کد خبر: 386922
۰
۰
نسخه چاپی

یکی از برنامه های جدی دولت توجه به مسائل فرهنگی است

به گزارش قم پرس حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و سی امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در محل تالار وحدت برگزار شد، ضمن تبریک ایام و اعیاد پیش رو اظهار داشت: دهه مبارکه فجر، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم و به ارواح مطهر شهدای عالی قدر و امام شهدا درود می‌فرستیم و برای ایثارگران و جانبازان طلب عافیت داریم.

وی عنوان کرد: جلسه بسیار معظم با شرکت تألیف کنندگان، اصحاب فرهنگ و کتاب و نویسندگان بود. از نویسندگان، داوران، مدیر محترم این بخش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر محترم علمی و دبیر حوزه بین الملل و اصحاب خرد و فرهنگ تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی جهت حضور در این مراسم تصریح کرد: این رویداد که دو بار در سال به صورت رسمی و عام و خاص تکرار می‌شود، رویدادی است که علاوه بر تحلیل و تکریم از مقام مؤلفان و مصنفان، صاحب نظران و صاحب نظرانی را معرفی می‌کند که ارتباط با اینها و کتاب‌شان می‌تواند برای جامعه ما و جوامع بسیار اثر بخش باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: جایگاه و ارزش کتاب بر هیچ کس پوشیده نیست که پل ارتباطی میان اصل‌ها و نسل‌ها است. ما امروز چهره‌های اثر گذار را کسانی می‌دانیم که جامعه خود را بشناسند و نیاز جامعه را درک کنند و با قبول مسئولیت و خطر پذیری در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه روشنفکران کسانی هستند که از نورانیت و عقلانیت برتری نسبت به دیگران برخوردار باشند، اضافه کرد: روشنفکران کسانی هستند که دیدبان تیزبین داشته باشند، وضعیت فکری و اندیشه‌ای جامعه را خوب رصد کنند و در مواقع هشدار جامعه را اندازه کنند. روشنفکران از فکر و فرهنگ جامعه و هجوم بی رحمانه نسبت به فرهنگ‌ها و تمدن‌ها حفاظت می‌کنند.

رئیس جمهور گفت: ملت‌ها از داشته‌ها، فرهنگ‌ها، آداب و رسوم خاص خود برخوردار هستند. عده‌ای ممکن است خود را نسل و جامعه‌ای برتر بدانند و بی توجه هستند که جوامع بری باید از تمدن و مدنیت برخوردار باشند.

رئیسی تاکید کرد: ما از یک مدنیت نبوی برخوردار هستیم که در پرتوی هجرت علی بن موسی الرضا است. آثار تمدنی در کشور که در شعر و هنر و فرهنگ کشور وجود دارد برگرفته از فرهنگی غنی است. صیانت از این جایگاه و فرهنگ کار اندیشمندان و روشنفکران است.

وی ادامه داد: کتاب اثری است که می‌تواند از فرهنگ جامعه صیانت کند و همیشه باید آن را به عنوان جایگاهی که می‌تواند علم، تاریخ، فرهنگ و دانش را صیانت کند؛ حفاظت کرد. چرا همیشه کتابخانه های بزرگ و نامدار مورد هجوم چپاولگران بوده است؟ زیرا از ستمگران دستور داشتند این آثار فرهنگی را به عنوان اثر ارزشمند مورد هجوم قرار دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کتاب بهترین بستر برای انتقال دانش و علم است. یکی از برنامه‌های جدی دولت توجه به مسائل فرهنگی است. توجه به مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت است اما نباید ما را از توجه به کتاب و فرهنگ غافل کند.

رئیسی با طرح این سوال که اگر کتاب نبود چگونه امکان شناخت حکیمان، نویسندگان، خردمندان و فیلسوفان فراهم می‌شد؟ گفت: بررسی اینکه شیخ انصاری، صاحب جواهر و بسیاری از مورخین و مفسرین چه میزان تدقیق داشتند؟ بوعلی را چطور می‌توان شناخت؟ کتاب جلوه شناخت بزرگان است و همواره باید مورد توجه باشد به ویژه در این سالهای پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی افزود: رهبری معظم انقلاب خود اهل نویسندگی بودند و قبل از انقلاب بزرگترین مشوق شاعران و نویسندگان بودند. تغریض های کوتاه و پر مغز ایشان برای تشویق تألیف است.

رئیس جمهور در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه این رویداد بزرگ و نمادین منجر به توجه به تمام مؤلفان به صورت همیشگی باشد، تصریح کرد: برای همه شما از خداوند متعال آرزوی موفقیت دارم شما هم برای موفقیت در مسئولیت‌های ما دعا بفرمائید.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید