کد خبر: 389105
۰
۰
نسخه چاپی

۸۶ طرح اضطراری برای حل تنش های آبی سال آینده اجرا می شود

به گزارش قم پرس، در جلسه‌ای به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور طرح‌های کوتاه مدت و میان مدت برای حل مسائل تأمین آب شرب در کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم جهت تأمین مالی ۸۶ طرح اضطراری برای تأمین آب شهرهای دارای تنش اتخاذ شد.

مخبر در این جلسه که پیش از ظهر امروز (شنبه) برگزار شد، با تاکید بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های اضطراری تأمین آب در سطح کشور، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد در اسرع وقت برنامه جامع و زمان بندی شده اجرای این طرح‌ها را به نحوی که منابع و اعتبارات مورد نیاز آن مشخص باشد تدوین و تا پیش از پایان سال ارائه دهند تا از ابتدای سال آینده طرح‌های مذکور هرچه زودتر آغاز شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند احداث آب شیرین کن در مسیر اجرای خطوط انتقال آب از دریا تاکید و خاطر نشان کرد: لازم است به منظور بهره برداری ساکنین مسیر خطوط انتقال آب، آب شیرین کن با سرعت احداث شده و طرح‌های خطوط انتقال نیز به صورت فازبندی شده مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی از وزارت نیرو خواست برنامه‌ای مشخص برای سال ۱۴۰۲ جهت جلوگیری از خروج آب‌های سطحی از کشور و نیز بهره برداری از منابع آب ژرف ارائه دهد و از وزیر کشور نیز خواست تا با همکاری وزارت امور خارجه تأمین حقابه های لازم در مرزهای کشور مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

در این جلسه که وزرای نیرو و کشور نیز حضور داشتند، گزارشی از وضعیت کلی منابع آب در سال آبی جاری و نیز میزان بارندگی تجمعی استانی از ابتدای سال آبی ارائه شد. بر اساس این گزارش متوسط بارش در کشور تاکنون ۱۴۸ میلیمتر بوده که هنوز تا متوسط تجمیعی نرمال حدود ۲۰ میلیمتر فاصله دارد.

همچنین گزارشی نیز از وضعیت برخی سدهای مهم و روند بهره برداری از مخازن سدهای کشور ارائه و اعلام شد که در حال حاضر ۵۱ درصد از مخازن سدهای کشور پر است.

در ادامه این نشست همچنین توضیحاتی درباره طرح‌های اضطراری آبرسانی ارائه و تصریح شد ۷۶۰ پروژه در قالب موافقتنامه طرح آبرسانی به شهرهای دارای تنش آبی تعریف شده که ۸۶ پروژه از این تعداد مربوط به طرح‌های اضطراری می‌شود که اعتبار مورد نیاز آن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

در این جلسه پس از بحث و تبادل نظر در خصوص نحوه تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مقرر شد منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح‌های اضطراری حداکثر تا فردا مشخص گردیده و در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید