هفدهم خردادماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

روند موارد ابتلا به کرونا در اغلب استان ها همچنان نزولی است اما در برخی استان ها به خصوص استان های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می دهد مردم این مناطق باید قوی تر عمل کنند و اگر کوچکترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای استان های همجوار و دیگر استان ها است .

قرمز شدن وضعیت ۲ شهرستان در استان خوزستان و احتمال خطر قرمز شدن دیگر نقاط این استان و همچنین افزایش تعداد بیماران و قرمز شدن برخی شهرهای استان های هرمزگان، بوشهر و کرمان نگرانی هایی را برای مسوولان بهداشتی بوجود آورده است .

به گفته مسوولان بهداشتی ، خطر گسترش ویروس هندی از شهرها جنوبی که در وضعیت قرمز قرار دارند جدی است و هر گونه غفلت و سهل انگاری، افزایش مسافرت ها و تجمع در اتاق های در بسته کولردار در فصل گرما، آتش کرونا را دوباره شعله ور می کند و در صورت احتمال وقوع پیک پنجم کرونا در کشور این پیک از نوع هندی خواهد بود.

باید بسیار دقت کنیم از تجمعات پرهیز کنیم به خصوص اینکه در فصل گرما اغلب افراد در فضاهای در بسته در و پنجره ها را می بندند و کولر روشن می کنند و همین مساله می تواند به شیوع بیشتر بیماری دامن بزند.

متاسفانه با فوت ۱۲۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (هفدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۹۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۵۶۵ هزار و ۹۷۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. ????سه هزار و ۶۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۰ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۸۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به چهار میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دوز رسید.

هفدهم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، آمار وارقام دو هفته اخیر نشان می دهد که با وجود تاکید فراوان مسوولان ، رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هرمزگان با برگزاری دورهمی، سفرهای غیر ضرور شدت یافته که نیاز است مردم توجه بیشتری به پروتکل های بهداشتی داشته باشند.

این روزها این ویروس خطرناک در همه نوع چینی، انگلیسی، هندی و آفریقایی هم اکنون استان هرمزگان را درنوردیده و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به شیب صعودی کرونا در این استان روزانه هشدار می‌دهند که همه مردم به رغم تمامی مشکلات آن، این ویروس کشنده را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره گفت:با وجود تلاش های بسیار از سوی نیروهای بهداشت و درمان و همچنین همکاری بالای اصناف و برخی از مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی،به دلیل بی توجهی بعضی ها ، شاهد طغیان بالای کرونای انگلیسی در هرمزگان هستیم که این وضعیت به شدت نگران کننده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: در یک هفته گذشته شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی موارد ابتلا و بستری در بیمارستان های هرمزگان بودیم که بسیاری از مبتلایان از میان جوانان بودند.

وی با بیان اینکه کرونای انگلیسی از کشندگی و سرایت پذیری بسیار بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر ۵۶۰ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این شمار ۱۴۰ نفر تنها در شبانه روز گذشته بستری شدند و هم اکنون ۸۱ نفر از بستری های تحت مراقبت های ویژه قرار دادند و وضعیت ۱۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

از خراسان رضوی نیز گزارش شده که دبیر کارگروه مراقبت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته است که احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا با بازگشت موج جدید بیماری در این استان از اواخر خردادماه امسال وجود دارد.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: در حال حاضر در خصوص شیوع موج جدید کرونا در شهرهای جنوبی و شرقی کشور به علت گونه های جهش یافته هندی و آفریقایی از سوی وزارت بهداشت هشدار داده شده است.
وی اضافه کرد: اگرچه هم اکنون تعداد مبتلایان در سطح کشور رو به کاهش است اما شهرهای جنوبی و مناطق شرقی، شرایط ویژه ای را تجربه می کنند از این رو قرارگاه مرکزی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل احتمال بازگشت دوباره بیماری همچنان حالت دفاعی و آماده باش خود را حفظ کرده است.

هفدهم خرداد ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز در این باره گفت: با فوت ۹ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و۳۶۷ نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با افزوده شدن ۱۵۹ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۹ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

هاشمی گفت: موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوریکه حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: وضعیت نارنجی در قم حاکم است و طی ۱۰ روز گذشته تعداد بستری‌ها ۲۰۰ نفر بوده و کاهش نیافته‌است.

سید هاشم صدر افزود: بالا بودن آمار فوتی و پایین نیامدن آمار بستری نگران‌کننده است و نشان می هد این ویروس همچنان در جامعه است و چرخش دارد.

اما گزارش ها از استان اردبیل کمی بهتر است و شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل به طور چشمگیری کاهش یافته است .

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل همچنان ادامه دارد و در ادامه این وضعیت، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۴۴۹ نفر کاهش، به ۱۸۴ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان طی ۲ هفته اخیر را چشمگیر خواند و گفت: شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده بود، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و در وضعیت مهار قرار گرفته است.

وی در عین حال وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

استاندار زنجان نیز با اشاره به روند کاهشی موارد سرپایی کرونا در استان گفت: هر چند این وضعیت طی ۲ هفته گذشته با رعایت پروتکلهای بهداشتی سرعت بیشتری گرفته بود، اما اکنون کُندتر شده است که بر این اساس باید عموم مردم رعایت نکات پیشگیرانه کرونایی را با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار دهند.

فتح الله حقیقی با بیان اینکه در شرایط کرونایی باید همگان به رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه زدن ماسک توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: تا رسیدن به حد مطلوب، یعنی کنترل همه گیری کرونا حتی با انجام واکسیناسیون نیز توجه به پروتکل های بهداشتی و به کارگیری مستمر این نکات ضروری است تا آسیب های ناشی از آن به حداقل برسد.

وی با اشاره به افزایش میزان پی سی آر مثبت کرونا در شهرهای ابهر، خرمدره و خدابنده اظهار داشت: در این سه شهر وضعیت خوبی برقرار نیست و با وجود تاکیدات، به جای کاهش موارد، شاهد افزایش موارد پی سی آر مثبت هستیم و باید اقدامات جدی و موثری برای کنترل این مهم انجام گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این خصوص گفت: نسبت مرگ‌ومیر در میان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان‌های استان در چند ماه اخیر روند کاهشی داشت و خرداد امسال به پنج درصد رسید.

آرش نجیمی ادامه داد: روند شناسایی کل موارد مثبت کرونا در استان از اواخر فروردین امسال شروع به کاهش یافت و در اوائل خرداد به حدود ۲ هزار نفر در یک هفته رسید.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید