کد خبر: 393940
۰
۰
نسخه چاپی

هویت شهری میدان شهید مطهری در طراحی جدید لحاظ شده است

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قم، میدان مطهری برای مردم شهر قم یادآور حماسه آفرینی در تجمعات ملی و مذهبی و همچنین خاطرات تلخ و شیرینی است که گاها در این میدان تجربه کرده‌اند، اما فارغ از جنبه های هویتی، از نظر ترافیکی نیز این میدان یکی از پرترددترین نقاط شهر است که چندین خیابان اصلی را بهم متصل می کند.

وجود اماکن پرتردد از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مجموعۀ بازار کهنه و ایستگاه مرکزی راه‌آهن، در نزدیکی این میدان، بر تعدد عبور و مرور و اهمیت آن افزوده است.

این میزان تقاضا برای تردد خودروی سواری و عابر پیاده سبب ایجاد گره‌های ترافیکی در بسیاری از ساعات روز شده است که علاوه بر ترافیک بالا، تداخل تردد خودروها با عابران پیاده موجب خطراتی برای عابران نیز شده است.

طرح ساماندهی میدان شهید مطهری از دهه های گذشته همواره به‌عنوان یکی از موضوع‌های اصلی در ساماندهی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری قم مطرح‌ بوده است، اما به دلیل مجموعه ای از مشکلات، پیش از شروع از اولویت مدیریت شهری خارج شد بود و با وجود مصاحبه هایی در این زمینه اما در عمل اقدام خاصی صورت نگرفت و به دست فراموشی سپرده ‌شد.

پیچیده‌تر شدن مشکلات و گسترش مطالبات مردمی سبب شده است تا ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت این میدان مهم در این چند سال اخیر به‌صورت جدی در دستور کار مسئولان استان و شهرداری قم قرار بگیرد که شاهد افتتاح مرحله نخست این پروژه در ماه های آینده خواهیم بود.

دکتر سید محمد حسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با اشاره به آخرین وضعیت اجرایی میدا نشهید مطهری، اظهار داشت: به منظور بهبود عملکرد ترافیکی در هسته مرکزی شهر، قرار است طی دو مرحله میدان مطهری بهسازی و نوسازی شود. مرحله نخست که در حال اتمام است بهسازی سطح میدان و مرحله دوم، احداث تونل خیابان امام موسی صدر و ایجاد معابر دسترسی برای خودروهای شخصی و عمومی به خیابان های اطراف است .

سیدمحمدحسین دهناد افزود: این تونل قرار است حدفاصل پل حجتیه و پل شهید رجایی را پوشش دهد و تردد وسایل نقلیه به سمت منفی یک زیرگذری هدایت شود و همچنین وسایل نقلیه که قصد دارند به سمت خیابان امام خمینی (ره) و خیابان امامزاده ابراهیم تردد کند، امکان استفاده از سطح میدان را دارند و می توانند از دو معبری که در محدوده میدان تره بار و زمین های آستانه و همچنین کوچه سازمان آب ایجاد می شود، برای حرکت به سمت مقاصد خود استفاده کنند، اما سطح محدوده میدان مطهری بیشتر کاربری پیاده راه و وسایل نقلیه عمومی، مشابه با پیاده راه های خیابان ارم و حرم مطهر حضرت معصومه (س)، دارد.

وی افزود: احداث این تونل از لحاض پدافند غیرعامل نیز مورد توجه بوده است و در مواقعی که مسیر بلوار زائر به دلایلی از قبیل سیلاب امکان استفاده از آن برای شهروندان وجود ندارد، این زیرگذر می تواند مشکل ترافیکی آن نقطه را حل کند و مسیری جایگزین برای تردد وسایل نقلیه باشد .

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم درخصوص شروع عملیات اجرایی تونل در محدوده پل شهید رجایی گفت: شورای شهر برای احداث این زیرگذر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۲ پیش بینی کرده و جزو اولویت های اول قم در محدوده مرکزی شهر است که هم در طرح جامع حمل و نقل و هم در طرح تفصیلی شهر به آن اشاره شده است و با توجه به اینکه این پروژه هم‌اکنون مراحل نهایی طراحی را طی می‌کند پیش بینی ما این است که از نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی احداث تونل آغاز شود.

دهناد افزود: انجام پروژه‌های عمرانی در مرکز شهر، با چالش‌های زیادی ازجمله سختی انحراف مسیرهای ترافیکی و لزوم جابجایی زیرساخت‌های قدیمی مواجه است که در دوره‌های گذشتۀ مدیریت شهری، این مسائل مانع شروع این پروژه شده است. اما در این دوره، اعضای شورای اسلامی شهر بر رفع مشکلات پروژه های محدودۀ مرکزی شهر تاکید دارند و در همین راستا به‌ غیر از این پروژه، پروژۀ بزرگ احداث بسط شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س) نیز تعریف شده که به‌زودی عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد.

وی درخصوص حفظ هویت میدان شهید مطهری که در گذشته محلی برای تجمعات ملی و مذهبی مردم قم بوده است گفت: برای پاسخ دقیق به این سوال باید طرح ها و توجیهات مشاور طرح را در این موضوع مطالعه کرد ولی به طور حتم این کارکرد مدنظر مشاور نیز بوده و در طراحی که ارائه کرده، محدوده میدان را وسیع دیده و این نگاه به هویت میدان برای تجمعات نیز وجود داشته است.

وب در رابطه با نمای سه بعدی ارائه شده از سوی مشاور گفت: سازه چادری که به حالت سایبان در طرح دیده شده، فعلا یک نمای اولیه و اجرایی نشده است اما در رابطه با الگوی شوارع یا زیرگذر و مسیرهایی که باید باز شود یا دسترسی هایی که باید فراهم شود، تقریبا کلیات آن مصوب شده و این یک نمای کلی از اقدام های آتی خواهد بود.

?p=10948

دبیرسرویس: #ساراپشوتن_فرد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید