کد خبر: 339540
۰
۰
نسخه چاپی

ناگفته های مذاکرات وین و تاثیر آن بر انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار خبرنگارما فؤاد ایزدی، عصر سه شنبه در نشست وبیناری با موضوع ناگفته‌های مذاکرات وین و تأثیر آن بر انتخابات ۱۴۰۰ با بیان اینکه مذاکرات وین در حال حاضر به چند دلیل اهمیت دارد، گفت: این مذاکرات هم برای دولت فعلی و هم برای آمریکایی‌ها حائز اهمیت است.

تحلیلگر مسائل سیاسی با طرح این سوال که چرا آمریکایی‌ها علاقه مند به مذاکره هستند، افزود: دلیل اول آن است که برجام توافق خوبی برای آمریکاست، هم از جهت هسته‌ای و هم غیر هسته‌ای و آمریکایی‌ها بهترین روش محدود کردن برنامه هسته‌ای را محدود کردن به دست خود ایران می‌دانند و برجام یکی از بهترین موارد برای این روش است.

این استاد دانشگاه دلیل دوم علاقمندی آمریکایی‌ها به مذاکرات را ایجاد انسجام در دنیا علیه ایران بیان و تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند حالتی مانند سال ۲۰۱۳ در فضای جهانی علیه ایران ایجاد کنند که در آن برهه حتی چین و روسیه نیز در مقاطعی با آمریکا همراه شدند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به دلیل سوم تمایل آمریکایی‌ها به مذاکره، تصریح کرد: دلیل سوم مباحث انتخاباتی است و آمریکایی‌ها دوست دارند دولتی بر سرکار بیاید که امتیاز بیشتری بدهند و با مجموعه‌ای که هشت سال گذشته را صرف مذاکرات نمودند و امتیازاتی دادند ادامه دهند و نمی‌خواهند با دولتی روبرو شوند که قائل به مقاومت و امتیاز ندادن به آنان باشد.

وی با بیان اینکه طرف داخلی هم مایل به انجام این مذاکرات است، افزود: از جهتی دیگر طرف داخلی هم علاقه بسیاری برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات دارد چرا که تمام توان دوره خود را متمرکز بر مذاکرات نمود و آخرین حربه برای موفقیت خود در انتخابات آتی را در گرو توفیق در این مذاکرات می‌بیند.

فواد ایزدی با اشاره به خطرات حواشی مذاکرات، تصریح کرد: این خطر وجود دارد که طرفین مذاکرات به یک نتیجه موقتی برسند و این توافق سست نتواند برای بعد از انتخابات باقی بماند و به نظر می‌رسد این توافق بیشتر یک پروژه انتخاباتی باشد تا اینکه عزمی بر حل مسائل و مشکلات داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به دلایل تمایل آمریکایی‌ها به طولانی و فرسایشی شدن مذاکرات، تاکید کرد: اولین دلیل آن است که آمریکایی‌ها می‌دانند اگر به توافق برسند باید تحریم‌ها برداشته شود ولی آمریکایی‌ها اصلاً تمایلی به آن ندارند و اگر مذاکرات فرسایشی و طولانی شود عملاً این عدم لغو تحریم‌ها در طولانی مدت اتفاق می‌افتد که این همان مطلوب آمریکایی هاست.

تحلیلگر سیاسی با اشاره به دومین دلیل تمایل آمریکایی‌ها به فرسایشی کردن مذاکرات، افزود: سیاست‌های بایدن در بین افراد کنگره و سناتورها مخالفانی دارد و به دلیل آنکه بایدن نمی‌خواهد خود را در تقابل با این مخالفان قرار دهد و از جهتی ژست مذاکره با ایران را هم بگیرد، تمایل به فرسایشی شدن مذاکرات دارد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید