کد خبر: 386107
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

شعر امروز ایران به‌سمت غنا در حرکت است

علیرضا خجو شاعر و منتقد ادبی در گفت‌گو با خبرنگار مهر، درباره هفدهمین جشنواره شعر فجر گفت: تمامی هنرها از جمله شعر، زمانی تجلی پیدا می‌کند که مخاطب داشته باشد، جشنواره‌ها و به ویژه جشنواره بین‌المللی شعر فجر به مخاطب پیدا کردن اشعار کمک می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به فراخ‌تر شدن فرصت آموختن به واسطه گسترش امکانات آموزش مجازی افزود: در گذشته جوانان برای دریافت آموزش‌ها -مثلا در حوزه شعر- مسیر دشوارتری را پیش رو داشتند، اما فضای مجازی دریافت این آموزش‌ها را سهل‌تر و ارتباطات را گسترده‌تر کرده است. امروز، شاعران در شهرهای مختلف ایران با هم ارتباط می‌گیرند و از هم می‌آموزند و من گمان می‌کنم می‌توان به آینده شعر امیدوار بود.

سراینده مجموعه شعر «در سرزمین سینه من» در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شعر امروز به سمت زرد شدن حرکت کرده است یا خیر؟ گفت: گمان من این است که شعر ما به سمت سبز شدن در حرکت است و اگر فضای کافی برای تنفس به شعر ما داده شود، این سبز شدن ملموس‌تر هم خواهد بود.

این شاعر جوان ایجاد فرصت برای ارائه اشعار و برگزاری مداوم جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را از مصادیق «فضای کافی برای تنفس» عنوان کرد و گفت: لازم است با هدف جذب مخاطب بیشتر، جشنواره‌های غیر موضوعی، بیشتری برگزار شود؛ در جریان کشف استعدادها به واسطه برگزاری این جشنواره‌ها، بی‌تردید جوانانی نیز یافت خواهند شد که تمایل داشته باشند در موضوعات خاص مختلف کار کنند.

خجو با تأکید بر اینکه شعر امروز با بحران مخاطب روبه‌رو نیست افزود: طیف مخاطبان شعر، گسترش یافته و سلایق، دچار تفاوت شده است؛ در گذشته شعرها، یک‌دست‌تر بود و تقریباً همه در حوزه‌های کلاسیک و نو کار می‌کردند، اما امروز هم از نظر ساختار و محتوا، تغییرات بسیاری در جریان شعر ایجاد شده و شاعران بیشتر به دنبال محتوا هستند و به ساختار توجه کمتری دارند.

این شاعر همچنین با اشاره به این نکته که گرفتن و محروم کردن عنصر «اعتراض» از هنر، چیزی از آن باقی نمی‌گذارد گفت: روح هنر با اعتراض آمیخته است؛ شاعران جوان چندان دور و بر شعر اعتراض نمی‌گردند؛ چرا که فضای رسمی چندانی برای عرضه این اشعار وجود ندارد و البته بخش زیادی از اشعار اعتراضی سروده‌شده، در فضای مجازی منتشر می‌شود.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.