کد خبر: 386498
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کاوشگر استقامت دهمین نمونه ذخیره از مریخ را جمع آوری کرد

به گزارش قم پرس به نقل از اسپیس، این ذخایر جمع آوری شده به عنوان نمونه پشتیبان به کار می روند و در صورتیکه نمونه های ذخیره شده در استقامت به لندر منتقل نشوند، این نمونه ها جایگزین می شوند.

کاوشگر استقامت که به اندازه یک خودرو است، ۱۰ محفظه مخصوص جمع آوری سنگ و خاک سیاره را پر کرده است. مقامات آزمایشگاه JPLناسا در جنوب کالیفرنیا در حساب کاربری توئیتر نوشتند: بالاخره رسما تمام شد. کاوشگر استقامت ناسا آخرین محفظه ذخیره نمونه ناسا را رها کرد. ۱۰ نمونه جمع آوری شده روی سطح مریخ قرار دارند و احتمال دارد در آینده نزدیک برای تحلیل عمیق تر به زمین بازگردانده شوند.

کاوشگر استقامت در فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی سطح دهانه Jezero فرود آمد و چند نمونه جمع آوری کرد که تا ۲۰۳۳ میلادی در یک ماموریت مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا به زمین برگردانده می شود.

برای بازگرداندن نمونه ها به زمین، کاوشگر استقامت باید چند محفظه حاوی نمونه را به یک لندر مجهز به موشک ناسا روی سیاره سرخ برساند. در مرحله بعد موشک نمونه ها را به مدار مریخ می رساند و در آنجا یک کاوشگر سازمان فضایی اروپا نمونه ها را به زمین برمی گرداند. کاوشگر استقامت تنها فضاپیمای فعال است.

مدارگرد سازمان فضایی اروپا و لندر ناسا قرار است به ترتیب در ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ میلادی به فضا ارسال شوند.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.