کد خبر: 393784
۰
۰
نسخه چاپی

ارائه طرح‌های تشویقی برای بافت فرسوده در قم

بارقه‌های امید برای ساماندهی 1800 هکتار بافت فرسوده قم روشن‌شده است و در این راستا مسئولان استانی و مدیریت شهری به دنبال تعیین تکلیف این بافت مهم شهری هستند.

ارائه طرح‌های تشویقی برای بافت فرسوده در قم

به گزارش قم پرس ; اخیراً طرحی برای نوسازی بافت فرسوده اعلام شد که بر اساس آن مالکان و ساکنان بافت فرسوده قم می‌توانند با بهره‌مندی از طرح‌های تشویقی و تسهیلات بانکی نسبت به بازسازی منازل خود اقدام کنند.

در حال حاضر 1800 هکتار از اراضی شهر قم در محدوده بافت فرسوده قرار دارد و مالکان می‌توانند تا دوطبقه تشویقی بگیرند و به عبارتی 4 طبقه روی پیلوت بسازند.

مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم در مورد اجرای طرح‌های تشویقی اظهار داشت: امکان اختصاص 20 درصد از فضای باز غیر مسقف برای تأمین پارکینگ و عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی و امکان احتساب یک درب اضافه برای پارکینگ بخشی از مشخصات این طرح تشویقی برای بافت فرسوده قم است.

مسعود میلانی بیان کرد: از دیگر ویژگی‌های این طرح تشویقی در بافت فرسوده، امکان تسهیل در ضوابط معماری و امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب تعیین‌شده است.

وی عنوان کرد: پروانه صادره در این مدت 23 مورد بوده که مساحت اعیانی حدود 10 هزار و 500 مترمربع است.

با توجه به اینکه دولت مکلف است 63 هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی ساخت مسکن در قم بسازد، می‌توان حدود 17 هزار واحد از این‌ها را در بافت فرسوده ساخت.

رئیس اداره اجرای ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قم نیز دراین‌باره گفت: اگر مالکان یک 4 واحد بسازند می‌توانند سه پارکینگ تأمین کنند؛ ضمن اینکه در قطعه یک واحد نیز می‌توانند در حذف پارکینگ از این قانون استفاده نمایند.

مصورزاده بیان کرد: در شهرهای قم، مشهد، شیراز و شهرری صندوق توسعه حرم‌ها تشکیل‌شده است که بنا بر تعهدات آنان علاوه بر این تسهیلات، قانون‌گذار 150 میلیون تومان نیز پرداخت نماید و این میزان تسهیلات به 600 میلیون تومان برسد، خوشبختانه در این زمینه ساخت‌وسازها در بافت فرسوده 10 درصد رشد را نشان می‌دهد.

گفتنی است احیای بافت فرسوده بخشی از طرح نهضت ملی مسکن است.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید