کد خبر: 389734
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

اخراج گسترده کارکنان در ۱۵ شرکت فناوری

به گزارش قم پرس در سالی که گذشت جهان رفته رفته از بحران ویروس کرونا خارج شد. این بحران هرچند پیامدهای زیادی داشت اما به رشد و شکوفایی صنعت فناوری و گسترش نوآوری در آن منجر شد. از دل کرونا شرکت هایی مانند زوم به وجود آمدند که با بهره گیری از دورکاری کارمندان کسب و کار خود را رونق بخشیدند. از سوی دیگر خرید لپ تاپ و رایانه های شخصی، فضای ابری نیز به شدت افزایش یافت و استفاده از شبکه های اجتماعی به دلیل انزوای مردم بیشتر شد، تمام این موارد به شکوفایی این صنعت، افزایش درآمد تبلیغاتی آنلاین والبته استخدام نیروهای جدید منجر شد.

اما با کاهش بحران و تغییر وضعیت پاندمی، همانطور که اقتصاد دانان پیش بینی می کردند، بهار شرکت های فناوری به خزان تبدیل شد. شرکت هایی که رشد درآمد داشتند و بودجه خود را صرف توسعه نوآوری های جدید کرده بودند، اکنون با رکود اقتصادی روبرو و با کاهش سودآوری و انبوه نیروهای انسانی دست و پنجه نرم می کنند.

تمام این موارد در کنار هزار و یک عامل دیگر سبب شد تا شرکت ها به فکر جمع وجور کردن کسب وکارشان بیفتند تا بتوانند این بحران را نیز پشت سر بگذارند. سرراست ترین مسیر برای این وضعیت نیز توقف پروژه های جدید و البته اخراج نیروهای انسانی مازاد بود. همین امر به سادگی به یک تندباد عظیم در شرکت های فناوری تبدیل شد که طی آن هزاران نیروی انسانی شغل خود را از دست داده اند. آنچه در زیر می خوانید بخشی از تندبادی است که کارمندان شرکت های بزرگ فناوری را در سال گذشته گرفتار کرد و به بیکاری کشاند.

کارمندان توئیتر گرفتار اخراج های پی در پی

یکی از شرکت هایی که با کاهش شدید کارمندان در سال گذشته میلادی روبروشد، توئیتر بود. در ماه اکتبر ۲۰۲۲ ایلان ماسک مدیر ارشد اجرایی اسپیس ایکس و تسلا این شبکه اجتماعی را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید و پس از آن دردسرهای توئیتر آغاز شد. وی پس از به عهده گرفتن مدیریت شرکت تعداد زیادی از کارمندان آن را اخراج و برخی تیم ها را منحل کرد.

در ابتدا گزارش های اولیه حاکی از آن بود که ماسک تصمیم دارد ۳۷۰۰ نفر از نیروی انسانی این پلتفرم اجتماعی را اخراج کند. با این اقدام که برای کاهش هزینه ها انجام می شد، ۵۰ درصد کارمندان توئیتر تعدیل شدند.

علاوه بر آن کارمندانی که شغل شان در توئیتر حفظ شد باید در محل کار حضور می یافتند.

اما اخراج کارمندان توئیتر به همین جا ختم نشد. چند روز پس از این ماجرا ، ماسک فرمی برای کارمندان ارسال کرد و از کارمندان خواسته بود بین دو گزینه ساعات کار طولانی و خروج از شرکت، یکی را انتخاب کنند. چند ساعت پس از آنکه برای کارمندان مهلتی تعیین شد تا در یک فرم روی کلمه «بله» کلیک و ساعت‌های طولانی کار با شدت زیاد را قبول کنند، تعداد زیادی از آنها دیدگاه ماسک را رد کردند. پس از ارسال این فرم نیز حدود ۱۲۰۰ نفر از کارمندان شرکت از شغل شأن کناره گیری کردند.

در این میان ماسک دفاتر شرکت را به مدت چند روز تعطیل کرد تا از خرابکاری احتمالی کارمندانی که شغلشان را ترک می‌کردند، جلوگیری شود. همین امر نگرانی‌هایی را میان کارشناسان و مقامات دولتی درباره حفظ امنیت داده‌های کاربران ایجاد کرد.

اخراج گسترده کارکنان در ۱۵ شرکت فناوری

ماسک علاوه بر اخراج تعداد زیادی از کارمندانش (برای صرفه جویی در هزینه‌ها) تغییرات زیادی در شیوه درآمدزایی شرکت ایجاد کرده و به عنوان مثال هزینه دریافت تیک آبی توئیتر را از ۳ به ۸ دلار افزایش داد.

اما موج اخراج های توئیتر همچنان ادامه داشت. نشریه اینفورمیشن نیز در گزارشی فاش کرد احتمالا این شرکت بخشی از نیروی انسانی قسمت زیرساخت خود را اخراج کرده است.

البته تعداد نیروهای اخراجی مشخص نیست اما برخی از مهندسان در توئیتر اعلام کردند از طریق ایمیلی به آنها اطلاع داده شده که دیگر شرکت نیازی به همکاری آنها ندارند. براساس تخمین وب سایت اینفورمیشن، از زمانی که ایلان ماسک توئیتر را در اکتبر ۲۰۲۲ میلادی خریده، تعداد کارمندان این شرکت ۷۵ درصد کاهش یافته است.

این شبکه اجتماعی در زمان مدیریت پاراگ آگراوال حدود ۷۵۰۰ کارمند داشت. اما مدتی بعد از شروع فرایند اخراج ها، شبکه «اسلک» (پیام رسان داخلی مخصوص شرکت ها) توئیتر حدود ۲ هزار کارمند ثبت شده بودند.

افزایش قربانیان فرایند اخراج های ماسک در تیم هایی که مسئولیت فعال نگه داشتن پلتفرم را دارند، نگرانی ها درباره کاهش اعتبار آن در آینده را بیشتر کرد.

از سوی دیگر اخراج نیروها نشان دهنده موقعیت مالی متزلزل توئیتر از زمان شروع فعالیت ماسک در این شرکت است.

درهر حال موج اخراج کارمندان توئیتر ادامه داشت. جالب آنکه ایلان ماسک برای چهارمین بار پس از آنکه اعلام کرد موج اخراج کارمندان توئیتر پایان یافته، دوباره عده ای دیگر را اخراج کرد. طبق گزارشی دیگر و پس از این رویدادها،حدود ۵۰ تن از کارمندان این شبکه اجتماعی اخراج شده اند اما این رقم احتمالا بیشتر است.

ماسک از زمانی که در سال گذشته میلادی توئیتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید بیش از ۸۰ درصد کارمندان تمام وقت شرکت را اخراج کرده است. از ژانویه ۲۰۲۳ میلادی درآمد روزانه شرکت در مقایسه سالانه حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

توقف پروژه ها و اخراج های کارمندان متا

یکی دیگر از شرکت هایی که در رویارویی با شرایط نامساعد اقتصادی مجبور به کاهش نیروهایش شد، متا، بود. مادر فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ ۱۱ هزار کارمندش را اخراج کرد .

این نخستین بار در تاریخچه ۱۸ ساله فعالیت متا بود که چنین حجم گسترده‌ای از کارمندان شرکت اخراج می‌شدند.

مارک زاکربرگ مدیر ارشد اجرایی این شرکت در پیامی برای کارمندان نوشت: نه تنها وضعیت تجارت آنلاین به هنجارهای قبلی بازگشته، بلکه رکود اقتصادی، افزایش رقابت و کاهش تبلیغات نشان می‌دهند کاهش درآمد بیش از میزانی است که من پیش بینی کرده بودم. من درباره وضعیت اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم.

علاوه بر آن این شرکت برای کاهش هزینه ها برخی پروژه های خود مانند طرح های توسعه و ساخت نمایشگرهای هوشمند و ساعت هوشمند را متوقف کرد.

مدیران ارشد اجرایی متا پلتفرمز علاوه بر لغو پروژه پرتال اعلام کردند ۵۴ درصد از کارمندان اخراجی در شغل های بازرگانی فعالیت می کردند و بقیه در مشاغل مربوط به فناوری مشغول بودند. این شرکت آمریکایی واحدهای تماس صوتی و تصویری خود را با دیگر تیم های پیام رسان ترکیب می کند و یک بخش جدید می سازد تا چالش های سخت مهندسی را برطرف کند.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا متا نهایی سازی بودجه چند تیم خود را به تعویق انداخت و کارشناسان خبر از آن دادند که دلیل این امر تصمیم شرکت برای اخراج تعداد بیشتری از نیروها است.

۲ تن از کارمندان فیس بوک فاش کردند یکی از چالش های شرکت در این اواخر فقدان شفافیت در خصوص بودجه ها و تعداد کارمندان در آینده بوده است.

البته متا به درخواست اظهار نظر در این باره پاسخی نداده بود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. در ماه مارس ۲۰۲۳ نیز اخباری درباره مرحله بعدی اخراج نیروی کار متا منتشر شد. طبق این اخبار شرکت مادر فیس بوک تصمیم دارد طی چند ماه آینده مرحله جدیدی از اخراج کارمندان را انجام دهد. حجم نیروی کار اخراجی در مرحله جدید احتمالا به اندازه ۱۳ درصد نیروی انسانی است که سال گذشته میلادی اجرا شد.

همچنین پیش بینی شد این شرکت برخی پروژه ها و تیم های مرتبط با کاهش نیروی انسانی را نیز تعطیل کند.

متا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰ هزار نیروی انسانی دیگر را کاهش می دهد. به این ترتیب متا نخستین شرکت فناوری بزرگی خواهد بود که در میانه رکود اقتصادی عمیق، دومین مرحله از اخراج های عظیم کارمندانش را اعلام کرد.

پس از انتشار این اخبار ارزش سهام متا ۶ درصد رشد کرد. فرایند اخراج کارمندان بخشی از سازماندهی دوباره شرکت است که توقف برنامه های استخدام ۵ هزار نیروی جدید، تعطیلی پروژه های کم اهمیت و کاهش لایه های میانی مدیریت را شامل می شود.

پیش از این نیز شرکت متا در اواخر ۲۰۲۲ میلادی نخستین مرحله اخراج عظیم کارمندان را اجرا و ۱۱ هزار نفر (۱۳ درصد از نیروی کار خود) را بیکار کرد.

نگرانی ها درباره رکود اقتصادی به دلیل افزایش نرخ سود بانکی در آمریکا به جرقه ای برای اخراج کارمندان شرکت ها تبدیل شده است.

در این میان شرکت های فناوری زودتر از بقیه فرایند اخراج را آغاز کرده اند و طبق آمار سایت Layoffs.fyi از آغاز ۲۰۲۲ میلادی تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار کارمند را بیکار کرده اند.

کارمندان تنسنت قربانی رکود اقتصاد

سیل اخراج شرکت ها فقط به غول های فناوری آمریکایی محدود نبود. به گفته ۴ منبع آگاه تنسنت شرکت چینی فناوری نیز بخشی از کارمندانش در بخش های پخش ویدئو، بازی رایانه ای و رایانش ابری را اخراج کرده است.

این فرایند ۳ بخش از ۶ کسب و کار بزرگ تنسنت را در بر گرفت که شامل پلتفرم و محتوا (PCG)، پلتفرم های ویدئو و خبری، بخش سرگرمی تعاملی مبتنی بر بازی های رایانشی (IEG) و گروه صنایع هوشمند و ابررایانشی(CSIG) می شود.

به گفته دو منبع آگاه برخی از کارمندان بخش IEG فقط یک هفته قبل از اخراج از تصمیم شرکت با خبر شدند.

این درحالی است که تنسنت در ماه آگوست تنسنت اعلام کرد تعداد کارمندانش در پایان ژوئن ۲۰۲۲ میلادی از ۱۱۶ هزار و۲۱۳ نفر به ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ نفر کاهش یافته است.

اخراج کارمندان با بهره وری پایین در گوگل

سیل اخراج ها کم کم فراگیر شد و دامن گوگل را نیز گرفت. شرکت TCI Fund Management که از سال ۲۰۱۷ میلادی از سرمایه گذاران آلفابت شده معتقد است شرکت تعداد زیادی کارمند دارد و هزینه مربوط به هرکارمند نیز بسیار بالا است.

به گفته TCI Fund Management آلفابت یکی از شرکت های سیلیکون ولی است که بالاترین دستمزد را به کارمندان می دهد. علاوه بر آن تعداد کارمندان آن نیز از ۲۹۱۷ میلادی تاکنون سالانه ۲۰ درصد رشد و از آن زمان تاکنون بیش از ۲ برابر رشد کرده است.

پس از این اخبار، آلفابت (شرکت مادر گوگل) در یادداشتی برای کارمندانش اعلام کرد به دلیل وضعیت اقتصادی ۱۲ هزار نفر از نیروهای انسانی اش را اخراج می کند.

نیروهای اخراجی بیشتر به بخش های توسعه هوش مصنوعی و همین طور کارکنانی مربوط بودند که از پروژه های آزمایشی پشتیبانی می کنند.این میزان شامل ۶ درصد از نیروی کار شرکت بود .

البته باید توجه داشت نیروی انسانی آلفابت در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی حدود یک سوم افزایش یافته بود. پس از اعلام این خبر ارزش سهام شرکت ۴ درصد رشد کرد.ساندار پیچای مدیر آلفابت در یادداشتی برای کارمندانش مسئولیت کامل تصمیماتی که به اخراج کارمندان منجر شده است را برعهده گرفت .

اخراج گسترده کارکنان در ۱۵ شرکت فناوری

پیچای که اخیرا شیوه پرداخت دستمزد او تغییر کرد و بیش از پیش به عملکرد وی وابسته شده، در یادداشتی نوشته است: در موقعیتی قرار گرفتیم که تمرکز خود را بیشتر کنیم و هزینه پایه، نیروی انسانی مستعد و همچنین سرمایه خود را به اولویت ها اختصاص دهیم.

سوزانا استریتر یکی از تحلیلگران موسسه« هاگریوز لنزداون» در این باره می گوید: رشد درآمد تبلیغات کاهش یافته است. از سوی دیگر رقابت نیز در حال افزایش است و آلفابت با رقبای قدرتمندی در تیک تاک و اینستاگرام روبرو است. از سوی دیگر این شرکت برای حفظ کاربران یوتیوب نیز در حال تلاش است. در این میان با چندمیلیارد دلار جریمه به دلایل نقض قوانین دست و پنجه نرم می کند.

برنامه آمازون برای اخراج ۱۸ هزار نفر

علاوه بر توئیتر و متا، سال گذشته آمازون نیز اعلام کرد ۱۸ هزار کارمندش را اخراج می کند. آمازون بخشی از کارمندان خود در آمریکا، کانادا، کاستاریکا را تا طی یک روز اخراج کرد. طبق یادداشت شرکت برای کارمندانش این قسمتی از برنامه شرکت برای اخراج ۱۸ هزار نیرو است.

این درحالی است که در آپدیت سایت اطلاع رسانی تنظیم و بازآموزی کارگران (WARN) اعلام شده بود این شرکت ۲۳۰۰ کارمند خود را در سیاتل و بلویو اخراج می کند. طبق قانون کار آمریکا شرکت‌هایی که تعداد انبوهی نیروی انسانی را اخراج می‌کنند، باید از ۶۰ روز قبل به کارمندان اطلاع دهند.

اندی جسی مدیر ارشد اجرایی آمریکا در سالی که گذشت اعلام کرده بود آمازون حدود ۶ درصد از نیروی‌های کار شرکتی یا حدود ۳۰۰ هزار نفر را اخراج می‌کند. فرایند تعدیل نیرو بیشتر شامل کارمندان بخش تجارت الکترونیک و منابع انسانی بود.

۱۳ درصد کارمندان لیفت بیکار شدند

شرکت تاکسی اینترنتی «لیفت » نیز طی یادداشتی به کارمندانش اعلام کرد ۱۳ درصد از نیروی کار خود یا ۷۰۰ نفر را اخراج می‌کند.

لوگان گرین و جان زمیر بنیانگذاران «لیفت» در یادداشتی برای کارمندان دلیل اخراج نیروها را احتمال رکود اقتصادی در سال آینده میلادی و همچنین رشد تورم و افزایش هزینه‌های بیمه تاکسی اینترنتی اعلام کردند.

در سال ۲۰۲۲ میلادی ارزش سهام شرکت حدود ۷۱ درصد کاهش یافته که نشان دهنده کاهشی بیش از ۵۰ درصد در شاخص نزدک است.

اخراج کارمندان سیلز فورس برای نجات شرکت

طبق گزارش نشریه تک کرانچ، شرکت سازنده نرم افزار سلیز فورس (Salesforce) در سال گذشته چند صد نفر از کارمندانش را اخراج کرد. طبق گزارشی مربوط به سرمایه گذاران، ایمی ویور مدیر ارشد مالی CFO این شرکت اعلام کرد مؤسسه خواهان دستیابی به سودآوری بیشتر است و همزمان قصد دارد حاشیه عملیاتی خود را تا ۲۰۲۶ میلادی به ۲۵ درصد برساند.

این درحالی است که ارزش سهام سلیز فورس در سال جاری میلادی ۳۸ درصد کاهش یافته است.

اخراج کارمندان مایکروسافت در سطح جهان

مایکروسافت نیز در اکتبر ۲۰۲۲ اعلام کرد حدود ۱۱ هزار نفر از کارمندان خود در سراسر جهان را اخراج می‌کند. هرچند اخراج این تعداد نیرو قابل توجه است، اما این تعداد کمتر از ۵ درصد ۲۲۱ هزار کارمند مایکروسافت در سراسر جهان است. این کاهش مربوط به مشاغل در بخش‌ها و سطوح و مناطق جغرافیایی مختلف است.

طبق اطلاعات موجود این شرکت تصمیم گرفته بود تعداد کارمندان بخش های مهندسی را کاهش دهد. از سوی دیگر یک منبع داخل مایکروسافت احتمال اخراج یک سوم نیروهای این بخش را فاش کرده بود.

این مرحله از اخراج نیروهای انسانی نسبت به سال های گذشته بسیار وسیع تر است. طبق آمار مربوط به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، مایکروسافت ۲۲۱ هزار کارمند تمام وقت دارد که ۱۲۲ هزار نفر از آنها در آمریکا و ۹۹ هزار نفر در سراسر جهان مشغول فعالیت هستند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای مربوط به این امر می‌گوید: ما نیز مانند تمام شرکت‌ها اولویت‌های کسب وکارمان را بررسی می‌کنیم و منطبق بر آن اقداماتی انجام می‌دهیم.

همچنین مایکروسافت تصمیم گرفت پروژه های بلندپروازانه خود را محدودتر کند. این شرکت در یک پست وبلاگی اعلام کرد پلتفرم واقعیت مجازی اجتماعی خود به نام AltspaceVR را تعطیل می کند.

وب سایت «ویندوز سنترال» در گزارشی فاش کرد مایکروسافت تصمیم گرفته تمام تیم Altspace VR را به عنوان بخشی از سازمان حذف کند. بلومبرگ نیز در گزارشی اشاره کرده مایکروسافت تعداد کارمندان تیم «هولولنز» را کاهش داده است.

تیک تاک مجبور به اخراج کارمندان بخش های مختلف

علاوه بر تنسنت، اپ چینی تیک تاک نیز تا پایان ۲۰۲۲ میلادی صدهاتن از کارمندان خود در بخش های مختلف را اخراج کرد. کاهش نیروی انسانی در زیرمجموعه Douyin (معادل چینی تیک تاک برای داخل کشور) و همچنین بخش های عملیاتی بازی رایانشی انجام شده است.کاهش این تعداد نیروی انسانی نشان دهنده درصد کمی از کارمندان بایت دنس است.این اقدام بخشی از تلاش شرکت برای کاهش هزینه ها بود.

پیش از آن نیز تیک تاک اعلام کرده بود تعداد کارمندان خود را در روسیه کاهش می‌دهد. پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه و اجرای قوانین سختگیرانه درباره انتشار محتوا، اپ اشتراک گذاری ویدئوی کوتاه قابلیت های پخش زنده و آپلود محتوای جدید را در این کشور متوقف کرد.

استارت آپ سوئدی نیروهای خود را تعدیل کرد

شرکت سوئدی اسپاتیفای که در حوزه پخش موسیقی فعالیت دارد برای کاهش هزینه هایش تعدادی از نیروهایش را اخراج کرد. به این ترتیب اسپاتیفای به گروهی از شرکت های فناوری مانند آلفابت، آمازون و مایکروسافت پیوست که اخیرا هزاران کارمند خود را اخراج کرده اند.بلومبرگ با انتشار این خبر به نقل از منابع آگاه فاش کرد هنوز تعداد افراد اخراجی مشخص نشده است.

اخراج کارمندان و کاهش دستمزد مدیران اینتل برای خروج از بحران

در این میان شرکت تراشه سازی اینتل که در دوران پاندمی با رشد روبرو شده بود، نیز ناگزیر به اخراج کارمندان و کاهش حقوق مدیران خود شد تا بتواند سرپا بماند.

این درحالی بود که گزارش پیش بینی فروش شرکت کمتر از انتظارات بود و دلیل آن باختن سهم بازار به رقبای دیگر و روند نزولی بازار رایانه‌های شخصی است.

یک منبع آگاه فاش کرد کاهش دستمزد از ۵ درصد برای کارمندان رده میانی تا ۲۵ درصد برای مدیر ارشد اجرایی اینتل (پت گلسینگر) را شامل می‌شود. هر چند دستمزد نیروی کار پاره وقت این شرکت کاهش نمی‌یابد. همچنین طبق گفته این منبع آگاه کاهش دستمزد برای کارمندان سطح نایب مدیریت ۱۰ درصد خواهد بود و مدیران ارشد اجرایی با ۱۵ درصد کاهش دستمزد روبرو می‌شوند.

سخنگوی اینتل در بیانیه ای اعلام کرد این تغییرات بیشتر روی مدیران ارشد تأثیر می‌گذارد و به پشتیبانی از سرمایه گذار و در کل نیروی کار کمک می‌کند.

اینتل اعلام کرده بود حاشیه سود آن کاهش یافته و از سوی دیگر بازار رایانه‌های شخصی پس از چند سال رشد در وضعیتی نزولی قرار داد.مدتی بعد، این شرکت اعلام کرد به حدود ۲ هزار کارمندش در ایرلند پیشنهاد داده ۳ ماه مرخصی بدون حقوق دریافت کنند. این بخشی از اقدامات شرکت برای صرفه جویی در هزینه ها بود.

به طور دقیق تر اینتل به کارگران بخش تولید پیشنهاد داده تا به عنوان بخشی از یک برنامه مرخصی داوطلبانه، مرخصی بدون حقوق بگیرند. اینتل در ایمیلی در این باره نوشت: برنامه‌های مرخصی داوطلبانه به ما فرصت می‌دهد تا در کوتاه مدت هزینه‌هایمان را کاهش دهیم و گزینه‌های مرخصی جالبی به کارمندان پیشنهاد کنیم.

همچنین این شرکت در بیانیه خود اعلام کرد نیروهای با استعداد بخش مهمی از کسب و کار آن در ایرلند هستند. در حال حاضر اینتل ۵ هزار کارمند در سراسر ایرلند دارد.

اخراج ۲ هزار کارمند شرکت پرداخت الکترونیک

سیل اخراج کارمندان غول های فناوری به شرکت پرداخت الکترونیک پی پل نیز رسید. این شرکت تصمیم گرفت حدود ۲ هزار کارمند را اخراج کند.

دن شولمن، رییس و مدیر ارشد اجرایی پی پل در این باره گفت: ما با کارمندانی که شرکت را ترک می کنند با احترام و همدردی برخورد می کنیم، بسته سخاوتمندانه ای برای آنها درنظرگرفته ایم و در صورت نیاز برای آنها مشاور و پشتیبان فراهم می کنیم. من شخصا از فعالیت های آنها برای پی پل تقدیر می کنم.به این ترتیب پی پل به فهرست شرکت های فناوری اضافه شد که در ماه های اخیر نیروهای انسانی خود را اخراج کرده اند.

اخراج ۶ هزار کارمند دل به دلیل کاهش تقاضا برای رایانه

شرکت دل نیز در اوایل ۲۰۲۳ میلاد قصد خود برای اخراج ۶۶۵۰ کارمند یا حدود ۵ درصد نیروی انسانی خود در سراسر جهان را اعلام کرد. دلیل این امر کاهش تقاضا برای رایانه های شخصی اعلام شده بود.

جف کلارک یکی از مدیران ارشد عملیاتی دل در یادداشتی برای کارمندان نوشت: این شرکت در بازار با آینده ای مبهم روبرو است.او در این یادداشت همچنین نوشته بود اقدامات پیشین شرکت برای کاهش هزینه ها از جمله توقف استخدام نیروی جدید و وضع محدودیت بر سفر کافی نبوده است.سخنگوی دل در این باره به بلومبرگ گفت: تغییر ساختار بخش های شرکت و کاهش نیروی انسانی فرصتی برای ایجاد کارآمدی است.

آغاز دوران رکود زوم با اخراج ۱۳۰۰ کارمند

در کنار غول های فناوری، شرکت هایی که در دوره کرونا به سودآوری دست یافته و یک شبه ثروتمند شدند نیز با مشکل برخورد کردند. یکی از آنها شرکت ارتباطات ویدئویی زوم بود که اعلام کرد ۱۳۰۰ کارمند خود را اخراج می کند زیرا تقاضا برای سرویس های ویدئوکنفرانس این شرکت با افول پاندمی کرونا کاهش یافته است.

ارزش سهام این شرکت که سال گذشته ۶۳ درصد کاهش یافته بود، پس از انتشار این خبر ۹.۹ درصد رشد کرد اما همچنین تبادل آن در بازار اندک بود. اریک یوان مدیر ارشد اجرایی زوم همزمان با اعلام اخراج حدود ۱۵ درصد از نیروی انسانی شرکت اعلام کرد در سال مالی آینده دستمزد خود را ۹۸ درصد کاهش می دهد و از پاداش خود صرف نظر می کند.

او در این باره گفت: ما خستگی ناپذیر کار کردیم، ولی اشتباهاتی نیز انجام دادیم. ما به اندازه کافی وقت صرف تحلیل تیم هایمان یا ارزیابی رشد متناسب خود نکردیم و آن را اولویت خود قرار ندادیم. طبق اسناد قانونی ثبت شده، زوم حدود ۵۰ تا ۶۸میلیون دلار هزینه های مربوط به اخراج کارکنان را متحمل خواهد شد. این شرکت اعلام کرد بخش زیادی از این مبلغ در سه ماهه اول سال مالی۲۰۲۴ هزینه خواهد شد.

طی دوران قرنطینه همه گیری کرونا این شرکت به سرعت رشد کرد اما پس از آن رشد درآمدش کند شد. درآمد شرکت در ۲۰۲۱ میلادی ۴برابر و سودآوری آن ۹ برابر رشد کرد. اما تحلیلگران پیش بینی می کنند درآمد زوم در سال مالی ۲۰۲۲ میلادی فقط ۶.۷ درصد رشد کرده است و سودآوری شرکت در همین سال ۳۸ درصد کاهش یافته است.

اریکسون ۸۵۰۰ کارمندش را اخراج می کند

پس از غول های فناوری پس لرزه بحران اقتصادی به شرکت های ارتباطاتی نیز رسید. در همین زمینه شرکت اریکسون در سالی که گذشت در یادداشتی که برای کارمندانش اعلام کرده بود ، به عنوان بخشی از طرح کاهش هزینه هایش، ۸۵۰۰ نفر از نیروهای انسانی خود را در سراسر جهان اخراج می کند.

مدیرارشد اجرایی اریکسون در این یادداشت نوشته بود: شیوه مدیریت اخراج کارمندان با توجه به روش های مختلف در هر کشور متفاوت خواهد بود. این شرکت که بیش از ۱۰۵ هزار کارمند در سراسر جهان دارد، حدود ۱۴۰۰ کارمندش را در سوئد اخراج می کند. شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی سوئدی در دسامبر ۲۰۲۲ میلادی اعلام کرد تا پایان ۲۰۲۳ میلادی ۹ میلیارد کرون (معادل ۸۸۰ میلیون دلار) از هزینه هایش را کاهش می دهد زیرا تقاضا در برخی بازارها از جمله آمریکای شمالی کاهش یافته است.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.