داروی ضدکرونای کووکسیر تا پایان خرداد در مشهد به تولید انبوه می‌رسد

به گزارش روز سه‌شنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مهرداد ایرانشاهی گفت: این دارو از صمغ گیاه کمای بیابانی (Ferula foetida) تولید شده است که مراحل استانداردسازی آن بر اساس مواد موثره به طور دقیق انجام شده است و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کووید ۱۹ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این که تولید این دارو حاصل یک کار جمعی توسط محققان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است افزود: اثربخشی این دارو پس از یک سال مطالعه بالینی با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه، بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است.

او ادامه داد: در حال حاضر این دارو به تعداد محدود از طریق ارسال ایمیل به این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید یا عرضه توسط چند داروخانه معدود در مشهد قابل تهیه است و از خرداد به مرحله تولید انبوه می رسد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان گل اکسیر پارس واقع در دانشگاه علوم پزشکی مشهدی با بیان این که داروی کووکسیر پارس سرشار از ترکیبات پلی سولفید است که باعث آزادسازی سولفید هیدروژن در مقادیر فیزیولوژیک بدن می‌شود گفت: در سال‌های اخیر نقش داروهای آزادکننده سولفید هیدروژن در بهبود عملکرد سیستم تنفسی و مقابله با بیماری‌های ویروسی تنفسی بسیار مورد توجه قرار گرفته و نتایج آن در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است.

ایرانشاهی افزود: منطبق با مقالات معتبر بین‌المللی داروهای آزادکننده سولفید هیدروژن، سطح سایتوکین‌ها را کاهش می‌دهند و باعث کاهش التهاب ریه می‌شوند و از طرف دیگر مانع از تکثیر و ورود ویروس به سلول‌های ریه می‌شوند.

وی با بیان این که اثر داروهای آزادکننده سولفید هیدروژن در افزایش ذخایر گلوتاتیون ریه نیز به اثبات رسیده است ادامه داد: در طی مطالعه، عوارض حادی از دارو مشاهده نشده است و فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می‌شود.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که مصرف این دارو، در مراحل آغازین شروع علایم کرونا، موثرتر است هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم می تواند به بهبود بیماری کمک کند گفت: در کارآزمایی‌های بالینی انجام شده در درمان بیماری کرونا، اثربخشی داروی کووکسیر پارس که به شکل کپسول تولید شده در کاهش سرفه، تنگی نفس و افزایش اکسیژن اشباع خون به اثبات رسیده است.

ایرانشاهی افزود: این دارو علاوه بر این که التهاب ریه ناشی از بیماریهای ویروسی تنفسی مثل آنفلوآنزا و کرونا را کاهش می‌دهد می‌تواند در بهبود حال انواع بیماران تنفسی که با التهاب ریه همراه هستند هم موثر باشد.

دکتر مهرداد ایرانشاهی استاد گروه " فارماکوگنوزی" دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع دانشمندان یک درصد پراستناد برتر ESI قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی، هم اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید