کد خبر: 394227
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

چالش تیک تاکی به شکایت از خودروسازان منجر شد

به گزارش قم پرس به نقل از انگجت، ماه گذشته هیوندای توافق کرد ۲۰۰ میلیون دلار غرامت برای تسویه یک شکایت دسته جمعی درباره فراگیر شدن چالش سرقت خودرو در تیک تاک پرداخت کند. در این چالش تیک تاکی ویدئوهایی از روشن کردن برخی مدل های شرکت های هیوندای و کیا بدون کلید، فراگیر شد و در نتیجه آن نرخ سرقت بالا رفت.

طبق مقررات این تسویه به مالکان خودروهای هیوندا و کیا در آمریکا که خودرویشان سرقت شده یا در نتیجه تلاش برای سرقت آسیب دیده ،۱۴۵ میلیون دلار پرداخت می شود. اما این تسویه اوضاع را آرام نکرده است. در این میان نیویورک نیز به دلیل غفلت و ایجاد دردسر برای مردم شکایتی ثبت کرده است.

به طور خاص این شهر خودروسازان کره ای را متهم کرده با اجتناب از به کارگیری فناوری ضد سرقت عمومی در برخی مدل های خاص کیا و هیوندای در آمریکا، ایمنی عمومی را قربانی سود خود کرده اند.

نیویورک مدعی است این اقدام خودروسازان یک اقدام خاص بوده زیرا وسایل نقلیه هیوندای و کیا در بازارهای اروپا و کانادا نیز فروخته می شوند و روی آنها ایموبلایزر وسیله نقلیه نصب شده و چنین اقدامی به طور واضح اعلام شده است.

خودروهای مدرن سوئیچ ایموبلایزر دارند و عملکرد آن به این صورت است که یک قفل نرم‌افزاری روی کامپیوتر خودرو گذاشته می‌شود تا از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند. به عبارتی تا این قفل باز نشود، استارت زدن خودرو بیهوده است.

عدم وجود ایموبلایزرها زمانی مشکل ساز شد که در اوایل سال جاری میلادی « چالش کیا» در تیک تاک فراگیر شد و در این پلتفرم ویدئوهایی درباره آنکه چگونه برخی وسایل نقلیه هیوندای را با استفاده از یک کابل یواس بی، روشن کرد، منتشر شد.

در نتیجه شهر نیویورک شاهد افزای ۶۶۰ درصدی نرخ سرقت خودروهای هیوندای و کیا در چهارماهه نخست ۲۰۲۳ میلادی در مقایسه با همین بازه در سال گذشته بود. به گفته مقامات شهر نیویورک این امر نه تنها به گزارش بیشتر سرقت خودروها، بلکه دیگر چالش های ایمنی از جمله رانندگی خطرناک و رویارویی های خشن بین سارقان و مالکان منجر شده است.

دبیرسرویس: #هادی_اسماعیلی

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.