۲۸ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

ایران در شرایطی که تحت ظالمانه ترین تحریم ها در شرایط سخت کرونایی قرار داشت موفق شد با بهره گیری از توان نخبگان و امکانات داخلی واکسن کرونا را تولید کند که بنابر اعلام مسوولان از خردادماه به مجموعه واکسن ها خواهد پیوست و در این زمینه کشورمان در مدت کوتاه راه ۲۰ ساله را طی کرده است.

با توجه به اینکه مردم ایران روزهای سختی را در حدود یک سال و نیم گذشته سپری کرده اند خبر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه تمامی جمعیت کشور تا پایان امسال زیرپوشش واکسیناسیون کرونا قرار می‌گیرند روزنه امیدی را گشود و اینک برای اعلام پایان کرونا روزشماری می کنیم.

سعید نمکی این نوید را هم داده است که به دنبال اقدامات و برنامه ریزی ها این تعداد به بیش از ۴۰۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است در حالی که پیش از این روزانه ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار نفر علیه کرونا واکسینه می‌شدند.
از وزیر بهداشت این مطلب را هم بشنوید که تا اوایل تیر ماه امسال ۱۴ میلیون نفر شامل بیماران خاص و بالای ۶۰ سال در کشور واکسینه خواهند شد و تا اواخر تابستان جمعیت انبوه تری زیر پوشش واکسیناسیون قرار می گیرند.

نمکی امروز در بیست و پنجمین آیین پویش ره سلامت همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام و بهره‌برداری از چند طرح‌ بهداشتی و درمانی در نیشابور ناگفته های دیگری را هم بازگو کرد و گفت: در این دوره همه کمک کردند تا بتوانیم افتخاری بزرگ را برای ایران تحریم‌شده رقم بزنیم، دستهای ما را در بدترین شرایط، مظلومانه بسته و به دروغ می‌گفتند که هیچ محدودیتی در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن قائل نیستیم.
وی اظهار کرد: در آینده اگر عمری باقی بود و خاطرات این روزها را نوشتم، خواهید دید چه روزهای مظلومانه‌ای را سپری کرده و ایامی به مراتب سخت‌تر از دوران دفاع مقدس را تجربه کردیم.
وی بیان کرد: در ایام دفاع مقدس ته خزانه‌ای، مقداری گردش مالی و فروش نفت داشتیم ولی امروز به قدری هوشمندانه ما را قفل کرده بودند که حتی امکان تهیه یک ماسک، گان و لباس برای کارکنان بخش درمان نداشتیم و من بارها در تنهایی خود بر این‌ مظلومیت گریستم اما مجاهدان خط مقدم مقابله با کرونا دل به آتش بلا زدند.

اما اینک پس از گذراندن روزهای تلخ به وضعیت مناسبی به لحاظ کنترل و واکسیناسیون کرونا رسیده ایم که این مطلب را می توان از آمار و اطلاعاتی که روزانه از تعداد دریافت کنندگان واکسن منتشر می شود، به روشنی مشاهده کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از جمله افرادی است که امروز درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا اعلام کرد که در استان کرمانشاه این کار با دقت و سرعت عمل بالا و براساس دستورالعمل تعیین شده از سوی وزارت بهداشت در حال انجام است.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: تزریق واکسن کرونا برای دانشجویان پزشکی و پرستاری نیز از اولویت های وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است و تمهیداتی اندیشیده شده که این دانشجویان در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند و تلاش می کنیم در واکسیناسیون عمومی کرونا علاوه بر تقسیم بندی سنی، درصدی از سهمیه واکسن به مشاغل پر خطر و مشاغلی که ارتباط بیشتری با مردم دارند اختصاص یابد که در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا به طور قطع اجرایی خواهد شد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در امور ستادی و اجتماعی نیز از واکسینه شدن ۷۰ درصد افراد در گروه سنی سالمندان این استان علیه بیماری کرونا خبر داد.

حسین صافی زاده افزود: گروه های سنی سالمندان در فاز دوم اجرای طرح واکسیناسیون قرار دارند که بعد از واکسینه کردن گروه سنی ۸۰ سال به بالا گروه سنی ۷۵ سال به بالا از هفتم اردیبهشت مورد هدف قرار گرفته است.

وی یادآورشد: مراکز تجمعی واکسیناسیون به منظور خدمت رسانی مناسب تر در دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان در نظر گرفته شده به طوری که در مرکز استان کرمان سه مرکز وجود داشت که از روز گذشته با اضافه کردن یک مرکز به چهار مرکز افزایش یافت.

مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به تداوم واکسیناسیون سالمندان آذربایجان‌شرقی در مقابل کرونا اعلام کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار نفر در استان در گروه های مشمول و اولویت‌دار، واکسن کرونا دریافت کرده اند.

سیمین خیاط زاده مجموع واکسن کرونای توزیع شده در آذربایجان شرقی را تاکنون ۱۳۰ هزار دوز ذکر کرد و افزود: در زمان حاضر واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال علیه کرونا در سراسر استان در حال اجرا است و واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال استان از این هفته آغاز شده است و حدود ۶۲ درصد آنها علیه کرونا واکسینه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان هم تاکنون واکسینه شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه هم در خبری به آغاز واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ تاکنون، یک‌هزار و ۷۰۰ شهروند در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۶۰۰ نفر افراد بالای ۸۰ سال و ۲۰۰ نفر افراد بالای ۷۵ سال در اشنویه تاکنون واکسینه شده و افراد واجد شرایط در این محدوده سنی شامل یکهزار و ۵۶۹ نفر هستند.

حسین زرزا اظهار داشت: واکسیناسیون حدود ۹۰۰ نفر از کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، پاکبانان و جانبازان در این شهرستان نیز صورت پذیرفته و سایر گروه های هدف و دیگر شهروندان از مراجعه بدون هماهنگی برای دریافت واکسن خودداری کرده تا تجمع و خللی برای گروه هدف سالمند که جزء گروه های پرخطر هستند، ایجاد نشود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه گفت: چهار پایگاه واکسیناسیون در شهر و روستاهای این شهرستان برای تزریق واکسن کرونا راه‌اندازی شده و این مراکز در پایگاه "نالوس"، "آغبلاغ"، "نلیوان" و مرکز تجمیعی شهدای غزه فعال بوده و نسبت به پذیرش و تزریق واکسن کووید ۱۹ افراد اقدام خواهند کرد.

زرزا با انتقاد از عدم استقبال برخی از شهروندان واجد شرایط افزود: فرهنگ سازی متناسب در این شهرستان جهت واکسیناسیون به خوبی صورت نگرفته و از تمامی رسانه‌ها، معتمدان و روحانیون تقاضا داریم جهت تشویق مردم و سالمندان اقدام کنند و تاکنون هیچ موردی از عوارض واکسیناسیون در افراد دیده نشده است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین نیز گفت: ۲هزار و ۷۰۰ نفر از سالمندان بالای ۷۵ سال تاکنون در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسیناسیون شدند.

دکتر ابوذر صباغی افزود: گروه‌های سنی سالمندان بالای ۷۵ سال در مرحله دوم اجرای طرح واکسیناسیون قرار دارند که بعد از اتمام مهلت تزریق واکسن گروه سنی ۸۰ سال به بالا از هفتم اردیبهشت مورد هدف قرار گرفته‌اند و یک‌هزار و ۱۲ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال نیز در این شهرستان علیه ویروس کرونا واکسینه شدند.

وی یادآور شد: تاکنون کادر بهداشت و درمان، نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ پزشکان بخش های دولتی و خصوصی ،جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، پاکبانان و کارکنان غسالخانه این شهرستان واکسن دریافت کردند.

۲۸ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

وضعیت کرونا در استان ها

زاهدان/ با افزوده شدن ۱۸۶ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۴ هزار و ۷۴۸نفر رسیده و هم‌اینک ۱۵۷ بیمار حاد تنفسی و ۷۴ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند و با فوت ۲ مورد جدید شمار فوتی های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۰۰ نفر رسید.

خرم‌آباد/ تعداد مبتلایان کرونا در این استان با شناسایی ۲۹۳بیمار جدید طی شبانه روز گذشته به ۱۱۳ هزار و ۲۷۵ نفر رسید، سه شهروند این استان نیز در شبانه‌روز گذشته به دلیل کرونا جان باختند و اکنون مجموع قربانیان به یک هزار و ۸۰۶ نفر رسیده است.

کرج/ بیماری کووید۱۹ سبب مرگ ۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در این استان شده است و با فوت این بیماران ، شمار جانباختگان به سه هزارو۸۸۷ نفر رسید، ۱۱۵ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته به تخت های بستری در بیمارستان های استان البرز انتقال یافتند و اکنون در مجموع ۸۳۵ بیمار در این مراکز تحت درمان هستند.

کرمانشاه/ براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مناطق مختلف این استان از حالت قرمز خارج شد و شهرستان‌های، کرمانشاه، صحنه، اسلام‌آبادغرب، پاوه، کنگاور، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و جوانرود در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ثلاث باباجانی، قصرشیرین، دالاهو و روانسر در وضعیت زرد قرار دارند.

ایلام/ ۹۵ ابتلا جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شد که با این احتساب مجموع مبتلایان استان به ۳۸ هزار و ۴۹ نفر افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۲ فوتی ناشی از کرونا ثبت شد که با این احتساب تعداد فوتی های استان به ۷۷۳ نفر رسید.

اکنون شهرستان های هلیلان، بدره، سیروان و ملکشاهی و مهران در وضعیت زرد و ایلام، آبدانان، دهلران، دره شهر، چرداول، ایوان و چوار نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

۲۸ اردیبهشت‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

گزارش‌های کرونایی از استان‌ها

مرکز ساری امروز گزارشی نوشت با عنوان من و کنژوگه؛ روایت یک تجربه داوطلبانه که در این مطلب خبرنگار ایرنا با حضور میدانی و مستقیم در جریان جزئیات اجرای طرح واکسیناسیون و درک عوارض بالینی این واکسن قرار گرفته است.

او نوشته است: شرکت در کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا برای من به عنوان یک خبرنگار چنین موقعیتی محسوب می‌شود.

از زمان مطرح شدن اجرای طرح کارآزمایی برخی واکسن‌های ایرانی همیشه این موضوع در ذهن من مطرح می‌شد که یکی از داوطلب‌ها باشم و شرکت در کارآزمایی به عنوان داوطلب را به عنوان یک سوژه گزارشی مد نظر قرار دهم. اجرای مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کنژوگه در ساری و بابل این فرصت را فراهم کرد تا تصمیم را عملی کنم.

اجرای طرح کارآزمایی بالینی در هشت شهر کشور برای بررسی و مطالعات نهایی واکسن تولیدی مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فنیلای کوبا چند روز است که آغاز شده و داوطلبان در حال دریافت این واکسن‌ها هستند. واکسن‌هایی که گفته می‌شود تا کنون هیچ عارضه‌ای در بین دریافت‌کنندگان آن مشاهده نشد. نخستین دوز این واکسن در مرحله سوم کارآزمایی بالینی هم ۲۱ اردیبهشت در بابل و به فرزند رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل تزریق شد.

البته ۲۰ درصد از ۲۴ هزار واکسنی که قرار است در این کارآزمایی به داوطلبان تزریق شود واکسن‌نما محسوب می‌شود که هیچ اثرگذاری خاصی در ایمن‌سازی داوطلبانی که آن‌ها را دریافت می‌کنند ندارد. به جز پژوهشگران پروژه، هیچ کسی اعم از عوامل مجری کارآزمایی در استان‌ها و دریافت‌کنندگان نمی‌دانند واکسنی که دریافت می‌کنند واکسن واقعی است یا واکسن‌نما به آن‌ها تزریق شد.

کاهش امیدوارکننده شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل، مظلومیت مضاعف موزه و موزه‌داری در ایام کرونایی عناوین دیگر گزارش هایی است که امروز روی سایت ایرنا قرار گرفت.

آمار کرونا به روایت وزارت بهداشت/کرونا جان ۳۱۰ نفر دیگر را در ایران گرفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۱۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۷ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۲۵۸ هزار و ۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۱۷۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۸ میلیون و ۲۸۵ هزار و ۳۹۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون سه شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۴۰۷ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۶۰ دوز رسید.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید