کد خبر: 386870
۰
۰
نسخه چاپی

حضور حداکثری دهه هشتادی ها در اعتکاف شکست دشمن را در پی داشت

حجت الاسلام تکیه‌ای رئیس ستاد مرکزی اعتکاف در خصوص جزئیات برگزاری اعتکاف در سال ۱۴۰۱ گفت: امسال به لطف الهی توفیق برگزاری اعتکاف ایام رجب در سطح کشور و خارج از کشور را داشتیم.

وی با اشاره به آیه سوره قرآن که می‌فرماید: «وَأَمَّا بِنِعۡمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثۡ» گفت: نعمت‌های خدا را باید بیان کرد. بر اساس جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری فرمودند که ارزش‌های انقلاب معنویت و اخلاق بوده، اعتکاف یکی از شاخصه‌های آن است. بعد از وقفه‌ای که کرونا ایجاد کرد امسال به فضل الهی اعتکاف با رویکرد تبیین اخلاق و معنویت و حضور دهه هشتادی‌ها برگزار شد.

حجت الاسلام تکیه‌ای اشاره کرد: بدخواهان اسلام و انقلاب خیال می‌کردند جوانان ما را مصادره کرده اند اما به فضل الهی حضور حداکثری جوانان دهه هشتادی در اعتکاف شکست دشمن را در پی داشت. امسال تنها از میان شرکت کنندگان ۴۰۰ هزار نفر از نوجوانان دهه هشتادی در اعتکاف رجبیه شرکت کردند و این نشانه‌ای از رویکرد دینی جوانان ایرانی است.

وی با اعلام اینکه بالغ بر ۶ هزار مسجد مهمان معتکفین بودند، افزود: این ۶ هزار مسجد که با احتساب مساجد روستایی بیشتر هم هست میزبان معتکفین بودند. همچنین توفیق حضور بانوان را داشتیم و جالب اینکه در این فضای آلوده‌ای که دشمن رقم زده است حدود ۶۰ درصد کل جمعیت بانوان بودند.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با تاکید بر اینکه حضور جوانان بسیار پررنگ بود، افزود: امسال حضور جوانان، گروه‌های دانشجویی، دانش آموزی، مادر و فرزندی و حتی اقشار دیگری که به صورت منسجم برنامه‌های اختصاصی خودشان را برگزار کردند، را شاهد بودیم. گرچه همه برنامه‌هایی که در دل اعتکاف برگزار می‌شد با مراعات خلوت معتکفان بود. یعنی هم برنامه‌های مشخصی تدارک دیده شده بود و هم از طرفی تعادل برای خلوت و انس معتکفان با خدای خود در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: وحدت رویه از دیگر نکات امسال بود. در ابتدای سال نشست هم اندیشی برگزار کنندگان اعتکاف کشور با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و در آن نشست وحدت رویه در بستر اعتکاف را رقم زد تا همه مساجد برنامه‌هایی همخوان را برگزار کنند. استقبال و بدرقه معتکفین در بدو ورود و خروج از مسجد که افتتاحیه و اختتامیه است از بارزترین برنامه‌های مشترک مساجد بود.

حجت الاسلام تکیه‌ای با تاکید بر دیگر برنامه‌های مساجد در این ایام گفت: مراسم ولادت حضرت علی (ع)، رحلت زینب کبری (س)، برنامه ترتیل خوانی و همخوانی قرآن، مناجات‌های صحیفه سجادیه، نماز جماعت، بیان احکام و حلقه‌های معرفتی و حضور راویان دفاع مقدس و مدافعان حرم از دیگر برنامه‌های فعالیت‌های مساجد در ایام اعتکاف بود.

وی ادامه داد: امسال در مقایسه با اعتکاف سال گذشته رشد عددی نداشتیم اما شاهد رشد کیفی بودیم. امسال به دلیل تأمین نبودن وسایل گرمایشی در مساجد افزایش تعداد معتکفان و مساجدی را نداشتیم اما شاهد افزایش حضور زنان و دهه هشتادی‌ها بودیم.

حجت الاسلام تکیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تقارن ایام دهه فجر انقلاب با ایام البیض از این فرصت استفاده کرده و در دهه فجر انقلاب با تبیین ارزش‌های اسلامی علی الخصوص اخلاق و معنویت به گسترش این مفاهیم نیز پرداختیم.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه رویکرد اعتکافی در جامعه رو به افزایش است. به همه علاقه مندان جا مانده از اعتکاف از ماه رجب توصیه می‌شود تا در اعتکاف ماه رمضان حاضر شوند.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید