کد خبر: 389740
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

انجام ۸۰ هزار اقدام مرمتی در کتابخانه رضوی و اهدای ۷۰۰ جلد کتاب

_ گروه فرهنگ و ادب: در مرور رویدادهای مهم هفته گذشته حوزه کتاب و ادبیات به پنج خبر مهم اشاره کرده‌ایم.

انجام ۸۰ هزار اقدام مرمتی در کتابخانه رضوی و اهدای ۷۰۰ جلد کتاب توسط خانه کتاب و ادبیات ایران به کتابخانه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بوموسی از جمله مهمترین رویدادهای هفته گذشته بوده است.

همچنین در ادامه این گزارش به اخباری از جمله برگزاری مراسم بدرقه احمد سمیعی گیلانی، پخش مستند «سبز بن دار» و اعلام میزان پرداخت تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱ اشاره‌ای داشته‌ایم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

برگزاری مراسم بدرقه احمد سمیعی گیلانی

مراسم بدرقه استاد احمد سمیعی گیلانی پدر ویراستای نوین ایران، چهره ماندگار در رشته ادبیات و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سوی خانه ابدی، یکشنبه ۶ فروردین ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ در تالار مرکزی رشت برگزار شد. همچنین مراسم وداع با پیکر استاد نیز صبح شنبه ۵ فروردین در ساختمان فرهنگستان در تهران برگزار شد.

استاد احمد سمیعی گیلانی نویسنده، مترجم، زبان شناس، ویراستار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ بدرود حیات گفت.

احمد سمیعی گیلانی در ۱۱ بهمن ۱۲۹۹ در رشت به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به موازات آن دوره کارشناسی ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران گذراند.

«خیال‌پروری‌های تفرجگر انزواجو» از ژان ژاک روسو، «چیزها» از ژرژ پرک (ترجمه)، «ادبیات ساسانی»، «داتا گنج‌بخش» (زندگی‌نامه و تعالیم شیخ ابوالحسن علی بن عثمان هجویری) از شیخ عبدالرشید (ترجمه)، «چومسکی» از جان لاینز (ترجمه) و غیره از جمله آثار اوست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم وداع با این چهره ماندگار گفت: شخصیت این استاد پیشکسوت، پشتیبان و لنگرگاه حوزه هویت ایرانی و پاسداشت زبان فارسی محسوب می‌شود و بسیاری از اندیشمندان حوزه ادبیات فارسی از شاگردان ایشان به شمار می‌روند.

پخش مستند «سبز بن‌دار»

منوچهر مشیری کارگردان مستند «سبز بن دار» گفت: کارنامه مرا که مرور کنید متوجه می‌شوید پس از تجربه در زمینه مستندسازی اجتماعی در دهه شصت، ترجیح دادم در دهه هفتاد به سراغ چهره‌های مؤثر و ماندگار و افراد نام آوری بروم که منشأ خدمات بوده‌اند. نیما یوشیج، محمد معین از این افراد بودند که مستندهایی درباره شأن ساختم. «سبز بن دار» نیز بیست و چهارمین مستند پرتره‌ای است که من ساخته‌ام.

وی ادامه داد: برای ساخت مستندی درباره استاد احمد سمیعی گیلانی، پژوهش را شروع کردم و سال ۹۸ فیلم را کلید. در حال حاضر «سبز بن دار» با مدت زمان ۷۸ دقیقه آماده نمایش شده و قرار است رونمایی برای آن برگزار شود.

استاد سمیعی گیلانی زندگی پرفراز و نشیب و جذابی داشته. در سال‌های جوانی جذب فعالیت‌های سیاسی شده و پس از کودتای ۲۸ مرداد، به بلوک شرق می‌رود اما پس از مدتی، سرخورده از آرمان‌های وعده داده شده به ایران برمی‌گردد و زندگی خود را وقف ادبیات می‌کند.

اعلام میزان پرداخت تسهیلات به اصحاب فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۱

سید مجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی منسجم، رایزنی‌ها و پیگیری‌های انجام گرفته با نهادهای پولی و مالی در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات به اعضای واجد شرایط پرداخت شد.

وی افزود: رشد ۳۵۷ درصدی در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری، رشد ۳۳۱ درصدی در ارائه تسهیلات بلاعوض و رشد ۲۲۴ درصدی تسهیلات کارآفرینی را بر اساس اسناد و آمار موجود، گواه این مدعا دانست.

انجام ۸۰ هزار اقدام مرمتی در سازمان کتابخانه‌های رضوی

سیدعلی طباطبایی رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس گفت: مرمت ۱۶۴ نسخ خطی و قرآن، ۲۳۰۷۹ نسخ خطی و قرآن بسیار نفیس، آفت‌زدایی از ۹۷۰۸ سند و کتاب از جمله اقداماتی است که در سال ۱۴۰۱ توسط کارشناسان مرمت با هدف حفظ میراث فرهنگی اسلامی انجام شده است.

وی با اشاره به مرمت نسخ ارزشمند قرآنی متعلق به سده‌های ۵تا۸ هجری قمری گفت: این موارد که در شمار آثار نفیس و ارزشمند آستان قدس رضوی محسوب می‌شود دارای سرلوحه و شمسه‌های طلاکاری شده هستند که به آسیب‌های متعدد محیطی و فیزیکی مبتلا بودند که مرمت آن مدت زمان طولانی را به خود اختصاص داد.

رئیس اداره مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس، مرمت سند طوماری، کتیبه فولادی مطلا مربوط به ضریح مرصع، سفال، قاب آینه لایه چینی منقوش، تنها اسلحه سرپر موجود در گنجینه، قالی نفیس دوره صفویه، عاج فیل حجاری و مرمت اشیای فلزی (سکه وظرف) را از جمله دیگر اقدامات اداره مرمت برای حفظ آثار برشمرد.

اهدای ۷۰۰ جلد کتاب به کتابخانه کانون پرورش فکری جزیره بوموسی

‭‭‭‭‭‭۷۰۰‬‬‬‬‬‬ جلد کتاب از کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد توسط خانه‌کتاب و ادبیات ایران به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان جزیره بوموسی استان هرمزگان اهدا شد.

این کتاب‌ها شامل داستان بلند و رمان، داستان کوتاه، مستند نگاری و نقد ادبی و کتاب‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از جمله محاوره، شعر نو، شعر کلاسیک، درباره شعر و شعر کودک می‌شود.

این کتاب‌ها در نوروز ‭‭‭‭۱۴۰۲‬‬‬‬ به کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان جزیره بوموسی تحویل داده شد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.