دوم اردیبهشت و مهمترین خبرهای کرونایی استان‌ها

بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، ویروسی که هم اکنون نقشه ایران را قرمز کرده و در هفته های اخیر با تاخت و تاز در بیشتر نقاط کشور در سایه رعایت نشدن نکات مهم بهداشتی، راه را برای ابتلا و قربانی کردن تعداد بیشتری از هموطنان هموار کرده است.

براساس آمار رسمی، ۲۴ هزار و ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد و کووید ۱۹ در همین مدت، جان ۴۵۳ نفر دیگر را در کشور گرفت.

استفاده از ماسک مخصوصا در فضاهای بسته، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مداوم دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و سفرهای غیرضروری درون شهری و بین شهری از توصیه های مکرر و مستمر کارشناسان برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کروناست که در موج چهارم خیزش بسیار خطرناکتر از قبل است؛ زیرا جهش یافته و این قابلیت را پیدا کرده که علاوه بر افزایش سرعت انتقال، جوان ها و کودکان را هم درگیر کند.

علاوه بر این، به بیان یک دانشیار ویروس شناسی در ایلام، عامل بیماری کووید ۱۹ برای فرار از سیستم ایمنی برخی بیماران احتمالا تغییراتی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد سرخوشه هایی می شود که امیدواریم واکسن‌ها، برخی داروها و سیستم ایمنی خود فرد بتوانند این فریب ویروس را خنثی کنند.

دکتر اکرم آستانی افزود: اینکه این ویروس تا چه زمانی می خواهد در بین انسانها مانور دهد مشخص نیست اما نکته مهم این است که واکنش های سیستم ایمنی و عوارض آن بیشتر از اثرات این ویروس باعث وخیم‌تر شدن حال بیماران و مرگ آنها می شود.

اخبار دریافتی از نقاظ مختلف کشور حاکی از آن است که برای مهار بیماری و قطع زنجیره ابتلا، همکاری تمامی هموطنان در اجرای شیوه نامه ها و سرعت بخشی به واکسیناسیون عمومی ضروری است.

در آذربایجان شرقی که بی تفاوتی شهروندان در برابر خطر بیماری شرایط حادی را در مراکز درمانی آن ایجاد کرده است، یک هزار و ۶۰۶ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که این رقم نسبت به بیشترین بستری ها در پیک سوم شیوع در آبان ماه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.

به گفته مدکتر عباسعلی درستی عاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بستری شدند که بیشترین رقم در میزان بستری های روزانه در سال جاری است.
وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ نفر بر اثر بیماری کرونا در استان جان خود را از دست دادند این در حالی است که در روزهای نخست فروردین ماه حداکثر یک فوتی داشتیم.

در استان کرمانشاه هم ۶ نفر دیگر در شبانه روز گذشته تسلیم کرونا شدند و مجموع جان باختگان استان بر اثر ابتلای قطعی به کرونا از ابتدای اپیدمی تاکنون به یک هزار و ۶۲۲ نفر رسید.

تعداد بیماران بستری کووید ۱۹ در کرمانشاه در ۲۴ ساعت گذشته به ۸۶۳ نفر رسید که نسبت به روز قبل سه نفر افزایش یافته است.

در اصفهان طی ۲۴ ساعت گذشته ۴ بیمار کرونایی در کاشان جان باختند.

به گفته مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار بستری مبتلایان کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۳۵۹ نفر است که ۳۰۶ بیمار در کاشان و ۵۳ بیمار در آران و بیدگل بستری تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

مریم امیدی همچنین گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۲۲۰ مورد جدید به ۲۰ هزار و ۲۵۸ نفر رسید.

اما در لرستان که تمامی شهرهای آن در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند، شمار قربانیان با فوت ۱۳ بیمار دیگر در شبانه‌روز گذشته ب به یکهزار و ۵۸۲ نفر رسید.

هم اکنون یک هزار و۳۰۲ بیمار و مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

در نقطه دیگری از کشورمان، البرز که وضعیت قرمز دارد، کرونا با به جا گذاستن ۳۴ قربانی در شبانه روز گذشته، رکورد تازه ای در موج چهارم شیوع زد.

دکتر محمد فتحی رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که با مرگ این تعداد بیمار، شمار جانباختگان کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به سه هزارو۲۹۶نفر درالبرز رسیده است.

وی ادامه داد: اکنون در مجموع یک هزارو ۵۳ بیمار در این مراکز تحت مراقبت پزشکی ویژه قرار دارند.

فتحی از مردم خواست برای مهار کرونا در خانه ها بمانند و یادر صورت ضرورت با استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مکان های عمومی حضور یابند.

در این میان، مراکز درمانی یزد هم که این روزها با روند صعودی مبتلایان مواجه هستند، ۱۱۴ بیمار جدید را در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان پذیرش کرده اند.

هم اکنون شهرستان های تفت، بهاباد و بافق در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان دیگ در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

اما بیمارستان‌های ملایر در استان همدان هم دیگر ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی را ندارند.

به گفته معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر، ظرفیت تخت‌های سه بیمارستان امام حسین(ع)، مهر و تامین اجتماعی دکتر غرضی ملایر تکمیل شده و دیگر امکان و ظرفیت پذیرش و بستری بیماران جدید کرونایی را ندارند.

حسین فارسی اصلی‌ترین عامل در روند صعودی شیوع ویروس کرونا را تداوم ترددها، دورهمی‌های خانوادگی و تجمع عنوان کرد و افزود: این در حالیست که مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌ها بی‌توجه شده‌اند و عادی‌انگاری کرونا در جامعه شرایط را خطرناک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط هر روز بدتر و وخیم‌تر می‌شود، اظهار کرد: اگر مردم حساسیتی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداشته باشند، هفته‌های بعد طبق اعلام مسوولان بهداشت و درمان، شرایط کرونایی بدتری را تجربه خواهیم کرد.

در همین حال در همدان، تمامی شهرستان ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند

در سیستان و بلوچستان نیز با افزوده شدن ۱۴۹ مورد جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۰ هزار و ۹۴۵ نفر رسید و هم‌اینک ۱۶۸ بیمار حاد تنفسی و ۸۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار دارند.

سایر اخبار کرونایی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت که مشکلی در خصوص تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کووید ۱۹ در استان وجود ندارد و این اقلام به اندازه کافی تامین شده است.

"محسن اسدبیگی" با بیان اینکه تهیه داروهای کرونا نسبت به ماه های قبل، چندین برابر افزایش یافته است ادامه داد: افراد می توانند داروهای درمان کرونا را با نسخه پزشک و مراجعه به داروخانه های منتخب تهیه کنند.

در چهارمحال و بختیاری که تمامی ۱۰ شهرستان آن در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر شیوع کرونا قرار دارند.، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرد که با شیوع کرونا جامعه کارگری استان آسیب قابل توجهی دیده و تلاش شده با توزیع کمک‌های مومنانه بخشی از فشار کرونا بر جامعه کارگری را کاهش داد.

حفیظ‌الله فاضلی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفر از جامعه کار و تلاش استان متاثر از ویروس کرونا شد، افزود: از این تعداد ۱۶ هزار نفر برای دریافت تسهیلات جبران خسارت کرونا مراجعه نکردند.

ویهمچنین از تشدید بازرسی‌ها از کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان از سوی بازرسان کار و بهداشت محیط خبر داد و اظهار داشت: این بازرسی ها تا اردیبهشت‌ماه تشدید می‌شود و غربالگری کارگران بیمار در دستور کار قرار دارد.

خبر دیگر از کرمانشاه این که فرماندار هرسین از مقاومت برخی اصناف برابر اجرای پروتکل‌ها خبر داد و این رفتار را تاسف بار خواند.

عبدالله کنجوریان در جریان مشکلات آنها و اجاره سنگین مغازه‌ها قرار داریم، ولی سلامت مردم، خود و خانواده اصناف بر فعالیت اقتصادی و کسب درآمد ارجحیت دارد.

همچنین فرمانده انتظامی شهرستان ابهر اعلام کرد که ۳۹ واحد صنفی ناقض محدودیت‌های کرونایی دراین شهرستان پلمب شد

گفت: فروردین امسال ۳۹ واحد صنفی ناقض محدودیت‌های کرونایی در سطح این شهرستان شناسایی و پلمب شدند.

سرهنگ محمد مهدیخانی اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بر اصناف با محوریت پیشگیری از ویروس کرونا در این شهرستان را مورد تاکید قرار داد و افزود: طی مدت یاد شده نیروی انتظامی با همکاری اتاق اصناف و شبکه بهداشت شهرستان ابهر از هفت هزارو ۴۲۰ واحد صنفی در این شهرستان به صورت محسوس و نامحسوس بازدید داشتند.

جولان کرونا و تداوم محدودیت‌ها
با توجه به وضعیت بحرانی و شرایط ناشی از همه گیری ویروس کرونا تصمیم هایی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شده است که برگزار نشدن مناسک نماز جمعه در مناطق پرخطر یکی از آنهاست.

بر این اساس، نماز جمعه فردا در هیچ یک از شهرستان های استان های همدان و گیلان برگزار نمی شودو در خراسان جنوبی هم با توجه به وضعیت رنگ بندی کرونایی آن، فقط در شهرستان خوسف برگزار خواهد شد.

در همین حال رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان رضوی اعلام کرد که نماز جمعه سوم اردیبهشت با رعایت شیوه‌نامه‌‎های بهداشتی مقابله با کرونا در صحن پیامبر اعظم (ص) حرم امام رضا(ع) اقامه می‌شود.

سید محمود تشکری گفت: نماز جمعه فردا به غیر از مشهد در شهرهای تایباد، فریمان، خواف، زاوه، رشتخوار، جنگل و فتح آباد این استان نیز اقامه می‌شود.

تمدید محدودیت های کرونایی از دیگر تمهیدات برای مقابله با کروناست.

بر این اساس فرماندار اردبیل از تمدید یک هفته ای محدودیت ها در این استان خبر داد و گفت: اگر همراهی همه مردم را در اجرای محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل های بهداشتی نداشته باشیم دوباره زمان محدودیت‌ها تمدید خواهد شد.

مسعود امامی یگانه تصریح کرد: در شرایط کنونی عموم شهروندان فقط باید برای انجام امور خیلی ضروری در محافل عمومی و خارج از منزل حضور یابند و انتظار این است فقط یک نفر از اعضای خانواده برای خرید و تامین مایحتاج عمومی مردم و حسب ضرورت از منزل خارج شود.

امامی یگانه ابراز امیدواری کرد با همراهی همه مردم در اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در آینده نزدیک شاهد کاهش تعداد بستری و فوتی در سطح شهرستان اردبیل باشیم.

وی گفت: با توجه به شرایط سخت کرونا و اینکه ظرفیت بیمارستان‌های شهرستان اردبیل در حال تکمیل شدن است علاوه بر راه اندازی بیمارستان صحرایی یکی از مدارس اردبیل به ۱۵ تخت و امکانات لازم مجهز شد و در صورت نیاز، به بیماران کرونایی خدمات ارائه خواهد کرد.

روند افزایشی شیوع کرونا در استان اردبیل از حدود چهار هفته پیش و همزمان با سفر گسترده نوروزی شهروندان به استان شتاب گرفته و همانند نیمه پاییز پارسال، در مسیر صعودی قرار دارد.

در استان فارس هم محدودیت‌هایی کرونایی یک هفته دیگر تمدید شد.

این خبر را عبدالرضا قاسمپورجانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد و افزود: هم‌اینک از مجموع ۳۶ شهرستان استان ۲۶ شهرستان از جمله شیراز در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲ شهرستان شامل بختگان و سرچهان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

واکسیناسیون

امروز مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد که ۲میلیون دوز واکسن کرونا تاکنون وارد کشور شده و طبق مندرجات سند ملی واکسیناسیون و بر اساس جمعیت، بین استان‌ها تقسیم شده است.

علی ابزاره که به سمنان سفر کرده است، با اشاره به افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور به خبرنگاران ابراز داشت: ۷۰۰ هزار دز واکسن آسترازنکا طی روزهای آینده در کشور تزریق می‌شود.

وی افزود: در ادامه گام‌هایی که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برداشته شد، گام بعدی واکسیناسیون عمومی است و در این راستا، سند ملی واکسیناسیون تدوین شده و در حال اجرا است.

در حال حاضر، سهمیه واکسن هر استان طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بر مبنای شمار پرسنل بهداشت و درمان هر دانشگاه، تعداد بیماران صعب العلاج و جانبازان و... اختصاص می یابد.

دیگر اخبار مرتبط با واکسیناسیون علیه کرونا، به آغاز نام نویسی از داوطلبان واکسن آزمایشی مربوط می شود.

در همین ارتباط، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:نام نویسی از داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نوترکیب انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در بندرعباس آغاز شد.

به گفته دکتر فاطمه نوروزیان این واکسن پس از گذراندن موفق مرحله ۱ و ۲، واردمرحله سوم کارآزمایی بالینی می شود تا پس از تایید نهایی، در انستیتو پاستور ایران نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

وی، سکونت در بندرعباس ،سن ۱۸تا ۸۰سال ، داشتن سلامت عمومی یا بیماری زمینه ای کنترل شده را از شرایط داوطلبان اعلام کرد.

آزمایش واکسن کرونا پاستور بر روی ۳۵۰۰ داوطلب اصفهانی

در اصفهان هم مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سهمیه اصفهان از مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا(کرونا پاستور) سه هزار و ۵۰۰ داوطلب است.

آرش نجیمی افزود: واکسن کرونای نوترکیب که توسط انستیتو فینلای کوبا و با مشارکت انستیتو پاستور ایران تولید شد پس از گذراندن مراحل یک و دو وارد مرحله سوم کارآزمایی بالینی شد تا پس از تایید نهایی در انستیتو پاستور نیز تولید و واکسیناسیون عمومی با آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه مرحله سوم کارآزمایی بالینی این واکسن در هفت استان از جمله اصفهان و بر روی ۲۴ هزار داوطلب انجام خواهد شد، اظهار داشت: سهمیه اصفهان تعداد یادشده است.

نجیمی با اشاره به شرایط داوطلبان برای مشارکت در اجرای این مرحله آزمایشی، خاطرنشان کرد: افراد واجد شرایط باید بین ۱۸ تا ۸۰ سال داشته و در شهر اصفهان ساکن باشند و از سلامت عمومی برخوردار بوده یا در صورت داشتن بیماری زمینه ای، کنترل شده باشد.

آغاز مرحله نخست تزریق واکسن کرونا به ۴۷ نفر از پاکبانان شهرداری اشنویه، آغاز نخستین مرحله واکسیناسیون پاکبانان شهرداری بیرجند که بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند، تزریق هزار و ۶۵۵ دوز واکسن کرونا به کادر درمان در خوی و تداوم این روند، قرار داشتن ۸۰۰ جانباز قزوینی در اولویت دریافت واکسن کرونا از دیگر تحولات مرتبط با واکسیناسیون علیه این بیماری است.

امار رسمی وزارت بهداشت/ کرونا جان ۴۵۳ نفر دیگر را در کشور گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۸ هزار و ۳۶۶ نفر رسیده است.

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه اعلام کرد: تاکنون ۵۱۸ هزار و ۹۰۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۴۸ هزار و ۲۹۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۶۶۷ هزار و ۲۰۲ دوز رسید.

از دیروز تا امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۴ هزار و ۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۴۳۸ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۳۳۵ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

همچنین پنج هزار و ۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید