کد خبر: 394018
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کاوشگر کوچک اروپا گرانش سیارک را می سنجد

به گزارش قم پرس به نقل از اسپیس، این سازمان تست های خلا و همچنین ارتعاش را برای کاوشگر سیارک GRASS تکمیل کرده است. GRASS طوری طراحی شده تا گرانش سطح سیارک «دیمورفوس»را اندازه گیری کند. فضاپیمای DARTناسا سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از یک ماموریت فضایی با آن برخورد کرد. قطر دیمورفوس ۱۶۰ متر است که تقریبا به اندازه ساختمان VAB در مقر فضایی کندی در ایالت فلوریدا آمریکا است. هرچند این ساختمان عظیم به نظر می رسد اما سیارک مذکور در حقیقت یکی از کوچکترین سنگ های آسمانی در منظومه شمسی است که تاکنون انسان آن را رصد کرده است.

بنابراین اندازه گیری گرانش آن کار آسانی نیست زیرا گرانش یک جسم آسمانی مانند سیارک بسیار کمتر از یک سیاره است.

اوزگورر کاراتکین از سازمان فضایی اروپا در بیانیه ای در این باره می گوید: اندازه گیری گرانش سیارک کار ساده ای نیست زیرا این جسم بسیار کم حجم تر از سیاره است. پر واضح است که عملکرد واقعی گرانش سنج را نمی توان به طور مستقیم روی زمین نشان داد، اما تست های آزمایشگاهی در کنار شبیه سازی ها نشان داده اند ما برای ردیابی چنین گرانش پایینی به حساسیت بالایی دست یافته ایم.

GRASS توسط رصد خانه رویال بلژیک و شرکت EMXYS در اسپانیا توسعه یافته است.این کاوشگر به اندازه یک دستگاه کنترل بازی رایانه ای با وزن فقط ۳۳۰ گرم است که برای حرکت کردن به نیم وات برق نیاز دارد.

ابزار مذکور از دو تیغه چرخنده برای اندازه گیری نوسانات گرانش روی سطح دیمورفوس استفاده می کند. این نوسانات توسط سیارک دیدیموس( سیارک مادر) ایجاد می شوند. چرخش تیغه ها تحت تاثیر کوچکترین تغییرات محیطی است و به همین دلیل GRASS. می تواند با دقت بالا و در یک ۱۰ هزارم میلیمتر فعالیت کند که کمتر از یک میلیونم گرانش زمین است.

اخیرا در تست های آزمایشگاه سیستم های مکانیکی سازمان فضایی اروپا، کاوشگر در یک اتاق خلا گرمایشی و در معرض دمای بالا قرار گرفت تا وضعیت مشابه فضا شبیه سازی شود. ابزارهای کوچک این کاوشگر باید بتوانند مرحله پرتاب موشک را پشت سر بگذارند، برای همین منظور روی GRASS مجموعه ای از تست های ارتعاشی انجام شد تا سفر آینده آن را شبیه سازی کند.

این ابزار همراه یک ماهواره کیوب ست به نام Juventas به سمت دیمورفورس حرکت می کند. این عملیات بخشی از ماموریت Hera سازمان فضایی اروپا برای دفاع سیاره ای است.

خبرنگار: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.