کد خبر: 337555
۰
۰
نسخه چاپی

نظرات مراجع و بزرگان حوزه درباره پیوستن به معاهدات بین المللی

به گزارش قم پرس، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای بررسی لوایح FATF روز چهارشنبه، هجدهم فروردین ماه سال جاری برگزار خواهد شد که به این مناسبت به بازخوانی نظرات مراجع و بزرگان حوزه پیرامون پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی خواهیم پرداخت.

قابل ذکر است، مطالبی که مشاهده می‌فرمایید، بازنشر بخشی از نظرات مراجع و بزرگان در این رابطه بوده و نظرات بسیاری پیرامون این مسئله وجود دارد که علاقه مندان با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توانند به آن دست پیدا نمایند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی – خردادماه ۱۳۹۷

همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته می‌شود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز می‌شود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن می‌پیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئت‌های فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز می‌کنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولت‌هایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب می‌کنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش می‌ریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمی‌کنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این [جور] است.

حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پول‌شویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پول‌شویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها می‌خواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به نامه جمعی از اساتید و پژوهشگران درباره FATF

بسمه تعالی

«با توجه به توضیحاتی که داده‌اید ناگفته پیداست که چنین قراردادی یک قرارداد استعماری است و هدف تنظیم کنندگان، سلطه بر امضا کنندگان این قرارداد و نفوذ در امور اقتصادی آنهاست و در تضادّ با قوانین اسلامی و مخالف منافع مسلم ماست و جای تعجّب است که چگونه بعضی بدون مراجعه به مجلس و تصویب آن و تأیید از طرف شورای نگهبان اقدام به چنین کار خطرناکی کرده‌اند».

آیت الله نوری همدانی درس خارج فقه - ۱۸ خبرنگارما ۱۳۹۷

متاسفانه با وجود هشدار بزرگان و دلسوزان انقلاب شاهد تصویب این قرارداد عبری، عربی و غربی بودیم که مفاد آن با شاخصه‌های انقلاب منافات دارد.

انتظار می‌رفت که بررسی بیشتری روی چنین لایحه‌ای صورت گیرد و ما در این باره بارها نظر خود را گفتیم تا در آینده تاریخ قضاوت نکند که ما در برابر چنین مسئله‌ای سکوت کردیم.

چگونه می‌توان قراردادی با موضوع مبارزه با تأمین منابع مالی تروریسم را امضا کرد در حالی که مشخص کننده مصداق تروریست، آمریکاست.

شاهد هستیم که آمریکا از یک سو عربستان و رژیم صهیونیستی کودک کش را که دائم مشغول کشتار مردم بیگناه هستند تروریست نمی‌داند و از سوی دیگر لبنان را تروریست معرفی می‌کند.

نمی‌توان در کنار هم به اسلام و استکبار گرایش داشت.

آیت الله سبحانی در دیدار رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی – شهریور ۱۳۹۷

شما شغل بسیار مهمی دارید که باید هم امنیت عِرضی و ناموسی و هم امنیت خارجی را در نظر بگیرید، همانطور که اگر حرکتی علیه خاک و افراد کشور انجام شود برای ما سنگین است، متهم کردن کشور به مسئله‌ای که از نظر قداست صحیح نیست، برای ما سنگین است و عِرض هم باید در دایره امنیت قرار گیرد.

جایگاه جمهوری اسلامی ایران باید در مجامع بین‌المللی و در خارج محفوظ باشد و هر پدیده‌ای که به پاکی ایران لطمه وارد کند برای ما پذیرفته نیست.

آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی – دی ماه ۱۳۹۸

اصل اول این است که ما باید حرف خود را بزنیم و آنها به ما بپیوندند نه اینکه ما خواستار پیوستن به آنها باشیم.

سخن قرآن کریم از همان ابتدا این بوده است که من جهانی ام! «لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ»، بر اساس این اصل، هرگز نباید منتظر باشیم تا آنها ما را بپذیرند بلکه آنها باید بنشینند و ببینند ما چه می‌گوئیم، البته ما باید با تحقیق و تسلط بر منابع وحیانی خود، دستمان پر باشد و اصول خود را به صورت روشن و منطقی به آنها عرضه کنیم.

آیت الله علوی گرگانی در دیدار جمعی از اساتید مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه – خبرنگارما ۱۳۹۷

ما نباید اختیار امور مالی کشور را به دست دشمن بدهیم و این مطلب واضح و مشخص است؛ اگر هم نیاز به تصویب قوانین مالی است این قوانین به صورت داخلی و با نظارت خود ما باشد.

نظر بنده این است که با توجه به اشارات مقام معظم رهبری و راهنمایی ایشان و بیانات مراجع عظام تقلید، تصویب قرارداد FATF به مصلحت کشور و نظام نیست و من از برادران و خواهران مجلسی می‌خواهم که همیشه زیر نظر مبارک رهبری حرکت کنند و کارهای کارشناسی را با ایشان مطرح کرده و هر چه که ایشان راهنمایی کردند عمل شود.

نباید به دشمن تکیه و امید داشته باشیم و اگر به دشمنان اعتماد کردیم، آتش گرفتاری نصیب ما خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید