کد خبر: 342245
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

شعارهای اقتصادی مبتنی بر صدقه‌ و اعانه،‌ ناراحت کننده است

به گزارش قم پرس به نقل از اتاق ایران، در یکصدوچهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ضمن تشریح نظرات اعضا، گزارش عملکرد شورای گفت‌وگو در سال ۹۹ بررسی شد. بر اساس این گزارش در سال گذشته ۱۰ نشست اصلی شورا برگزار شده که ۲۷ مصوبه داشته است.

در این نشست، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران تاکید کرد: بخش خصوصی توانست در بسیاری از مواقع به خوبی کمبودهای موجود را پر کند و امیدوارم با تغییراتی که در نگرش‌ها پیش آمده شاهد اثرگذاری بیشتر و پررنگ‌تر بخش خصوصی در اقتصاد باشیم.

وی از اقدامات اخیر وزارت اقتصاد در حوزه مالیات از سوی واحدهای مستقر در استان‌ها نیز قدردانی کرد و گفت: این که مالیات واحدهای تولیدی از سوی حوزه‌های مالیاتی استانی دریافت شود اتفاق بسیار مثبتی است و به عدالت مالیاتی نیز کمک کرده است.

دبیر شورای گفت‌وگو ادامه داد: علی‌رغم همه اتفاقات، امیدواریم مشارکت در انتخابات بالا باشد. در این بین خوشحال هستیم که بیشتر شعارها از طرف کاندیداهای ریاست جمهوری جنبه اقتصادی دارد و نیز بسیار ناراحتیم که این شعارهای اقتصادی بر همان مبنای صدقه‌ای و اعانه‌ای استوار است.

بررسی موضوعات متناسب با نیاز بخش خصوصی در سال گذشته

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس و عضو شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز ضمن تشکر از طرح مسائل و مشکلات بخش خصوصی در جلسات شورا طی سال ۹۹ برگزاری ۱۰ نشست اصلی در سال گذشته را اقدامی قابل توجه خواند.

پورابراهیمی، توجه و شناسایی نیازها و مشکلات بخش خصوصی کشور و طرح آنها در شورای گفت‌وگو را اقدامی قابل توجه دانست که از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگو در سال ۹۹ انجام شد.

وی ضمن تشکر از رئیس اتاق ایران برای تاکید بر برگزاری مستمر شورای گفت‌وگو و پیگیری‌های ایشان و دبیرخانه در راستای اجرایی شدن مصوبات شورا تاکید کرد: به منظور ارتقای سطح اثرگذاری موضوعاتی که در شورای مطرح و بررسی می‌شود، لازم است گزارشی از آنچه در نشست هیأت وزیران بر اساس مصوبات شورا مطرح و تصویب می‌شود نیز در اختیار اعضا قرار بگیرد. روند اجرایی شدن این مصوبات می‌تواند چشم انداز روشنی از مسیر حرکت آینده شورای گفت‌وگو در اختیار اعضای آن قرار دهد.

پورابراهیمی در ادامه به موضوع قطعی برق واحدهای تولیدی و اثرات آن بر صنعت و تولید کشور اشاره کرد و گفت: طبق قانون باید خسارت‌های ناشی از قطعی برق به واحدهای آسیب‌دیده پرداخت شود. در این راستا اتاق ایران گزارشی تهیه و ارائه دهد تا موضوع قابل پیگیری باشد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس همچنین توجه به موضوع عرضه و تقاضای برق و راه‌اندازی بورس انرژی را خواستار شد و گفت: این مسئله به عهده وزارت نیرو قرار گرفته اما تاکنون اقدام نشده است. شاید بهتر باشد وزارت اقتصاد به عنوان متولی بازار سرمایه ورود کند و پیگیر راه‌اندازی بورس انرژی باشد.

پورابراهیمی مجموع مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی از دولت را ۲۸ هزار میلیارد تومان برآورد کرد که اگر برای آن فکری نشود مشکل بزرگی ایجاد خواهد شد.

به باور وی، یکی از راه‌های حل و فصل مشکلات حوزه برق، ایجاد بورس انرژی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در جلسه سران قوا این موضوع مطرح شد که مشکل قطعی برق به خاطر رمزارزها است. گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در آن جلسه نشان داد که مجموع مصرف برق واحدهای مجاز استخراج رمزارز ۳۲۰ مگاوات است. در مورد واحدهای غیرمجاز نیز مصرف ۳۰۰ مگاواتی برآورد می‌شود که روی هم یک درصد از مصرف برق را تشکیل می‌دهد، بنابراین این گونه صحبت‌ها آدرس غلط دادن است. در طی پنج سال گذشته حتی یک نیروگاه به ظرفیت کشور اضافه نشده است.

عضو شورای گفت‌وگو درباره اصلاح قانون بانک مرکزی و تدوین قانون مالیات بر عایدی که بحث آن در مجلس مطرح است نیز گفت: هر دو موضوع بعد از تصویب کلیات به کمیسیون برگشته است. از اتاق ایران درخواست داریم که نظرات و دیدگاه‌های خود را ارائه دهد. به طور حتم همه دیدگاه‌ها و نظرات را با نام ارائه‌دهندگان جمع‌آوری و مدنظر قرار خواهیم داد.

روند صدور مجوزها در وزارت صنعت، معدن و تجارت آسان شد

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از رشد ۸ درصدی صنعت در سال ۹۹ سخن گفت و تاکید کرد: در این سال میزان تجارت خارجی به ۷۴ میلیارد دلار رسید که موجبات تأمین کالا در کشور شد. از طرفی ۶ هزار پهنه معدنی در دستورکار قرار گرفته که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است.

بر اساس اظهارات وی، همه امور و مدیریت مربوط به کشاورزی و دام در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این راستا به وزارت جهاد کمک خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به فروردین سال گذشته ۵۰ درصد رشد تولید داشتیم. یکی از شاخص‌های امید و کارآفرینی جواز تأسیس است که در فروردین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۲ درصد رشد داشتیم. ۷۴ درصد نیز در همین مدت زمان صدور پروانه بهره برداری زیاد شده است.

طبق گفته‌های رزم حسینی، یکی از مشکلات در تأمین برق در صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم است و قرار بر این شد که ۸ هزار مگاوات توسط خود این صنایع تأمین شود.

این مقام مسئول با اشاره به رفع موانع تولید گفت: صدور مجوز در وزارت صنعت، معدن و تجارت آسان و امضای طلایی حذف شده است. یکی از مشکلاتی که به آن اشاره می‌شد بخش‌نامه های مختلفی بود که حذف شدند و اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود در راستای تقویت تولید است. هیچ پرونده قضائی برای صادرکنندگان نداریم و یک بسته با محتوای مانع‌زدایی از تولید آماده کرده‌ایم که فردا صبح در اختیار ستاد اقتصادی دولت خواهد بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس