کد خبر: 393829
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

علی‌اکبر ابوترابی با مردم دوستی وارد سیاست شد

به گزارش قم پرس، مراسم یادبود ارتحال سید آزادگان سید علی‌اکبر ابوترابی و آیت‌الله حاج سید عباس ابوترابی با حضور رئیس قوه قضائیه، جمعی از آزادگان و مسئولان کشوری در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در این مراسم، گفت: بعضی از انسان‌ها با هدایت خداوند عمر بسیار با برکتی دارند که یکی از آنها سید علی ابوترابی بود، این مرد بزرگ در بیت شریف روحانیت و تقوا چشم به جهان گشود و در دامن مردی خیرخواه و روحانی تربیت شد، این بیت پربرکت بود و هست و این برکت هنوز ساری و جاری است، قبلاً خود مرحوم ابوترابی و بعد فرزندش علی اکبر و امروز دیگر فرزندان وی حجت‌السلام حسن ابوترابی امام جمعه تهران و دیگر فرزند روحانی وی حسین ابوترابی را پرورش داد.

وی افزود: علی اکبر ابوترابی در جوانی ضمن تحصیل، به خود سازی پرداخت و ضمن خودسازی برای به‌دست آوردن همه اوصاف یک انسان کامل تلاش کرد، در نوجوانی توانایی یادگیری علوم کلاسیک و حوزوی منجر به پرورش فردی بزرگ شد، یعنی با این حسن خلق و مردم دوستی وارد سیاست و مبارزات سیاسی آن زمان شد، در سیاست نیز باتقوا بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: در نوجوانی با فداییان اسلام آشنا شد و کم کم به میادین بزرگ‌تر سیاسی وارد شد، با امام و خط امام آشنایی پیدا کرد و در این راستا وارد مبارزه و سیاست شد، با شهید اندرزگو آشنا شد و حتی مورد تعقیب ساواک قرار گرفت و او را مورد فشار و شکنجه قرار داد اما داغی به دل شکنجه‌گران گذاشت، زیرا او هیچ چیزی از خط آن زمان لو نداد و در نهایت او را آزاد کردند که با تعقیب او بتوانند به شهید اندرزگو یا افراد دیگری که در مبارزه بودند پی ببرند، زیرا از زبان او کوچک‌ترین چیزی نفهمیدند.

محسنی اژه‌ای گفت: نهضت امام با او ادامه پیدا کرد که منجر به پیروزی انقلاب شد، با خستگی ناپذیری تلاش کرد و در نهایت انقلاب پیروز شد، این امر برای دشمنان گران تمام شد، برای کسانی که نظام شاهنشاهی را در ایران مستحکم می‌دیدند، متوجه شدند با پرچم داری یک شخصیت مجاهد به نام امام خمینی محاسبات بهم ریخت، دیدند بدون پشتوانه کشور بیگانه و گروه مسلح یک نظام شاهنشاهی مورد حمایت شرق و غرب با کمترین تلفات پیروز شد.

وی ادامه داد: به کشوری که تازه انقلاب کرده بود و نهادها به درستی پا نگرفته بود، هنوز نظام ارتش قدرت پیدا نکرده بود، نهادهای انقلاب شکل نگرفته بود یک جنگ با حمایت شرق و غرب شکل دادند و در این بین سید آزادگان ابوترابی نیز وارد جنگ شد، افرادی اسیر شدند، آنها را با وضعی که شایسته سفاکان صدامی بود داخل اردوگاه کردند، چنان وحشتی در اردوگاه‌ها ایجاد کردند و اسرا را جلو چشم سایر اسرا شهید و تکه تکه می‌کردند و حتی جنگ روانی ایجاد می‌کردند.این میان کسانی که به کشور خود خیانت می‌کردند به صدام و سربازان او کمک می‌کردند، فضا تاریک و پرابهام بود، سید آزادگان اسیر شد اما خیلی از روح‌ها آزاد کرد، حتی تعدادی از مأموران بعثی نیز جذب شدند، کاری که او در اردوگاه‌ها کاری ویژه و ماندگار بود.

وی گفت: شهید ابوترابی به چندین اردوگاه جابجا شد، دشمن فکر می‌کرد دارد او را اذیت می‌کند، اما همین باعث می‌شد ابوترابی به همه اردوگاه‌ها پا بگذارد، البته انتقال‌ها با مراقبت‌های ویژه و آزار بود، ابوترابی وقتی با کسانی که نفوذی بودند صحبت می‌کرد آنها را شرمنده می‌کرد و آنها خودشان را لو می‌دادند، کسانی که می‌خواستند به ایران نامه رمزی دهند با علی اکبر ابوترابی هماهنگ می‌کردند و او همکاری خوبی داشت و به آنها روحیه می‌داد که مقاومت اسرا مخابره شود.

رئیس قوه قضائیه، ادامه داد: سید علی ابوترابی ده سال به راهنمایی و سازندگی پرداخت، به همین دلیل دشمن شکست خورد، هنگام آزادی اسرا روحیه آنها دیدنی بود. جسم اسرا از فشارها نحیف بود و اثر شکنجه‌ها روی بدن آنها هنوز مشخص بود، اما روحیه اسرا حفظ شده بود. شهید ابوترابی حتی یک لحظه از فکر آزادگان و محرومان بیرون نرفت، به محض اینکه وارد کشور شد با مسئولین دیدار کرد که گزارش وضعیت اسرا را بدهد، او یک روز بعد از ورود به کشور با مقام معظم رهبری دیدار کرد.

محسنی اژه ای افزود: همان زمان مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه علی اکبر ابوترابی را به عنوان نماینده در بین اسرا انتخاب کردند، بعد از آن با اصرار مردم به عنوان نماینده مجلس رأی آورد و به بهترین وجه به اصول رهبری، قانون اساسی، اصول انقلاب، توجه به محرومان و مستعضان و خانواده شهدا و آزادگان توجه کرد. الان ما چگونه می‌توانیم مقابل این اسارت‌ها، شکنجه‌ها و عظمت خانواده شهدا اقدام کنیم؟ امروز اگر مسائل هنجارهای اجتماعی تبدیل به ناهنجاری‌های اجتماعی شود در اول ما مسئول هستیم و بعد همه مسئول هستند، اگر کشور وابسته شود ما مسئول هستیم.

وی گفت: امروز رهبر به وحدت، انسجام، افزایش علم، افزایش ثروت، همبستگی، دفاع همه جانبه از ارزش‌های نظام و رسیدگی به محرومان صاحبان اصلی انقلاب تاکید دارند، من در مقابل این خون شهدا چه وظیفه‌ای دارم؟ من از کوتاهی خودم مقابل همه مردم و خدا عذرخواهی می‌کنم. من از انبیا استمداد می‌خواهم که بتوانم به خوبی در راستای ارزش‌های انقلاب فعالیت کنم. اگر نتوانیم در مسئله اقتصاد موفق عمل کنیم شاید در بقیه امور نیز مشکل داشته باشیم، اقتصاد مسئله اول کشور است زیرا روی مسائل فرهنگی نیز تأثیر دارد.

دبیرسرویس: #میثم_عربی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.