کد خبر: 338602
۰
۰
نسخه چاپی

معاون استاندار: بسته حمایتی از اصناف قم تهیه شد

مهرداد غضنفری روز چهارشنبه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در تالار کرامت استانداری قم اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث مقاومت اصناف در تعطیلی واحدهای صنفی و اجرای محدودیت‌های کرونایی می‌شد، نبودن مزایایی برای این کار بود.

وی افزود: حوزه معاونت اقتصادی استانداری قم در همین راستا مکلف شد تا یک بسته‌ای را ویژه حوزه مالیات تهیه کند که این اقدام صورت گرفت و روز گذشته نیز به معاونت اقتصادی رئیس جمهوری فرستاده شد.

معاون استاندار قم در ادامه خاطرنشان کرد: ما یک بسته جامعی را نیز در همه حوزه‌ها و بخش‌ها تهیه کردیم که امروز به ستاد مدیریت بحران قم تحویل داده می شود.

وی افزود: در این بسته مواردی به صورت استانی و ملی تعیین شده که استانی‌ها توسط معاونت اقتصادی استانداری ابلاغ و ملی‌ها نیز به عنوان مصوبه ستاد استانی مبارزه با کرونا به ستاد ملی مبارزه با کرونا منعکس خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف قم نیز در این جلسه گفت: در ابتدای هفته جاری مجتمع‌های تجاری قم حرکت‌هایی مبنی بر بازگشایی انجام دادند که نیروی انتظامی به موقع وارد عمل شد.

حسن احمدلو افزود: اتاق اصناف نیز قبل از اینکه بازگشایی صورت بگیرد در محل مجتمع‌های تجاری مستقر شد و با جلسه اضطراری که با هیات امنا برگزار کرد از بازگشایی ممانعت به عمل آورد.

رئیس اتاق اصناف قم تصریح کرد: چون بخشی از توان نظارتی خود را بر روی اصناف هسته مرکزی شهر گذاشتیم از اصناف حاشیه شهر غافل شدیم.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان هفته جاری دستورالعمل تعطیلی را به همه مراکز ابلاغ کردیم ولی همچنان برای چهارم اردیبهشت‌ماه به بعد برنامه ای نداریم که باید هر چه زودتر اعلام شود.

رئیس اتاق اصناف قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد این اتاق طی روزهای ۲۵ تا ۳۰ فزوردین‌ماه بیان داشت: در این مدت ۱۵ هزار و ۲۷۶ مورد بازرسی انجام، ۲۰ واحد صنفی پلمب و ۳۳ پرونده تعزیراتی نیز تشکیل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه هیچ فرقی بین واکسن‌های کرونا وجود ندارد گفت: هدف ما از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر است.

محمد رضا قدیر افزود: همه صاحبنظران اذعان دارند کسی که واکسن دریافت می کند دست کم آنتی بادی که در بدنش ایجاد می شود، باعث می شود که بیماری سخت نگیرد و مرگ و میر نیز به طور فاحش کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: هیچ فرق فاحشی بین واکسن‌ها وجود ندارد از این رو هر نوع واکسنی که نوبت هر کس شد در تزریق آن تعلل نکند.

رئیس علوم پزشکی قم یادآور شد: در قم چهار نوع واکسن شامل اسپوتنیک روسی، سینوفارم چینی، بهارات بیوتک هندی و استرازنکا کره جنوبی وارد کردیم و روند واکسیناسیون طبق شیوه نامه‌ها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: تاکنون در استان ۶ هزار دوز واکسن تزریق کردیم و واکنش و عوارض قابل توجهی نداشتیم و در حال پایش هستیم.

قدیر خاطرنشان کرد: سیاست وزارت بهداشت هشدار به همراه آموزش و آرامش است که باید با هم باشد و باید کاری کنیم که رعایت پروتکل‌ها به بیش از ۹۰ درصد برسد و برای اجرای آن نیز ایستادگی کنیم.

وی اضافه کرد: روند ایستادگی برای اجرای پروتکل‌ها در قم خیلی خوب بوده و ما مسئولان امر نیز در خصوص رعایت دستورالعمل‌ها، تعطیلی و غیر فعال کردن صنوفی که در مراکز قرمز باید تعطیل شوند باید ایستادگی کنیم که اگر جان یک تَن هم حفظ شود بسیار ارزشمند خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه طی سه هفته گذشته روند تعداد مبتلایان به کرونا در این استان روند افزایشی داشته ولی در این هفته آن شتاب را ندارد افزود: در هفته‌های قبل ضریب ۸۰ و ۱۰۰ درصدی را داشتیم ولی این هفته خوشبختانه مقداری کاهش پیدا کرده است و برغم آنکه منحنی همچنان افزایشی است ولی در حال خمیده شدن است، امیدواریم هفته آینده نوید پایین آمدن از این پیک بیماری را بدهیم.

سیامک محبی همچنین روند افزایشی فوتی‌های کرونایی در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: تعداد بیماران فوتی روز به روز بیشتر می شود و به نظر می رسد کرونای انگلیسی که میزان کُشندگی آن بالاتر است در قم نیز در حال وقوع می‌باشد.

وی افزود: در هفته گذشته ۱۱ هزار و ۹ مورد آزمایش کرونا در مرکز بهداشت، ۷۸۴ مورد در بیمارستان و هزار و ۴۰۵ مورد نیز در بخش خصوصی قم انجام شده است.

معاون علوم پزشکی قم با بیان اینکه تعداد آزمایش‌های پی. سی. آر مراکز منتخب استان به سه هزار و ۶۵۳ مورد افزایش یافته است افزود: کل نمونه‌های گرفته شده ۱۳ هزار و ۱۹۸ مورد یعنی ۹۸ در هر ۱۰ هزار تَن بوده که نسبت به ایام گذشته سال بالا است.

وی ادامه داد: از کل این تعداد ۲ هزار و ۷۵۸ مورد بیمار را شناسایی کردیم که کاهش تعداد موارد مثبت را نشان می دهد ولی با ماه‌های دی، بهمن و اسفندماه سال قبل که تعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد را شناسایی می کردیم قابل قیاس نیست.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت نمایند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید