نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر افتتاح شد

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با حضور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی کشور به صورت حضوری و مجازی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ امروز سه‌شنبه 28 اردیبهشت ماه در سالن دفتر مرکزی جهاددانشگاهی برگزار شد.

عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس شورای سیاستگذاری این همایش در ابتدای این‌برنامه، با ارائه توضیحاتی کوتاه در رابطه با موضوع نشر و جایگاه کتاب در حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی در کنار فعالیت‌هایی که در حوزه های مختلف پژوهشی، آموزشی و اشتغال دارد یکی از مهم‌ترین فعالیت های آن حوزه فرهنگی است؛ زیرا حوزه فرهنگی دانشجو محور است و توجه ویژه‌ای به نیازسنجی دانشجویان و مسایل روز جامعه دارد.

وی با اشاره به اینکه پنج رویداد مهم در سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی صورت می‌گیرد، افزود: این رویدادها شامل جشنواره کتاب سال دانشجویی است که ۲۹ دوره برگزار شده، جشنواره ملی پایان‌نامه سال، مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای و اولین دوره مسابقه ملی کتاب سه دقیقه‌ای از این جمله است و در کنار این‌ها نشست‌های مستمر و منظمی در خصوص نقد کتاب نیز برگزار می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با اشاره به اهمیت اقتصاد نشر گفت: ما توانستیم برندی با عنوان «شانزده» را که نامش از 16 مرداد (سالروز تشکیل جهاددانشگاهی) و ۱۶ آذر (روز دانشجو) برگرفته شده، طراحی کنیم و عمده فعالیت‌های ما از این پس با این برند خواهد بود و در ادامه به سمت جریان‌سازی در حوزه نشر خواهیم رفت. همچنین فصلمنامه «نوشتار» را بتازگی در ان زمینه تاسیس کرده‌ایم که نخستین شماره آن منتشر شده است. در حوزه بین المللی نشر نیز علاوه بر برگزاری این کنفرانس، در زمینه‌ ترجمه‌ از زبان‌های خارجی به فارسی و ترجمه‌ معکوس را در دستور کار خود داریم.

در ادامه حامد علی‌اکبرزاده رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی گفت: نشر و کتاب مقوله ای چند بعدی است که 3 بعد فرهنگی، اقتصادی و علمی آن بسیار برجسته است و اهمیت ویژه‌ای دارد. به لحاظ فرهنگی به نظر می‌رسد که کتاب و نشر مهمترین ابزاری به شمار می‌روند که در ارتباط‌های فرهنگی، ارتباط بین اندیشه‌ها و ارتباط بین سنت ها تاثیرگذار هستند و از یک منظر در واقع کتاب مهمترین کالاهای فرهنگی محسوب می شود.

وی افزود:‌ چطور می‌شود بشر را بدون کتاب و بدون صنعت نشر تصور کرد؟ به لحاظ اقتصادی اولا صنعت نشر در کتاب محدود نمی شود و ثانیا اگر فقط نگاه محدود داشته باشیم و فقط کتاب را مد نظر بگیریم همین کتاب پردرآمدترین صنایع فرهنگی محسوب می‌شود و نمونه‌هایی از آن را می‌توانیم در مجموعه‌هایی مثل «آمازون در دنیا» ببینیم. به لحاظ عملی هم به نظر می رسد مهمترین ابزار ترویج علم کتاب است. پرداختن به چنین‌مقوله چند بعدی که ابعاد علمی، فرهنگی و اقتصادی دارد از مجموعه‌هایی بر می‌آید که این مجموعه‌ها هم چند بعدی باشند و به نظر می‌رسد پرداختن به این مساله از سوی نهادی مثل جهاد دانشگاهی کاری است که متناسب با شان، وظایف و اهداف نهاد محسوب می‌شود.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: ما در واقع در نخستین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر هدف اول و هدف اصلی ما این بوده که به بستری مناسب برای تبادل نظر، گفتگو و بعد در زمینه‌های مختلف نشر ایجاد کنیم و بتوانیم در واقع جریان سازی برای یک گفتمان علمی و فرهنگی در حوزه کتاب و نشر کنیم. ضمن اینکه برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی بستر مناسبی را برای استفاده از تجارب بین المللی و دیدگاه‌های پژوهشگران خارجی در زمینه کتاب و نشر فراهم خواهد کرد. با برگزاری این‌رویداد زمینه‌ مناسب فراهم خواهد شد تا با آخرین دستاوردهای دنیا در زمینه چاپ، نشر و کتاب آشنا شویم و بحث‌های تخصصی و کارشناسی در زمینه‌های جدیدی مثل نشر الکترونیک و بحث‌های تخصصی در زمینه مسایل مهم مانند اقتصاد نشر داشته باشیم.

علی‌اکبرزاده گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ما امسال به‌عنوان بخش ویژه و عنوان فرعی مساله ترجمه و توسعه فرهنگی را در این کنفرانس انتخاب کردیم. به باور همه اهالی فرهنگ و اندیشه مساله ترجمه فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را پیش روی ما و پیش روی جامعه قرار می‌دهد که بایستی از منظرهای مختلف و از ابعاد مختلف به آن پرداخت. پرداختن به این‌مساله در مجموعه‌ای که بیش از ۹ هزار عنوان از ابتدای تاسیس خود کتاب چاپ کرده، چه کتاب‌های ترجمه و چه کتاب‌های تالیفی، به نظر می رسد که متناسب با شان و جایگاه این مجموعه است.

وی در ادامه گفت: از دی‌ماه سال ۹۹ فراخوان کنفرانس و دریافت مقالات را اعلام کردیم و تا پایان اسفندماه مقالات را دریافت شد. مجموعه مقالاتی که دریافت شد ۱۵۱ مقاله بود که از بین آن ها 62 مقاله برای ارایه سخنرانی پذیرفته و در کتابچه چکیده مقالات کنفرانش منتشر شد. از مجموع 62 مقاله، 21 سخنرانی در قالب پنل امروز ارایه می شود و 41 سخنرانی به صورت فردی اجرا می شود. زبان مقالات فارسی و انگلیسی بود و ما توانستیم از ۱۱ کشور دنیا شامل روسیه، استرالیا، صربستان، پاکستان، نیجریه، آمریکا لبنان، دانمارک، سریلانکا، آلمان و فرانسه مقالاتی را دریافت کنیم که تعدادی به عنوان سخنرانی پذیرفته و در کتابچه منتشر شد.

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در پایان گفت: از مجموع 151 مقاله‌ای که دریافت کردیم ۷۶ مقاله کار افرادی بود که دکترای تخصصی داشتند، 36 مقاله از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و18 مقاله از دانشجویان کارشناسی ارشد، 11 مقاله دانشجویان دکتری و 10 مقاله از سایرین دانشجویان بود.

اختتامیه این‌برنامه عصر امروز با سخنرانی حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند این‌کنفرانس را از طریق پایگاه اینترنتی جهاددانشگاهی به نشانی www.acecr.ac.ir و پایگاه‌های http://roytab.ir ،http://isba.ir به‌صورت زنده دنبال کنند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید