کد خبر: 394222
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

راه آهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز متصل می شود

به گزارش قم پرس، عباس خطیبی در جمع خبرنگاران در تبریز با بیان اینکه این خط آهن نقش میان بر ریلی را ایفا می‌کند و با اصلاح شبکه موجود، طول مسیر را ۱۱۴ کیلومتر و مدت زمان سفر را تا چهار ساعت کاهش می هد از این رو به سبزترین محور ریلی ایران معروف شده است.

وی با بیان اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز تنها راه آهن دوخطه ایران است، گفت: طول این مسیر ۲۰۶ کیلومتر است که فاز نخست آن به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال ۱۳۹۸ بهره برداری شد و امروز با حمایت و توجه ویژه دولت مردمی، شاهد اتمام فاز دوم و افتتاح ایستگاه خاوران هستیم که جمعه این هفته با حضور رئیس جمهور بهره برداری خواهد شد.

خطیبی افزود: در طول یکسال گذشته و پس از سفر خردادماه سال گذشته رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد - خاوران تبریز با تزریق به موقع اعتبارات به صورت دو خطه تکمیل و آماده بهره برداری شد.

وی اعلام کرد: پروژه خط آهن میانه - تبریز ابر پروژه ریلی تبریز بود و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، طرح سنگین و سختی بود به طوریکه در مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان آباد تا تبریز بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاک، یک هزار و ۳۵۰ متر مکعب بتن ریزی و ۶ هزار تن ریل انجام و مصرف شد.

خطیبی با بیان اینکه ایران در ساخت راه آهن خودکفا شده است، گفت: پروژه‌های ریلی را با محصولات داخلی به ثمر می‌رسانیم و تمامی ریل‌های مصرف شده در پروژه‌ها، تولید داخلی است که از نظر کیفیت در حد بالایی قرار دارد.

وی اضافه کرد: در خود تبریز کارخانه‌های زیادی در این زمینه فعال هستند و تمامی سوزن‌های مورد نیاز راه آهن کشور را تأمین می‌کنند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور با اعلام اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است، گفت: این خط با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود و این خط یکی از بخش‌هایی است که اصلاح شد و در فاز سوم تا ایستگاه قدیمی ادامه می‌یابد.

خطیبی گفت: این طرح نهایی شده و ۱۳ کیلومتر در دست ساخت است و فاینانسور ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز شناسایی شده و تفاهم نامه‌ای هم در این زمینه در وزارت خانه امضا شده است.

وی وجود ۲ ایستگاه اصلی راه آهن در تبریز را امتیازی ویژه برای این شهر عنوان کرد و افزود: در طرح اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیمی ۵۰ درصد پیشرفت زیرسازی حادث شده و برای مسافت باقیمانده که در محدوده شهری تبریز قرار دارد ۲۷ مسیر بررسی شده است.

خطیبی بیان کرد: برای مسیر ۲۹ کیلومتری خاوران تا راه آهن تبریز، طرح مشتری طراحی و تصویب شده و باید ۱۴ کیلومتر تونل سازی و ۲.۲ کیلومتر پل سازی شود که بزرگ‌ترین تونل آن چهار کیلومتر و بزرگ‌ترین پل آن ۶۰۰ متر طول دارد.

وی در مورد مسیر انتخاب شده برای فاز سوم این خط آهن گفت: این خط از پشت ورزشگاه یادگار امام تبریز و با عبور از کنار ترمینال جنوبی تبریز، خاوران را به راه آهن وصل می‌کند.

خطیبی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۱۰ همت اعلام کرد و افزود: تاکنون برای اجرای خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز ۲۰ همت هزینه شده است.

وی همچنین اعلام کرد: این خط آهن به صورت دو خطه زیر سازی شده اما در حال حاضر یک خط ریلی در آن نصب شده و حداکثر سرعت تعریف شده برای بخش مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای بخش باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

مسیر جدید برای مردم جذابیت زیادی خواهد داشت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با بیان ویژگی‌های خاص خط آهن میانه - تبریز و آغاز مسافرگیری در این مسیر گفت: این مسیر جذابیت‌های زیادی برای مردم و مسافران خواهد داشت که یکی از آنها، کاهش مدت زمان سفر به زیر ۹ ساعت است.

جبارعلی ذاکری ادامه داد: با بهره برداری از این خط آهن، بهره وری واگن‌ها ۲ برابر می‌شود یعنی امکان رفت و برگشت قطار در یک روز وجود دارد که در مسیر قدیمی این امکان وجود نداشت.

وی بیان کرد: در این مسیر، حمل و نقل اقتصادی‌تر می‌شود، ایمنی در جاده‌ها بالاتر می‌رود و اتوبوس‌های مسیر تبریز - تهران در دیگر مسیرها ارائه خدمات می‌کنند.

ذاکری بر اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیم تبریز تاکید کرد و گفت: ایستگاه قدیمی تشکیلاتی است و اتصال به این ایستگاه ضروری است و در واقع با اتصال ۲ ایستگاه، مسیر ریلی ایران نیز در طرح اقتصادی " یک کمربند یک جاده " چین باقی می‌ماند.

منبع : مهر

دبیرسرویس: #جوادمحمدی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.