب این دیدار اشاره و عنوان کرد: در این دیدار نکته علمی تفسیری که بسیار نغز بود پیرامون مساله خوف و خشیت و لزوم ملاحظه نکردن کسانی که مایل هستند حرف خدا روی زمین بماند، مطرح شد و بعد از آن بخش، حضرت آقا چهار راهبرد و چهار نکته راهبردی و سه سفارش نصیحت گونه را بیان فرمودند؛ البته در پایان نکات بسیار مهمی را پیرامون وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی مطرح کردند که در ادامه بیان می‌شود.

حریزاوی درباره نکات راهبردی مطرح شده گفت: در زمینه نکات راهبردی مطرح شده ایشان به زیبایی وارد بعضی از محورهای عملیاتی سازمان تبلیغات شدند که حاکی از آگاهی دقیق معظم‌له از عملکرد این سازمان و حوزه هنری داشت. ایشان نسبت به موضوع تولید فکر ابتدا بحثی را ترسیم کردند و فرمودند برای فکر نو و سخن تازه بازار پر رونقی وجود دارد؛ برای مثال به کار گسترده و عظیمی که در قالب سرود «سلام فرمانده» به همت سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‌ها شکل گرفت اشاره کردند و علت موفقیت، رواج و تأثیر این اثر را تنها شکل کار و جذابیت ظاهری ندانستند بلکه به مضمون زنده و نو و در عین حال جوان پسند و نوجوان پسند اشاره و علت موفقیت را چنین مطرح کردند.

وی افزود: موضوع تولید فکر، موضوعی است که گاهی اوقات ما از دستگاه‌های علمی طلب می‌کنیم اما مقام معظم رهبری برای اولین بار تولید فکر را از دستگاه تبلیغی که یک نوع دستگاه اجرایی محسوب می‌شود، مطالبه کردند و این راهبردی است که طبیعتاً روی نوع کنش‌های سازمان تأثیر خواهد گذاشت.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه را مربوط به موضوع نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه علاوه بر اینکه این میزان از حجم نیروهای جوان و مؤثری را که به عنوان مدیر وارد جریان تبلیغ دین شدند را تأیید کردند اما در عین حال فرمودند هر چه می‌توانید نیرو از بیرون تربیت کنید و در کنار آن نیروهای خوب درون مجموعه را حفظ کنید. انتقادی را که سال‌ها ما و همه دلسوزان نظام و از مجموعه‌هایی مثل دانشگاه سوره داشتیم را ایشان به فضل خدا مطرح کردند و ما قدردان تسلیح ایشان هستیم و این به ما کمک می‌کند تا آن درخواستی را که از وزارت علوم داشتیم مبنی بر اینکه ماهیت دانشگاه تغییر کند و دانشگاه کاربردی‌تر، عملیاتی‌تر و متناسب با مأموریت خودش باز تعریف و از حیث تربیت کادر متعهد در تراز مؤثری قرار گیرد؛ حضرت آقا این مساله را ذیل بحث نیروی انسانی مورد اشاره قرار دادند.

حریزاوی راهبرد دیگر مطرح شده در این دیدار را مساله برون سپاری برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند این مساله باید مورد مراقبت قرار گیرد و دچار ناخالصی نشود. همچنین در راهبرد آخر تاکید داشتند خوشحالی، سرزندگی، شادابی و خشنودی مردم به عنوان یک سیاست و ویژگی مورد توجه قرار گیرد. ضمن تأیید جشن با شکوه غدیر که به همت این سازمان و دستگاه‌های دیگری مانند شهرداری، سازمان بسیج مستضعفین، قرارگاه قرب، هیئات و عموم مردم برگزار شد این نوع برگزاری محافل دینی در قالب جشن را ایشان تأیید کردند و این مطالبه را داشتند بر همین اساس طبیعتاً این مساله در برنامه‌ریزی‌های سازمان مؤثر خواهد بود و این تجربه به فضل الهی توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حضرت آقا در این دیدار جناح گرایی را یک آفت برشمرد و تصریح کرد: ایشان در سفارش‌ها و نصیحت‌هایی که داشتند موضوع جناح گرایی را به عنوان یک آفت معرفی کردند و فرمودند این مساله می‌تواند مجموعه‌های حزب اللهی را در گیر کند مراقب باشید این آفتی که در جاهای دیگر هست دامن گیر سازمان تبلیغات و حوزه هنری نشود. در این بخش از فرمایشات، حضرت آقا یک دفع دخل مقدر انجام دادند و اشکالی که در بیرون از سازمان مشاهده می‌کردند را مورد توجه قرار دادند و با تذکر دادن به سازمان تبلیغات تاکید کردند که مراقب این مساله باشد.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین معظم‌له نسبت به کارهای صرفاً ویترینی تذکر دادند و فرمودند در عین حالی که جایگاه و ارزش ویترین در کارهای فرهنگی مشخص است اما باید مراقبت کرد یک کار صرفاً ویترینی صوری و ظاهری که فاقد عمق است صورت نپذیرد. همچنین در زمینه تولید محصولات خنثی نیز تذکر دادند اینکه مراقبت کنید آثار باید سویه و جهت محتوایی و ارزشی داشته باشد و آثار خنثی در حوزه شعر و حوزه رمان فقط باعث گذران وقت و پر کردن اوقات فراغت می‌شود. این مجموعه تذکراتی بود که حضرت آقا دادند تا نصب العین دستگاه تبلیغی کشور قرار بگیرد.

حریزاوی با تاکید بر اینکه در فرمایشات روز گذشته حضرت آقا رضایت از اقدامات سازمان تبلیغات و حوزه هنری وجود داشت گفت: سازمان تبلیغات به بسیاری از اهداف رسیده است و بخشی از اهداف سازمان تبلیغات اسلامی که از جنس تغییر رویکردها بوده محقق شده است. برای مثال در فعالیت‌های فرهنگی مهم‌تر از حجم و کمیت موضوع سویه، جهت‌گیری و کیفیت است اینکه ما بتوانیم سویه فعالیت‌های فرهنگی را دقیق کنیم یعنی بر اساس مردم شناسی و جامعه شناسی صحیح با جامعه مواجه شویم و بر اساس یک مخاطب شناسی آگاهانه شروع به ارتباط برقرار کردن با جامعه کنیم و این بسیار مهم‌تر از حجم بالای محصولاتی است که گاهی اوقات اشباع کاذب ایجاد می‌کند. به عقیده بنده سازمان در این حوزه موفق عمل کرده و معتقد هستم سازمان در حوزه ارتباطات اجتماعی و هم در حوزه تحول فعالیت اجتماعی مسجد پایه و هم در حوزه تحول هیأت و هم در حوزه فعالیت‌های قرآنی که تلاش می‌شود آن روند راکد به هم بخورد و روندهای مبتنی بر محتوا جایگزین شود حرف نو برای گفتن دارد و توفیقات خوبی در این زمینه کسب کرده است. سازمان در حوزه کار دانش آموزی، در حوزه کار با نوجوانان و در حوزه بانوان اقدامات اساسی و کلیدی خوبی انجام داده و موفق بوده است. بر همین اساس بنده سازمان تبلیغات را موفق ارزیابی می‌کنم البته کارهای زیبایی در حوزه هنری شروع شده که عزیزان باید گزارش بدهند گزارش‌های تحولات هنری شنیدنی است و در عین حال خودمان را بدون نقص نمی‌دانیم ضعف‌هایی نیز وجود دارد که در تلاش هستیم آنها را نیز برطرف کنیم.

وی بیان داشت: ما هنوز به نقطه ثبات در منابع انسانی نرسیدیم و هنوز مسائل مربوط به بروکراسی که بر دستگاه‌های حاکمیتی دستگاه‌های اداری سایه افکنده است را نتوانستیم شکست دهیم و در حال تلاش و تکاپو برای مبارزه با بروکراسی هستیم و هنوز نسبت به گستره جامعه مخاطبین که معتقد هستیم حداقل باید دو سوم جامعه را مخاطب مستقیم محصولات و تولیدات خود قرار دهیم به نقطه مطلوب دست نیافتیم. محورهای بسیاری وجود دارد اما به عنوان یک سازمانی که در حال شدن است و مسیر پر شتاب و پر سرعتی را به سوی تحول آغاز کرده و تحولاتش مشهود و قابل ارزیابی است می‌توان گفت این سازمان در انجام ماموریت‌هایش موفق بوده است.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در پایان مایل هستم از بعضی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی که اجرای منویات رهبری معظم انقلاب در گرو تصمیم‌گیری آنها است خواهش کنم اهتمام داشته باشند و سازمان تبلیغات را یاری کنند تا با تشکیل ید واحده بتوانیم برای مظلومیت فرهنگ جامعه کاری انجام دهیم، فرهنگ در جامعه ما مظلوم است، مطالعه در جامعه ما نرخش پایین است و به نقطه مطلوب هنوز نرسیده است. متأسفانه در برخی قسمت‌ها و مسائل با پس رفت فرهنگی روبرو هستیم برای مثال در بعضی از حوزه‌های انتشاراتی که در سطح کشور تولید محصول داشتیم با تعطیلی روبرو شده و دلیل این مشکلات بیشتر مباحث اقصادی و ضعف منابع حمایتی در حوزه کاغذ، تجهیزات و… است. این وظیفه دستگاه‌های مختلف را که خصوصاً بخشی از آن در دولت متمرکز شده را می‌طلبد تا به این حرکت پرشتاب کمک شود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید