کد خبر: 342287
۰
۰
نسخه چاپی

دولت روحانی یکی از دوره‌های طلایی اقتصاد ایران را رقم زد

به گزارش قم پرس علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم، گفت: فضای رقابت‌های انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیم‌گیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.

وی افزود: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گران بهایی است از زحمات، تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خون‌هایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی (ره) دو کلمه جمهوری و اسلامی یعنی حاکمیت اسلام و حاکمیت مردم را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است، گفت: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت را، این ثمره چند نسل از پیشینیان‌مان را، ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب و گلایه‌ها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.

ربیعی افزود: جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره می‌افتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تغییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد که در آن صورت، عواقب آن برای نسل‌ها باقی خواهد ماند. بنابراین به رغم دیدگاه‌های مختلف و برخی گلایه‌ها که امروز مطرح می‌شود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندوق‌ها با مشارکت حداکثری، ضرورت عبور موفق از بحران‌های امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.

وی بیان کرد: معتقد هستیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیب‌دیدگی‌های اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است.

ربیعی در رابطه با عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: آنچه در این روزها در گفتگوهای سیاسی به چشم نمی‌خورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی‌ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است.

وی ادامه داد: پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده‌های منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان توده‌های در مرز استیصال می‌شود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال می‌بردند.

سخنگوی دولت گفت: در این سال‌ها به طور عجیبی، برخی جریان‌های داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بسته‌اند اما به نام حقیقت باید از مخوف‌ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.

ربیعی اضافه کرد: این تحریف فقط ندیدن تلاش‌های یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است. امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهراً چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافته‌اند. برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد. ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.

وی با اشاره به سال‌های ۹۲ تا ۹۶، تاکید کرد: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بی سابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۱۳۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد، به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید.

سخنگوی دولت افزود: این در حالی بود که مذاکرات هسته‌ای در جریان بود و هنوز توافق هسته‌ای به سامان نهایی نرسیده بود. در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبرو شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.

وی تاکید کرد: سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته‌ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم و عملاً این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.

ربیعی اظهار داشت: متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمی‌گویند ما به درآمدهای ارزی افسانه‌ای دسترسی نداشتیم؟ متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۶ در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیون دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیون دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴ سال بیش از زمان بی هیچ مساله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می‌کنید؟

وی گفت: سوال این است که چرا نمی‌گویند چرا از آن عدد به این عدد رسیدیم؟ چرا بی انصاف‌ها نمی‌گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید؟ من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده‌ام. شما بر رنج مردم سوار شده‌اید و در تشریح علت، آدرس غلط می‌دهید و حتی بعضی‌ها، خود، علت ماجرا هستند.

سخنگوی دولت افزود: سوال من این است اگر تحریم‌ها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش می‌رفت؟ آیا وضع چنین می‌شد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولت‌های نهم و دهم اساساً قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟ نگاه کنید به صادرات نفتی در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولت‌های نهم و دهم نفت فروخته‌ایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است.

ربیعی بیان کرد: با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانه‌ای است؟ اتفاقاً آنهایی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی می‌دهند که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار. آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام فروش نفت را به پایین‌ترین سطح رساندند و از میلیاردها دلار خبری نبود، گفت: متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایه‌ها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازه‌ای بر اقتصاد ایران شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت اما در ۱۳۹۹ گفتند که شکست خوردیم. این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد.

ربیعی اضافه کرد: در حالی که خسارت‌های ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم هاییکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد. به رغم این تلاش عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلی‌ها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده‌اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیج گرفتند.

وی گفت: در مرحله «پسا ترامپی» با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیت‌ها و بی نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریم‌ها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده‌ایم و به چشم انداز لغو همه تحریم‌های برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شده‌ایم.

سخنگوی دولت ادامه داد: در کنار این تلاش دولت، با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاری‌های صورت داده، زیرساخت‌های عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است.

ربیعی اظهار داشت: قطعاً آثار این سرمایه گذاری ها در سال‌های آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت. من می‌خواهم یک صفت دیگری به دولت اضافه کنم. دولتی که سختی‌ها و ناملایمات و دشواری‌های سالهای آینده ایران را نیز پیشخور کرده است. (دولت پیشخور مصائب!)

وی در ادامه با تسلیت درگذشت حجت الاسلام محتشمی پور، گفت: درگذشت روحانی مجاهد، خستگی‌ناپذیر، انقلابی و از یاران وفادار و صدیق انقلاب مرحوم حجت الاسلام محتشمی‌پور موجب تاثر فراوان شد. او از پیشگامان و همراهان امام بزرگوار و نهضت بود که عُمر خود را در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی وقف کرد و در مسیر دفاع از مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و لبنان به دست تروریست‌های اسرائیلی به مرتبه جانبازی رسید.

سخنگوی دولت افزود: عدالت خواهی، آرمانی اندیشیدن و دفاع از حق و حقیقت از مهمترین شاخصه‌های اخلاقی او بود. حجت الاسلام محتشمی‌پور در دوران فعالیت سیاسی خود حضور در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی منشأ خدمات ارزنده‌ای برای کشور بود و در بیان حق و حقیقت با حضور در عرصه مطبوعات به بیان روشنگری پرداخت.

ربیعی تصریح کرد: این فقدان دردناک را به خانواده، همسر گرامی او، فرزندان بزرگوار و یاران و دوستانش تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای وی علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌کنم.

وی اضافه کرد: خبر درگذشت اندوهناک فرزانه ارجمند، مدیر متعهد و توانمند، معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم «علی مرادخانی» نیز موجب تأسف و تأثر عمیق شد. کرونا مدیری دلسوز و خوشنام، دارای حسن خلق و مورد احترام اهل ادب و هنر را از جامعه و فرهنگ این مرز و بوم گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این ضایعه و فقدان را به خانواده آن مرحوم، جامعه فرهنگ و هنر و رسانه و علاقه‌مندان او صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند مهربان برای آن سفر کرده رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسالت دارم.

در ادامه این نشست، ربیعی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی در صورت احیای برجام از سوی دولت بعدی ایران وجود دارد؟ گفت: ایران طی سال‌های گذشته که دولت آمریکا از برجام به طور یکجانبه خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی تازه ای را بر خلاف مقررات و تعهدات خود علیه ایران وضع کرد، نشان داده است که تحت هر شرایطی به تعهدات بین المللی خود پایبند است.

وی افزود: برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات و توافقات بین المللی خود دارد، ایران تاکنون از هیچیک از توافق‌های بین المللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده است. تا زمانی که همه طرف‌های برجام به تعهدات خود پایبند بمانند، می‌توانند مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران هم از تعهدات خود عدول نخواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین المللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است که با تغییر دولت‌ها دچار تغییر و دگرگونی نمی‌شود. پرونده هسته‌ای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران جلو می‌رود و به تحولات داخلی مرتبط نیست و دستگاه‌های حاکمیتی آن را پیگیری می‌کنند.

ربیعی بیان کرد: در موضوعات ملی و کلان، مانند همیشه هر نتیجه‌ای در چارچوب حاکمیت به دست آید، در همان چارچوب عمل خواهد شد. بنابرین قاعدتاً تصمیمی که با اجماع مجموعه نظام در خصوص مذاکرات و نتیجه آن گرفته می‌شود، از سوی دولت آینده نیز محترم شمرده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است. با توجه به اینکه چیزی در دنیای سیاست قطعی نیست، در صورتی که تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات به نتیجه مورد نظر نرسد تا چه زمانی، کار مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: ما امیدوار هستیم که بزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتگوها را به نتیجه برسانیم.

سخنگوی دولت افزود: ما همانقدر که عجله‌ای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالف هستیم. تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده است. در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم.

ربیعی تاکید کرد: تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخبص مصلحت نظام است. اما تایید می‌کنم که امید به تصویب لوایح CFT و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور، در مناظرات انتخاباتی، گفت: اگر خلاصه بخواهم جواب سوال شما را بدهم، باید بگویم اگر برخی افراد، امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکس با کارنامه خودشان می‌شوند.

سخنگوی دولت ادامه داد: از ماه‌ها قبل احساس می‌شد که عده‌ای نمی‌خواهند موضوع تحریم، چه از منظر حل مساله تحریم و چه از منظر نحوه مواجهه با آن، در منظر افکار عمومی مطرح شود. این عده در چند سال گذشته، در تحلیل و تبیین مسائل روز، همیشه نسبت به موضوع تحریم و همچنین کرونا، موضع نادیده‌انگاری و انکار داشته‌اند و از طرح اثرات فشار حداکثری و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم، چشم پوشی کرده‌اند.

ربیعی عنوان کرد: اما صدا و سیما به عنوان تهیه کننده سوالات مناظره‌ها، شایسته بود مطرح کند که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را نادیده گرفته است؟ گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرح‌شدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، مخالفان دولت یک دوگانه جعلی ساخته‌اند و فکر می‌کنند اگر تاثیر تحریم و کرونا، به عنوان مشکلات اقتصادی کشور، نادیده گرفته شود، به آنان این فرصت جعلی را می‌دهد که ناکارآمدی دولت را به زعم خود اثبات کنند. اما مردم باید بدانند جریان‌هایی که به دولت می‌تازند و می‌گویند ما بهتر اداره می‌کنیم، چگونه کشور را درشرایط تحریم و در دوره‌ای که ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره می‌کردند؟

سخنگوی دولت تاکید کرد: باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت توام‌شدن تحریم‌ها با پاندومی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه می‌توانستند کشورداری کنند و طرحشان چه بود؟

ربیعی بیان کرد: متاسفانه آنچه من تاکنون در طول این ۸ سال دیده‌ام، حمله و تخریب به دولت و بالارفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرو ریخته تحریم توسط دولت است. بنابراین با این حرف‌های سلبی و تخریبی که بنا است کسانی بر آن فراز بیابند، اگر نقش تحریم و کرونا بیان شود، قطعاً این گونه تاختن‌ها، بی‌معنی خواهد بود، چرا که اگر تاثیر واقعی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور، به خوبی ارزیابی و تشریح شود همه متوجه خواهند شد که طرح ناکارآمدی دولت، نه تنها قضاوتی نادرست و تبلیغای غیرواقعی است بلکه از قضا، تلاش‌های دولت را در مواجهه با کرونا و تحریم، نشان داده و ثابت می‌کند.

وی تصریح کرد: چه خوب است از همه پرسیده شود که اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامه‌شان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور می‌خواهند امور را تمشیت کنند؟ ای کاش سوال می‌شد اگر در شرایط عدم تعادل اقتصادی، کمبود ارز و هجوم نقدینگی به سمت خرید ارز قرار بگیرند، برای دفاع از زندگی و معاش مردم، به جز ارز ترجیحی چه کار دیگری می‌توانند انجام دهند؟

سخنگوی دولت اضافه کرد: در اینجا مجدداً تاکید می‌کنم در نظرگرفتن ارز ترجیحی، در آن شرایط، درست‌ترین تصمیم گیری بود. در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیت‌ها و قصد خارجی از سوی دولت ترامپ برای شوراندن مردم، کسی نمی‌تواند تصمیم گیری ساده اندیشانه کند و ما هم می‌دانستیم که ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی دارد اما منتقدین بگویند که اگر آنها جای این دولت بودند، چگونه می‌توانستند در آن شرایط و آن روزها از تلاطم روزانه قیمت‌ها و طرح ونزولایی کردن ایران پیشگیری کنند.

ربیعی گفت: کاش پاسخ می‌دادند شما در زمان تحریم، فقدان سرمایه گذاری خارجی، بی‌ثباتی سرمایه‌گذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژه‌های اقتصادی بزرگ را طراحی و ایجاد اشتغال می‌کردید؟ اتفاقاً مردم فراموش نمی‌کنند، به خاطر اینکه مردم و دولت با مقاومتی که انجام دادند، دیوارهای تحریم در حال فروریختن است و دولت بعدی، قطعاً مشکلات اقتصادی را که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود، نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا، اظهار داشت: مثل هفته‌های گذشته واکسیناسیون در جریان است و البته تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوت‌های ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت.

سخنگوی دولت ادامه داد: با تمهیدات اندیشیده شده و اتخاذ استراتژی به موقع و به هنگام و آینده نگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئن هستیم که تولید واکسن داخلی با تایید سازمانهای مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزءکشورهای با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند.

ربیعی گفت: همچنین براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود محموله‌ای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد که تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تامین و توزیع واکسن و روند واکسیناسیون در روزهای اخیر و هفته‌های آتی معطوف به انجام دوز دوم واکسیناسیون افراد است و فعلاً واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد. با توجه به تحقق پروژه‌های افتخارآمیز تولید واکسن ایرانی و ورود تدریجی این واکسن‌ها به چرخه تولید انبوه، از این فراز و فرودها کاسته شده و گام به گام ثبات بیشتری خواهد یافت که وزارت بهداشت اطلاع رسانی‌های لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در این خصوص درخواست می‌شود افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها حتی بیشتر، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.

ربیعی ادامه داد: البته در همین دوران وزارت خارجه ما تبدیل به دیپلماسی سلامت شد و رئیس جمهور شخصاً با روسای جمهوری کشورهای دارای واکسن مذاکره داشت و این بار نیز شاهد هستیم واردات واکسن برای دوز دومی با پیگیری‌های صورت گرفته انجام خواهد شد. سوال شما فرصتی را فراهم ساخت تا به یاد بیاوریم در همین ماه‌های گذشته چقدر فشار روانی بر دولت با دوگانه سازی واکسن داخلی و وارداتی درست کردند و برخی تا چه اندازه به واردات واکسن تاختند و از سوی مقابل برخی تولید داخلی را به سخره می‌گرفتند.

وی گفت: دولت در دوران تحریم که حتی نتوانست پول واکسن سبد کوواکس را به موقع پرداخت کند و حتی بهترین شرکت‌های خارجی کشورهای دوستان ایران از نگرانی تحریم حاضر به دادن واکسن به ما نبودند. حتی ما برای انتقال پول خودمان از کشور عراق برای خرید واکسن با فشار تحریم روبرو بودیم.

سخنگوی دولت در رابطه با اظهارات اخیر سخنگوی پنتاگون درباره ناوهای ایرانی، گفت: مداخله در روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها که مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی و از جمله حقوق طبیعی دو ملت است، آزار دهنده و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برخورداری از مناسبات تجاری مرسوم و در چارچوب حقوق و مقررات بین المللی محفوظ می‌داند و هرگونه مداخله و نظارت بر این روابط را غیرقانونی و اهانت آمیز می‌داند و قویاً آن را محکوم می‌کند.

ربیعی افزود: همانطور که قبلاً هم متذکر شده‌ام، روابط دوستانه و عادی بین ایران و کشورهای دوست صرفاً در جهت تقویت منافع دو کشور بوده و علیه هیچ کشور سومی نیست. بنابراین نگرانی‌های اعلام شده از طرف مقام‌های آمریکایی فاقد موضوعیت بوده و ناموجه است. ما نسبت به هرگونه مداخله در مسیر این تجارت قانونی هشدار می‌دهیم و طیفی از واکنش‌های ضروری و متناسب را در صورت ارتکاب چنین خطایی در نظر خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: ضمناً باید توجه داشت آمریکا سال‌ها است با فروش میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه خلیج فارس امنیت و ثبات منطقه را با خطر جدی واجه کرده و جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به این اقدامات تشنج آفرین آمریکا در منطقه، هشدار داده است.

سخنگوی دولت گفت: همچنین فارغ از اینکه این کشتی‌ها حامل چه چیزی باشند، هیچ منعی برای خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید می‌کند. آمریکا منتهای تلاش خود را سال گذشته برای ادامه تحریم در این زمینه انجام داد که با عدم همراهی سایر کشورها با شکست مفتضحی رو به رو شد.

انتشار فایل صوتی ظریف توطئه‌ای علیه نظام بود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف گفت: در پی پاسخ مشابه به خبر دانشجو در هفته گذشته، همانگونه که اظهار کردم بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه‌ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده هستند.

وی افزود: امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریع‌تر مشخص و منتشر شود. در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده انجام شده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده و آثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است.

صداوسیما باید به دولت وقت پاسخگویی در مناظرات بدهد

ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا فرصتی به دولت برای پاسخ به اتهام زنی‌ها در جریان مناظرات روز شنبه داده شده گفت: بله، براساس قانون، سازمان صداوسیما و کمیسیون نظارت بر تبلیغات تلویزیونی انتخابات موظف هستند فرصت مقتضی برای هر شخصی از جمله دولت تمهید کنند. اینجانب هفته گذشته از سازمان صداوسیما درخواست و پس از مناظرات نیز این نامه را تکرار کردم. دیروز هم طی نامه‌ای به صداوسیما و وزارت کشور موارد اتهامی را ارسال کردم.

وی افزود: امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صدا و سیما باشیم. چنانچه فرصتی برای پاسخ دولت تعیین نشود سنجش بسیاری از گفتار و ادعاها برای مردم روشن نخواهد شد.

سنگوی دولت تاکید کر: این درخواست ما از صدا و سیما از این جهت است که اگر این موارد پخش نشود، هم اتهامات بی پایه و اساس در تاریخ خواهد ماند و هم مخاطبان ما از شرایط کشور مطلع نخواهند شد.

ربیعی گفت: عدم وقت مقتضی توسط صدا و سیما برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزش‌های اخلاقی ما و هم با لزوم شفافیت به لحاظ تقویت در مشارکت حداکثری منافات دارد.

وی افزود: بنده نتایج این اقدامات و واکنش‌ها را متعاقباً اطلاع رسانی خواهم کرد. متاسفانه در این مناظرات مطالبی بیان شد که کارآمدی کل نظام و تمام تلاش‌های حاکمیت و ملت را زیرسوال بردند.

صدای شکست خوردن فشار حداکثری به گوش طراحان سوال مناظره نرسیده است

سخنگوی دولت تصریح کرد: از جمله واژگانی از این قبیل که همه جا را فساد گرفته است، هیچکس منکر وجود فساد نیست اما این تعبیر تعبیری قطعاً نادرست است و متاسفانه همه این تخریب‌ها و حمله‌ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهراً پدیده‌ای به نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است. انگار از ویرانه‌های خرمشهر و کشور دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید.

ربیعی گفت: مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سوال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر.

وی افزود: وقتی بایدن با شعار برگشت به برجام به میدان آمد و آمریکایی‌ها ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده گویی این امر در خلا رخ داده و نه درد و رنج مردم و نه مقاومت ملی و نه دپیلماسی پرافتخار و مسلط و نه مدیریت عدم فروپاشی ایران همه اینها به فراموشی سپردند.

سخنگوی دولت گفت: در حالی‌که هنوز در تحریم به سر می بریم و هنوز تحریم گلوی ملت را دارد می‌فشارد، وقایع تاریخی کشور توسط عده‌ای نادیده گرفته شده است. درست در همین نقطه است که مشاهده می‌کنیم تحریم و تحریف به نقطه تلاقی رسیده‌اند.

ربیعی گفت: فشار مادی ناشی از محدودیت‌های فیزیکی تحریم از جمله محدودیت در واردات و صادرات و جا به جایی پول و انکار وجود تحریم در ماشین تبلیغاتی ضد دولتی، موجب شد مردم به اندازه کافی نسبت به حقیقت و ماهیت تحریم و تلاش‌های دولت در مورد آثار تحریم مطلع نشوند و در نتیجه تحریم عبارت است از ایجاد ابهام و پمپاژ ناامیدی بین مردم.

وی افزود: مگر می‌شود مسائلی همچون علت افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، عدم تعادل در بازار قیمت‌ها، کاهش سطح زندگی مردم و فساد را بدون تاثیر تحریم بررسی وتحلیل کرد. معلوم است با انکار اثر تحریم، تحلیل نادرست به دست می‌آید.

سخنگوی دولت اظهار کرد: استفاده می‌کنم از نوشته یکی از تحلیل گران ایرانی، تحریم و لیست سیاه FATF یعنی بازار سیاه؛ یعنی صرافی به جای بانک؛ یعنی پول نقد به جای تراکنش رسمی و ثبت شده؛ یعنی کمبود کالای اساسی، یعنی تشکیل باند قاچاق، یعنی انحصار؛ تحریم یعنی واردات به چند برابر قیمت، یعنی دلال، یعنی واسطه، یعنی پورسانت؛ یعنی ارائه خدمات اساسی به چند برابر قیمت.

ربیعی گفت: تحریم یعنی اضطراب در اذهان عمومی، یعنی احتکار؛ یعنی اولویت‌بندی کالا، یعنی ارز دولتی برای کالای اساسی، یعنی ثبت‌ِ سفارش صوری؛ یعنی کاهش چشم‌گیر درآمدهای دولت، یعنی حقوق معوقه؛ تحریم یعنی فرسایش، یعنی تحلیل تدریجی دیوان‌سالاری؛ تحریم یعنی سیر در فضای اضطراب و اسثتنا؛ یعنی خوره به جان و تار و پود بوروکراسی؛ تحریم یعنی سهمیه‌بندی، یعنی سهم‌خواهی، یعنی سهم‌فروشی؛ یعنی رخنه کردن کاسبان تحریم در بافت قدرت، یعنی تخطئه کسانی که با تحریم مبارزه می‌کنند، یعنی لابی‌گری برای حفظ رقیب در لیست سیاه وزارت دارایی آمریکا، یعنی کارشکنی، یعنی مبارزه با شفافیت؛ تحریم یعنی فساد ناگزیر؛ یعنی فساد سیستمیک. چگونه می‌شود از مبارزه با فساد سخن گفت اما به تحریم و FATF نپرداخت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید