افزایش پذیرش بیماران سرپایی در اردبیل/۱۲۰۰ دز واکسن در راه است

بابک نخستین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هر چند در بروز بیماری کرونا در بین استان‌های کشور رتبه ۲۸ را داریم اما با تغییر رنگ اردبیل به نارنجی احساس می‌کنیم در روزهای آینده با تشدید این وضعیت، اردبیل و برخی از شهرها وارد وضعیت قرمز نیز بشود.

وی تصریح کرد: بستری ۷۹ بیمار کرونایی در طول شبانه‌روز و فوتی‌های چهار تا پنج نفر نشان می‌دهد که ما روزهای سختی را در شیوع مجدد بیماری کرونا در پیش داریم که اگر اهالی استان همکاری لازم را انجام ندهند با فاجعه‌ای دلخراش در افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا روبه‌رو خواهیم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان وضعیت شهرهای سرعین، نیر، گرمی و اصلاندوز را در شیوع بیماری کرونا صعودی و نزدیک به نارنجی اعلام کرد و گفت: در صورت افزایش بستری‌ها در این شهرستان‌ها، اردبیل و شهرهای اعلام شده وارد وضعیت قرمز نیز خواهند شد.

افزایش پذیرش بیماران سرپایی در اردبیل/۱۲۰۰ دز واکسن در راه است

پذیرش روزانه ۱۲۰۰ بیمار در مراکز بهداشتی

نخستین افزود: در حال حاضر ۴۰۰ نفر روزانه با مراجعه به بیمارستان‌های استان به صورت سرپایی مورد ویزیت و مداوا قرار می‌گیرند که البته در مراکز بهداشتی نیز روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ نفر در سطح استان پذیرش می‌شوند.

وی به انجام تست‌های رپید و پی.سی. آر برای اطلاع از وضعیت بیماران اشاره کرد و ادامه داد: ما مجبور هستیم برای شناسایی بیماران کرونایی به ویژه ویروس جهش یافته انگلیسی هر دو تست را با جواب‌دهی نیم ساعت و ۷۲ ساعت انجام دهیم تا خطای کمتری را در شناسایی بیماران واقعی داشته باشیم.

نخستین از آمادگی مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و بستری کرونا در سطح استان خبر داد و خاطر نشان کرد: ۲۰ مرکز در این زمینه آماده ارائه خدمات تا ساعت هشت شب در سطح استان هستند که در شهر اردبیل تعداد این مراکز پنج مورد است.

افزایش پذیرش بیماران سرپایی در اردبیل/۱۲۰۰ دز واکسن در راه است

مهار نوع جهش یافته کرونا در اردبیل / ‏خطر‬ همچنان احساس می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به عادی‌انگاری‌ها در ایام عید و انجام دورهمی‌های زیاد به عنوان دلیل اصلی افزایش بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در بحث نوع جهش یافته کرونا نیز ما روند متفاوتی را در استان شاهد هستیم به طوری که در همان روزهای پایانی اسفندماه ۲۱ بیمار با ابتلاء به ویروس جهش یافته انگلیسی شناسایی شد که ما سعی کردیم پنج نفر از این بیماران را در بیمارستان بستری و مابقی را در منازل قرنطینه کنیم تا از انتقال این ویروس به سایر افراد جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: قطعاً همزمان با شیوع پیک چهارم افزایش ویروس کرونای انگلیسی را نیز شاهد خواهیم بود و این تغییر رنگ شرایط استان را وارد وضعیت بحرانی در کنترل بیماری کرونا کرده است.

نخستین موج چهارم کرونا را بسیار خطرناک‌تر از موج‌های قبلی اعلام کرد و افزود: ویروس در این شرایط مجهزتر شده و به دلیل غفلت و بی‌توجهی عده‌ای در حال چرخش در سطح جامعه است که اگر موازین بهداشتی را مراعات نکنیم قطعاً گرفتار ویروس کرونا خواهیم شد.

وی بیان کرد: برخلاف هشدارهای وزارت بهداشت ما در ایام قبل از عید و در تعطیلات شاهد حضور گسترده مردم در خریدها و همچنین دورهمی‌ها و دید و بازدیدها بودیم که از طرفی مردم رعایت موازین بهداشتی را نکرده و به نوعی خستگی را در روحیه مردم مشاهده می‌کردیم.

افزایش پذیرش بیماران سرپایی در اردبیل/۱۲۰۰ دز واکسن در راه است

بهای سنگین تبلیغ برای ورود گردشگر به اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در کنار آن مسئولان نیز باید جلوی سفرهای گسترده به ویژه به مقصد اردبیل را می‌گرفتند که نه تنها این کار انجام نشد بلکه اردبیل به عنوان چهارمین مقصد گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی مورد تبلیغ و تشویق قرار گرفت تا گردشگران بیشماری وارد این استان شوند.

وی در مورد آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا نیز خاطر نشان کرد: بر اساس سند ملی تعیین شده در سطح کشور ما در گروه‌های مختلف عملیات واکسیناسیون را انجام می‌دهیم به طوری که تاکنون در استان اردبیل بیش از یک‌هزار و ۹۵۵ دز واکسن برای کادر درمان و بهداشت، گروه‌های سالخورده، جانبازان شیمیایی، کادر فوریت‌های پزشکی و بیماران خاص توزیع شده است.

نخستین اضافه کرد: در مرحله جدید قرار است یک‌هزار و ۲۰۰ دز محموله واکسن به استان حمل شده تا بخش خصوصی پزشکان، داروسازان و گروه‌های سنی حساس واکسن‌ها را دریافت کرده و از آن استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: میانگین استفاده ماسک در استان اردبیل تا زیر ۴۰ درصد کاهش یافته در حالی که اگر به کنترل بیماری کرونا بسیج عمومی انجام شده، باید استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد و سایر مراقبت‌ها و پرهیز از دورهمی‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

وی به بیماران خاص دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی، ام. اس و بیماران سرطانی توصیه کرد برای دریافت واکسن کرونا به بیمارستان بوعلی و مراکز بهداشتی در سطح شهرستان‌ها مراجعه کرده و واکسن خود را دریافت کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید