کد خبر: 338629
۰
۰
نسخه چاپی

طرح مواسات و کمک‌های‌های مردمی در قم تقویت شود

بهرام سرمست روز چهارشنبه در پایان جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: گزارشی که از میزان رعایت پروتکل‌ها بین اقشار مختلف و همچنین مکان‌های متفاوت موجود در استان ارائه شد، نشان دهنده افزایشی بودن روند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر با یک موج سهمگین کرونایی در سطح جهان، ایران و بویژه قم مواجه هستیم تصریح کرد: موج چهارم این بیماری بسیار سهمگین تر از موج‌های قبلی است به نحوی که متاسفانه از نظر تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها روند صعودی را شاهد هستیم.

استاندار قم با تاکید بر اعمال بیش از پیش مراقبت‌ها و نظارت‌های بهداشتی گفت: باید از عموم شهروندان تقاضا کنم که میزان رعایت مسائل بهداشتی را افزایش دهند و مانند سه خیز گذشته این بیماری پایبندی خود را نشان دهند.

وی اضافه کرد: در سایه همراهی‌های شهروندان، ما نیز بتوانیم با اعمال نظارت‌ها و اعمال محدودیت‌ها این موج را که در حال خیز است در مرحله نخست کنترل، و پس از آن مهار نموده و کاهش دهیم.

استاندار قم همچنین با اشاره به اجرای طرح مواسات و کمک‌های مومنانه خاطرنشان کرد: این طرح باید برای اقشار ضعیف توسط خیران و گروه‌های مردمی تقویت شود و یک بسیج همگانی نیز در این زمینه شکل بگیرد.

وی تداوم جدی طرح شهید سلیمانی را نیز مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: طرح واکسیناسیون نیز بر اساس اولویت گذاری که در ستاد ملی مبارزه با کرونا طراحی شده در استان هم با جدیت دنبال شود و نیازمندی‌های این طرح از جمله ماشین مخصوص حمل واکسن نیز از محل منابع متناسب تهیه شود و در اختیار مرکز بهداشت قرار بگیرد تا در آینده بتوانیم گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.

استاندار قم همچنین با اشاره به ضرورت نظارت‌های بیشتر بر فعالیت اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان در دوران کرونا یادآور شد: خدمات مردم به صورت الکترونیکی ارائه شود و هر کدام از دستگاه‌ها نیز مکلف هستند سه وظیفه پُرمشتری خود را به صورت الکترونیکی ارائه نمایند.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر علت کمرنگ شدن حضور گروه‌های جهادی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قم در مقایسه با پیک‌های قبلی گفت: چنین چیزی را قبول ندارم، مردم ما نشان دادند که نوع دوست، خیر و خیر اندیش هستند و طلبه‌های جهادی ما نیز همیشه بودند و خواهند بود.

وی بیان کرد: در یک شرایطی هم از طرف مردم و هم از طرف برخی دستگاه‌ها عادی انگاری شده است، باید جبران شود چون نمی توانیم موج چهارم را به این سادگی کنترل کنیم امیدواریم فضای همدلی و همراهی برای مواجه با این موج اوج بگیرید و متناسب با آن بر مشکل فائق بیاییم.

قم از روز هجدهم فروردین‌ماه در نقشه رنگ بندی کرونایی کشور به حالت قرمز درآمده است و درصدر استان هایی است که شیوع آن رشد صعودی دارد و دست اندرکاران به احتمال افزایش موارد ابتلا و فوتی در صورت توجه نکردن کافی شهروندان به محدودیت ها، پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ابراز نگرانی می‌کنند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید-۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید