کد خبر: 342289
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پشت پرده کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی

فردین آقابزرگی با اشاره اثرات کاهش نرخ سود بین بانکی گفت: چنانچه نرخ اعلامی برای سود در بازار بین بانکی صحیح باشد، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه به شمار می‌رود؛ اما متأسفانه نه تنها سابقه خوبی برای آمار اعلامی از سوی مراجع تصمیم‌گیر وجود ندارد؛ بلکه شواهد در بازار سرمایه هم این کاهش را تأیید نمی‌کند.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: در سال ۹۹ باز هم آمار نرخ سود کاهشی اعلام می‌شد؛ اما در بانک‌ها به شیوه دیگر، اتفاق دیگری در حال رقم خوردن بود و نرخ سود بانکی به شدت رو به افزایش بود.

وی با بیان اینکه نرخ بهره بین بانکی، یکی از مبداهایی است که می‌تواند نرخ بهره در کل اقتصاد را با عرضه و تقاضا در بازار سرمایه، به سمت بالا و پایین سوق دهد، تصریح کرد: نرخ اوراقی که هم اکنون در بورس معامله می‌شود، اعداد اعلامی بانک مرکزی را برای نرخ سود بین بانکی تأیید نمی‌کند؛ به خصوص اینکه این موضوع، بخشی از نکاتی است که رئیس کل بانک مرکزی هم آن را مطرح می‌کند که با عملیات بازار باز برای کاهش نرخ سود اقدام می‌شود. به هر حال در حال حاضر نرخ اوراق معامله شده در بورس، نرخ سود بین بانکی اعلامی را تأیید نمی‌کند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: نرخ مؤثر بازدهی اوراق به دلیل فروختن ارزش اسمی با کسر (زیر قیمت اسمی) بالای ۲۰ درصد است که این موضوع، اثر مستقیم بر روی بازار سرمایه دارد و اکنون، نرخ اوراق در حال خرید و فروش، بالاتر از اعداد اعلامی است.

آقابزرگی معتقد است که نرخ سود در بازار بین بانکی به صورت دستوری در حال کاهش است و غالب خرید و فروش‌ها از سوی بانک‌ها، با دستور بانک مرکزی ارتباط دارند و معاملات ثانویه که با کسر در حال خرید و فروش است بخشی از منابع نقدینگی بورس و بازار سرمایه را قفل می‌کنند؛ چراکه این کار از سوی بانک‌ها در حال انجام است.

وی افزود: تعداد و وزن معاملات در اوراق به صورت دستوری انجام می‌شود و این رکن معاملات در بازار بدهی و اوراق، حکایت از قیمتگذاری دستوری دارد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس