کد خبر: 342211
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سومین فصلنامه نگاه آفتاب منتشر شد

به گزارش قم پرس به نقل از روابط عمومی مجله نگاه آفتاب، سومین شماره فصلنامه «نگاه آفتاب» ویژه بهار ۱۴۰۰ به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان آمده است.

گفتگو با توفیق سبحانی مترجم، مصصح و مولاناپژوه درباره تأثیر ملاقاتش با عبدالباقی گولپینارلی، مطلب محوری این‌شماره از مجله مذکور است.

در بخش «حکمت» این‌مجله، موضوع تنهایی به عنوان دغدغه‌ای بشری در ارتباط با آموزه‌های مولانا از منظر محمد سعید حنایی کاشانی، محمود مقدسی، سودابه کریمی، محی‌الدین قنبری، همایون همتی، مهراب صادق‌نیا، صبا فدوی و حسن عشایری مورد بررسی قرار گرفته است. بخش بعدی «کارنامه» است که به بررسی فعالیت‌های عبدالحسین زرین کوب اختصاص دارد. در این بخش، شرح ملاقات شمس و مولانا در گفتاری از استاد زرین‌کوب که در سال ۱۳۷۵ در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا ایراد شده است، برای اولین بار منتشر شده است. همچنین در این بخش مهدی محقق، سیروس شمیسا، فتح‌الله مجتبایی، مریم مشرف، روزبه زرین‌کوب، عنایت‌الله مجیدی، ابراهیم موسی پور بشلی، علی بهرامیان، سید صادق سجادی و کامیار عابدی درخصوص خدمات و کارنامه زرین کوب و تأثیر وی بر مولوی پژوهی به طرح دیدگاه‌های خود پرداخته‌اند.

در بخش «جستار»، رحمان مشتاق مهر، محمودرضا اسفندیار، سید مجید سادات کیایی، مهدی کمپانی زارع و محبوبه مباشری به پرسش‌ «چرا باید مثنوی خواند؟ و مهم‌ترین درس‌های مثنوی را چه می‌دانید؟» پاسخ داده‌اند.

«هفت اقلیم» قسمت بعدی این‌نشریه است که بازنویسی کودکانه مثنوی برای کودکان در میزگردی با حضور مصطفی رحماندوست، مرجان فولادوند و مریم جلالی بررسی می‌شود و محمدرضا یوسفی از ضرورت‌های بازآفرینی متون کهن برای کودکان سخن می‌گوید. «سنجه» نیز عنوان بخش بعدی «نگاه آفتاب» است که در آن، احسان ابراهیمی با موضوع جهان مولانا و مولانای جهانی با حسین کمالی، اردشیر منصوری با محمد دهقانی با موضوع نگاهی به میراث عرفانی؛ و هدایت جلیلی با محمد فنایی اشکوری با موضوع بازشناسی جریان‌های نزاع با میراث عرفان گفتگو کرده‌اند. این‌بخش همچنین شامل یادداشت‌هایی از اکبر ثبوت، پری ایران‌منش و محسن زندی، و عزیزالله حسن‌زاده است.

این‌مجله در بخش «همسایه» مروری بر حضور فرهنگی و معنوی مولانا در کشور بوسنی و هرزگوین دارد که شامل مطالبی به قلم مبینا موکر، سداد دیزدارویچ، رشید حافظ اویچ، الویر موسیچ، سعید عابدپور و گفتگو با محمد کاراهوجیچ است. «نقد حال» هم عنوان بخش بعدی این‌فصلنامه است که در آن، سید محمد بهشتی، احمد مسجد جامعی، علی اصغر سیدآبادی و مصطفی بادکوبه‌ای از تجربیات زیسته‌شان با مولانا گفته‌اند.

«سکوت خداوند و دلهره انسان» از شبیر اختر و «بازار گرم بی نظیر» از سید ماجد غروی هم، عنوان دو مطلبی هستند که در بخش «مقالات» این‌نشریه درج‌ شده‌اند.

بخش «قفسه» نیز شامل گفتگوهایی با مهدی سالاری نسب درباره کتاب «در شناخت مثنوی»، امیرحسین الهیاری درباره کتاب «گاه ناچیزی مرگ»، علیرضا رضایت درباره کتاب «فراتر از اصول اعتقادات» و داود وفایی درباره کتاب «تصوف در بالکان» است. در این‌بخش همچنین منوچهر دین پرست مطلبی درباره تأثیرات عباس کیارستمی از مولانا در کتاب «آتش» نوشته است.

در بخش «روایت» اخبار و گزارش‌های حوزه مولانا و مولاناپژوهی در ایران و سایر کشورهای جهان منتشر، و در پایان هم خلاصه مطالب مجله به سه زبان انگلیسی، ترکی و عربی درج شده است.

این‌مجله با قیمت ۹۰ هزار تومان منتشر شده که از طریق پایگاه اینترنتی نگاه آفتاب به‌نشانی www.negaheaftab.com یا کتابفروشی‌ها قابل خرید و تهیه است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس